hocane Skrevet 7. august 2018 #1 Skrevet 7. august 2018 (endret) Hører ofte på at det klages over få mannlige sykepleiere eller få kvinnelige IT studenter. Men hva er problemet? Hvorfor kan vi ikke akseptere at kvinner og menn ofte har forskjellige interesser? Min mening er, det er ikke et problem at 90% sykepleiere er kvinner og byggfag, IT domineres av menn. La folk få jobbe med hva de vil jobbe med, ikke fortell hva de skal/bør gjøre. Endret 7. august 2018 av hocane 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #2 Skrevet 7. august 2018 Kan tenke meg flere grunner: kan tenkes at noen ikke velger det de egentlig vil på grunn av at det er få av deres kjønn i yrket. Kan hende det er situasjoner hvor en er mer komfortabel med å bli pleiet av en mann, enn en kvinne, kan være nyttig å ha ei kvinne på utviklerteamet når en skal lage en app som skal brukes av kvinner. Anonymkode: 79131...c5f 6
hocane Skrevet 7. august 2018 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: kan tenkes at noen ikke velger det de egentlig vil på grunn av at det er få av deres kjønn i yrket. Jeg tenker at dersom du virkelig ønsker å studere noe så er det en liten fillesak. Dersom det er grunnen til at du ikke velger studieretningen er du egentlig ikke så interessert i faget. Endret 7. august 2018 av hocane 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #4 Skrevet 7. august 2018 Vil ha flere menn i helsesektoren fordi vi ser problemer og løsninger på forskjellige måter, noe som vil gagne pasienter. Anonymkode: 43e14...8ef 6
herzeleid Skrevet 7. august 2018 #5 Skrevet 7. august 2018 De viktigste årsakene handler nok om ideologi, og at forskjeller som antagelig ikke vil forsvinne i overskuelig fremtid er en veldig beleilig syndebukk, i den forstand at det er ekstremt lettvint å peke på enhver ulikhet som går i ens egen gruppes disfavør, for så å skrike opp om urettferdighet.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #6 Skrevet 7. august 2018 Vi aksepterer da som oftest det. Flere kvinner i dag søker seg til IT og bygg enn før, og flere menn søker seg til sykepleieryrket enn før. Det er en økning. Jeg regner med du da synes dette er ok også? Ofte er å overdrive. Det er ikke så mye klaging på dette. Anonymkode: 1d53a...60e 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #7 Skrevet 7. august 2018 5 minutter siden, herzeleid skrev: De viktigste årsakene handler nok om ideologi, og at forskjeller som antagelig ikke vil forsvinne i overskuelig fremtid er en veldig beleilig syndebukk, i den forstand at det er ekstremt lettvint å peke på enhver ulikhet som går i ens egen gruppes disfavør, for så å skrike opp om urettferdighet. Hva betyr dette innlegget? Anonymkode: 1d53a...60e 1
hocane Skrevet 7. august 2018 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2018 2 minutter siden, herzeleid skrev: De viktigste årsakene handler nok om ideologi, og at forskjeller som antagelig ikke vil forsvinne i overskuelig fremtid er en veldig beleilig syndebukk, i den forstand at det er ekstremt lettvint å peke på enhver ulikhet som går i ens egen gruppes disfavør, for så å skrike opp om urettferdighet. Likestilling har jo resultert at forskjellene blant valgene menn og kvinner tar ikke minker, men derimot øker. Skandinavia er jo det område i verden med best likestilling og det vi har lært er at dersom du gir kvinner og menn frihet til å velge utdanning til akkurat hva de ønsker så blir forskjellene bare større. Slik jeg har observert det ser det ut til at det stemmer at menn generelt liker å jobbe med ting og kvinner liker å jobbe med mennesker. Jeg sier ikke at det ikke finnes menn som tar utdanning i menneskefag, men på et generelt basis er det biologiske forskjeller på hva vi liker å jobbe med.
