Gå til innhold

Desperat etter bananflue-hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har hatt bananfluer i hus i ca. to uker nå etter jeg glemte en skål bringebær på stuebordet over en natt. Bananfluene var veldig mange til å begynne med, men etter grundig husvask og mange eddik-feller ble de gradvis færre. I dag har det imidlertid skjedd noe, og jeg er tilbake til square one. Jeg aner ikke hva som foregår, men jeg blir ikke kvitt dem og de virker å bare bli flere og flere uansett hvor mange jeg finner døde i fellene mine! Det står ingen mat ute, all frukt er i kjøleskapet, jeg har ikke fjernet skålene med eddik og zalo, og jeg dreper alle jeg kommer over for hånd.

Jeg merker virkelig at det begynner å tære litt på meg og jeg blir helt kvalm av å komme hjem og se dette insekts-marerittet og vil helst bare flytte langt, langt unna og aldri se meg tilbake til leiligheten min igjen. Dette er jo ikke et reellt alternativ så nå søker jeg visdom fra dere på kvinneguiden. Hvordan i all verden skal jeg bli kvitt bananfluene?? Jeg tar imot alt av tips, råd, kjerringråd og generelle idéer. Jeg er virkelig desperat og villig til å prøve hva som helst for å få en slutt på dette!

Anonymkode: 1a98b...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må vaske ALT, gå ut med ALT av søppel og mest sannsynlig også kaste ut urter og andre planter du har stående. De kan legge egg og bo i en flekk bak ovnen eller nede i sluket, så det nytter ikke med kattevask, du må skrubbe ned kjøkkenet med salmiakk. Drittjobb, men verdt det.

Det høres ut som en ny egg-flokk har klekket hvis det plutselig kom "mange nye fra intet". Selv har jeg aldri blitt hjulpet av noe kjerringtriks eller feller, det eneste som hjalp var å vaske vaske vaske vaske.

Jeg bodde i kollektiv med en jente som lot skapdører stå åpne og bananer ligge ute - samt ingen andre enn meg gikk ut med søpla. Hver gang jeg åpnet kjøkkenskapet som søpla stod i kom det en HÆR av bananfluer ut..... Det ble en helvetes drittvaskjobb (for meg......), men det hjalp.

Anonymkode: a92ab...5c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må vaske ALT, gå ut med ALT av søppel og mest sannsynlig også kaste ut urter og andre planter du har stående. De kan legge egg og bo i en flekk bak ovnen eller nede i sluket, så det nytter ikke med kattevask, du må skrubbe ned kjøkkenet med salmiakk. Drittjobb, men verdt det.

Det høres ut som en ny egg-flokk har klekket hvis det plutselig kom "mange nye fra intet". Selv har jeg aldri blitt hjulpet av noe kjerringtriks eller feller, det eneste som hjalp var å vaske vaske vaske vaske.

Jeg bodde i kollektiv med en jente som lot skapdører stå åpne og bananer ligge ute - samt ingen andre enn meg gikk ut med søpla. Hver gang jeg åpnet kjøkkenskapet som søpla stod i kom det en HÆR av bananfluer ut..... Det ble en helvetes drittvaskjobb (for meg......), men det hjalp.

Uff, hørtes kjedelig ut med det kollektivet! Men da vet du hvertfall hva som fungerer! Jeg har vaska ned hele badet med klor og kjøkkenet med salmiakk fra før, men det må kanskje gjøres igjen? Hvor lang tid tok det før du ble kvitt alle? Er to uker fryktelig mye eller er det bare jeg som er i panikkmodus? Takk for svar! TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, hørtes kjedelig ut med det kollektivet! Men da vet du hvertfall hva som fungerer! Jeg har vaska ned hele badet med klor og kjøkkenet med salmiakk fra før, men det må kanskje gjøres igjen? Hvor lang tid tok det før du ble kvitt alle? Er to uker fryktelig mye eller er det bare jeg som er i panikkmodus? Takk for svar! TS

Gjør det igjen, og dra frem komfyren, vask inni og bak kjøleskapet osv. Det nytter ikke ta "på overflaten". Du må også vaske inni kjøkkenskapet hvor søpla står. Etter vasken var de aller fleste borte, jeg drepte bare et par-tre stykker i luften i etterkant.

Det viktigste er å fjerne alle plasser de kan legge egg/trives i, og så drepe de du ser. Sett gjerne av et par timer på kjøkkenet til å være bananfluevakt, liksom. Alt må drepes. Dessto grundigere du er, dessto korteree tid tar det før du er kvitt alle :) Det er mulig - men det krever en del tid!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett frem noen skåler med epleeddik, zalo og eplejuice, jeg oppdaget en bananflue invasjon hos meg. Tok en rask vask, ut med all søppel og tomflasker ( spesielt ølbokser som ikke er skylt med vann) og satt frem 3 skåler på kjøkkenet, dagen etter var alle druknet i skåla og har ikke hatt bananfluer siden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det stå klorin i vannlåsen til kjøkkenvasken, det har jeg god erfaring med. Virker som det er et sted de trives og formeres...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det samme på jobben ts, i kontorbygget. Og dette skjer hvert år på denne tiden i ca 2 uker nå. Så de fleste sliter med dette.

Her har zalo og vann i glass funket fint. Ligger mange i alle glassene hver morgen og igjennom dagen. 

Og drep dem, jeg tar ca 10 pr. dag, og kollegiene mine ler, helt til en faller oppi kaffe/tekoppen dems. 

Endret av Wonders
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Det jeg gjør, er at jeg tar et tomt syltetøyglass og putter en liten bit gammel frukt oppi. Så lager jeg en kjegle av stivt papir så kjeglen stikker opp av glasset. Fluene lokkes av lukten av frukt som råner og kryper inn, men kommer seg ikke ut. Jeg tømmer glasset regelmessig, og etter to dager er bestanden betraktelig redusert. Etter tre dager merker jeg ikke at fluene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktige er å fjerne det de lever av, som er frukt og råtnende grønnsaker. Da forsvinner de fort. Det er ikke nødvendig å vaske.

Hvis det er mange bananfluer som surrer rundt, går det an å ta dem med støvsugeren.

Anonymkode: ab8bf...57b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktige er å fjerne det de lever av, som er frukt og råtnende grønnsaker. Da forsvinner de fort. Det er ikke nødvendig å vaske.

Hvis det er mange bananfluer som surrer rundt, går det an å ta dem med støvsugeren.

Hva tror du man fjerner når man vasker.... Matrester... og ting... de lever.... av.....

Støvsugeren vil ikke hjelpe da bananfluene lett finner veien ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her bruker jeg litt rødvin i en flaske med plastfolje over toppen med bite små huler oppi.  De klarer å komme seg inn men ikke ut igjen.  Etter noen dager er det minimalsk av disse fluene.  Om du har noen grønt som vokser i huset, evt urtekruker kan dette være årsaken at de forsvinner ikke. 

Anonymkode: 7025c...7b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett ut små eggeglass med cognac i. Og la matsøpla stå ute på trappa. Funker som bare den her! Det er liksom noen uker på denne tiden hvert år at de kommer og plutselig er de borte igjen.

Anonymkode: 0cbf5...1cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tror du man fjerner når man vasker.... Matrester... og ting... de lever.... av.....

Støvsugeren vil ikke hjelpe da bananfluene lett finner veien ut igjen.

Matrester tørker inn. Bananfluene kan ikke leve av inntørkete matrester, tro meg. (Men det finnes mange skadedyr som kan det, så det er naturligvis en fordel å holde det rent.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Husk å vaske nedi søppelbøttene også - var i hvert fall det stedet jeg glemte 😛 

Anonymkode: 6a568...12a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slik spray https://coop.no/sortiment/obs-bygg/hageuterom/insektsfjerning/bayer-garden-79478747 står at den er utgått. Var ikke der jeg kjøpte den, men kjøpte nylig, husker bare ikke hvor. 

Den skal sprayes i rommet fluene er i og dører/vinduer skal være lukket imens. Jeg sprayer over hele leiligheten, vet aldri hvor de egentlig kommer fra. Da dør de omtrent momentant. Så du må frem med støvsugeren etterpå for å få dem bort, kan oppleves litt uhygienisk når de ligger strødd på kjøkkenbenken. Men det er effektivt så en vask og støvsuging etterpå bør gå bra :)
Pleier å gå ut av huset etter jeg har sprayet. Forestiller meg at det ikke er så bra å gå å puste inn sprayen selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange svar! Jeg skal vaske litt mer, prøve cognac og kanskje frukt i syltetøyglass og se hva som skjer! Hvis det ikke fungerer tror jeg jeg blir å kjøpe insektsspray og spraye ned hele leiligheten 😊TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sånne gule limfeller du får kjøpt på Plantasjen, være helt natig på å få ut søppel, aldri la mat stå på bord og benker, tørke opp alt søl av mat og drikke. Rense alle vannlåser, vaske søppelbøtter. Så må du holde på helt til du ikke ser snurten av den siste. Jeg husker da vi hadde det sist at de siste 3-4 fluene jaget jeg rundt og sprayet med Radar direkte..

Anonymkode: af7bb...487

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har tomme ølbokser stående så må de skylles. Jeg slet for noen år siden med vasking og kasting av søppel hver dag helt til jeg fant ut at synderen var en pose med tomme ølbokser jeg ikke hadde pantet ennå. Planter liker de seg også i. 

Anonymkode: 1c51e...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Overrasket skrev:

Det jeg gjør, er at jeg tar et tomt syltetøyglass og putter en liten bit gammel frukt oppi. Så lager jeg en kjegle av stivt papir så kjeglen stikker opp av glasset. Fluene lokkes av lukten av frukt som råner og kryper inn, men kommer seg ikke ut. Jeg tømmer glasset regelmessig, og etter to dager er bestanden betraktelig redusert. Etter tre dager merker jeg ikke at fluene er der.

Bilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...