Gå til innhold

Hjemmelagd brød - hva kan jeg endre på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde et veldig grovt brød. Når jeg griller det i brødristeren, så henger det veldig fint sammen. Men når jeg smører matpakke, (altså ikke rister det), så ryr det litt fra hverandre i midten. Ikke når jeg smører det med pålegg, men når jeg spiser det. Må si at det er litt sånn småfuktig i midten. Saftig, men grovt. Det kunne ha hengt litt bedre sammen i midten. Skorpen rundt er helt ok.

Lurer på om løsningen er å bruke mer vann i deigen? Eller hva reknes som "lim" i brødbakerens verden? :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kna mye mer. Det får glutenet i melet til å svelle og ta til seg væske, og fungerer som lim. I tillegg er min erfaring at det bør være minst 50% hvetemel i alle brødoppskrifter. Grovt mel inneholder ikke så mye gluten og kan dermed ikke ta til seg så mye væske som hvetemelet.

Skrevet

Er det noe som er like grovt som det ingers rugbrød kan det være at du må tilsette litt mer vann.

Det funka her ihvertfall.

Skrevet

Det glemte jeg å si, det er ikke en sånn deig som skal knaes. Det er en såkalt våt deig, som bare skal røres.

Jeg lagde ingers rugbrød forrige gang, og det ble bare superklæsj inni midten. Så hvis det fungerer med mer vann der, tror jeg at jeg prøver det her, også.

Oppskriften er også litt kryptisk. Det står at 3 dl helkorn skal bløtlegges i 5 dl vann. Nederst står det 1,8-2 l vann. Så jeg tok 2 l vann INKL. de 5 dl med helkornene. Kanskje jeg trodde feil, og at det skal være 2,3-3,5 liter vann totalt...? Det er snakk om 3 stk 2-liters brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...