hocane Skrevet 7. august 2018 Forfatter #9 Skrevet 7. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi aksepterer da som oftest det. Flere kvinner i dag søker seg til IT og bygg enn før, og flere menn søker seg til sykepleieryrket enn før. Det er en økning. Ja, det synes jeg er ok. Når det er sagt kan byggfag være ganske så fysisk krevende fag, så lenge kvinner gjør en like god jobb så er det ok. Kjønnskvotering er en uting. Ansett den best kvalifiserte til jobben så er jeg fornøyd, kjønn betyr ingenting.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #10 Skrevet 7. august 2018 2 minutter siden, hocane skrev: Likestilling har jo resultert at forskjellene blant valgene menn og kvinner tar ikke minker, men derimot øker. Skandinavia er jo det område i verden med best likestilling og det vi har lært er at dersom du gir kvinner og menn frihet til å velge utdanning til akkurat hva de ønsker så blir forskjellene bare større. Slik jeg har observert det ser det ut til at det stemmer at menn generelt liker å jobbe med ting og kvinner liker å jobbe med mennesker. Jeg sier ikke at det ikke finnes menn som tar utdanning i menneskefag, men på et generelt basis er det biologiske forskjeller på hva vi liker å jobbe med. De blir jo ikke det, hocane. Kan du legge ved kildene som forklarer at menn og kvinner velger mer tradisjonelt i dag enn for femti år siden? Du synes forresten å gå på repeat. Anonymkode: 1d53a...60e 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #11 Skrevet 7. august 2018 Akkurat nå, hocane skrev: Ansett den best kvalifiserte til jobben så er jeg fornøyd, kjønn betyr ingenting. Men du snakker så utrolig mye om kjønn på dette forumet. Anonymkode: 1d53a...60e 1
hocane Skrevet 7. august 2018 Forfatter #12 Skrevet 7. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De blir jo ikke det, hocane. Kan du legge ved kildene som forklarer at menn og kvinner velger mer tradisjonelt i dag enn for femti år siden? Du synes forresten å gå på repeat. Du burde se denne dokumentaren. Forklares ganske greit her
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #13 Skrevet 7. august 2018 1 minutt siden, hocane skrev: Du burde se denne dokumentaren. Forklares ganske greit her Eeeh. Det finnes jo rimelig mange studier som viser noe helt annet. Litt merkelig å bruke én hjernevask-episode som bevis. Problemet er at du finner like mye forskning motsatt, så det handler egentlig om hva du har lyst å mene. Jeg jobbet i kjønnsnøytral barnehage i tillegg og de yngste barna brydde seg ikke om maskuline og feminine leker. Anonymkode: 1d53a...60e 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #14 Skrevet 7. august 2018 Dessuten kan man ikke forstå mennesket utelukkende gjennom evolusjonsteori. De beste bøkene om mennesker er tross alt tverrfaglige (biologi, psykologi, fysiologi, geografi) Men slik er det nå, enhver profesjon vil ha patent på sannheten. Anonymkode: 1d53a...60e
herzeleid Skrevet 7. august 2018 #15 Skrevet 7. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr dette innlegget? Anonymkode: 1d53a...60e Prøv å fortelle oss hva du ikke forstår, så skal jeg prøve å forklare det for deg. 11 minutter siden, hocane skrev: Likestilling har jo resultert at forskjellene blant valgene menn og kvinner tar ikke minker, men derimot øker. Skandinavia er jo det område i verden med best likestilling og det vi har lært er at dersom du gir kvinner og menn frihet til å velge utdanning til akkurat hva de ønsker så blir forskjellene bare større. Slik jeg har observert det ser det ut til at det stemmer at menn generelt liker å jobbe med ting og kvinner liker å jobbe med mennesker. Jeg sier ikke at det ikke finnes menn som tar utdanning i menneskefag, men på et generelt basis er det biologiske forskjeller på hva vi liker å jobbe med. Ja det er snurrig paradoksalt at frihet og like rettigheter i en del tilfeller fører til mer ulike valg, og hvordan dette fører til at en del, særlig feminister, virker å ønske å begrense folks frihet fra og rettighet til å slippe å bli diskriminert. Jeg tror nok de aller fleste synes det er greit at kvinner og menn velger litt forskjellig, selv om vi ser at en del hisser seg veldig opp over akkurat dette,
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #16 Skrevet 7. august 2018 11 minutter siden, hocane said: Ansett den best kvalifiserte til jobben så er jeg fornøyd, kjønn betyr ingenting. Så hva er problemet? I min familie og omgangskrets har vi kvinner som jobber i mannsdominerte yrker og menn som jobber i kvinnedominerte yrker. Ingen som gjør noe vesen av det. Hverken de selv eller kollegaene deres. Anonymkode: 75bf3...c16 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #17 Skrevet 7. august 2018 Har disse ulikhetene økt i Norge etter likestillingen eller ikke? Jeg vil gjerne ha statistikk på dette. For det er økning av kvinner i professoryrker, økonomo, regnskapsførere, ingeniører, og flere menn i barnehage og sykepleieryrket. Hvordan i all verden kan da forskjellene ha økt etter likestillingen. Før det gikk jo de fleste kvinner hjemme. Det er jo helt greit at mennesker velger forskjellig. Men jeg skjønner ikke dette og vet ikke om jeg tror på det. Anonymkode: 1d53a...60e 1
hocane Skrevet 7. august 2018 Forfatter #18 Skrevet 7. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eeeh. Det finnes jo rimelig mange studier som viser noe helt annet. Litt merkelig å bruke én hjernevask-episode som bevis. Problemet er at du finner like mye forskning motsatt, så det handler egentlig om hva du har lyst å mene. Jeg jobbet i kjønnsnøytral barnehage i tillegg og de yngste barna brydde seg ikke om maskuline og feminine leker. Jeg gikk byggfag og studerer nå IT og det var svært få kvinner på begge felt noe som igjen styrker min tro på at det stemmer at kvinner generelt liker å arbeide med menneskefag og menn liker å jobbe med ting.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #19 Skrevet 7. august 2018 34 minutter siden, hocane skrev: Jeg tenker at dersom du virkelig ønsker å studere noe så er det en liten fillesak. Dersom det er grunnen til at du ikke velger studieretningen er du egentlig ikke så interessert i faget. Det er ikke en fillesak når personen for eksempel først studerer noe annet for så å etterpå tørre å studere det han/hun egentlig hadde lyst til, blir stort tap av penger både for personen og for staten som betaler for studiene Anonymkode: 79131...c5f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #20 Skrevet 7. august 2018 1 minutt siden, hocane skrev: Jeg gikk byggfag og studerer nå IT og det var svært få kvinner på begge felt noe som igjen styrker min tro på at det stemmer at kvinner generelt liker å arbeide med menneskefag og menn liker å jobbe med ting. Ja, sånn har det vært lenge. Ingen har sagt noe imot det. Men det har fremdeles vært flere kvinner på bygg og IT enn tidligere. Hvorfor er du så utrolig opptatt av dette forresten? Anonymkode: 1d53a...60e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå