AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #1 Skrevet 7. august 2018 Jeg har virkelig vært i en utrolig vond jobb situasjon. Jeg begynte på en jobb på Coop Extra. Jeg begynte ganske rett på og jobbet opp mot 10 timers vakter og 40 timer hver uke. Selvom jeg bare hadde en 33% stilling. Jeg begynte først å sitte i kassa, gjorde meg flink på det og begynte å kunne endel koder alene. Jeg stengte og gjorde alt av oppgjør alene uten hjelp og var dyktig. Jeg var effektiv og lærevillig. Jeg fikk innimellom vondt i skulderen men det gikk over. Så begynte det en ny jente på jobb, jeg var allerede såpass dyktig at jeg kunne drive litt opplæring med henne i mens jeg var ute på gulvet og ryddet i hyller. Her hadde jeg ikke fått noe opplæring men så hvordan de andre gjorde det. Så etter noen dager får jeg plutselig beskjed at jeg må sitte i kassa resten av dagen, jeg sier at jeg har utrolig vondt i skulderen og kan ikke sitte i kassa for lenge, men de måtte ha opplæring på gulv med hu nye. Så dagen etterpå ble jeg sendt på kassa igjen av disse mennene. For jeg hadde snakket med sjefen og vi hadde blitt enig om at jeg trengte variasjon. Og dagene før hadde jeg vært flink med variasjon så jeg ikke fikk så alt for vondt. Men jeg fikk ikke lov å gjøre noe annet enn å sitte i kassa. i over 8 timer. Til slutt gikk jeg bort til han ene og sa det er ikke greit og jeg trenger variasjon. Dette er en muntlig avtale jeg hadde med sjefen. Han lo meg opp i trynet, sa jeg var så sinnsykt treig og at pga størrelsen min så måtte jeg sitte i kassa, jeg hadde ingenting på gulvet å gjøre og at han og flere mannlige kollegaer hadde ledd av meg lenge når jeg var på gulvet og prøvde å rydde varer. (Jeg bruker L i genser og 46 i bukse, så er riktig nok ikke den kraftigste) Så dagen etterpå klarte jeg ikke å bevege nakken eller skuldrene nesten, kunne ikke kle av eller på meg. jeg ringte sjefen og sa jeg måtte sykemelde meg endag og hvorfor, hva som hadde skjedd på jobben. Så fikk jeg beskjed at enten kom jeg på jobb eller så fikk jeg sparken med engang sykemeldingen gikk ut. Jeg dro til legen den dagen før jeg skulle på jobb. Der fikk jeg beskjed at jeg måtte få en ny jobb med mer variasjon og hu måtte sykemelde meg med engang, jeg ringte sjefen for å si dette, og hu klikket. Hu fortalte jeg var ordentlig udugelig, trodde virkelig ikke at jeg var sånn og at jeg burde skamme meg. Hu hadde alt for mye å gjøre og kunne ikke ansette nye personer nå. Fikk streng beskjed at her hadde jeg ingenting å gjøre og måtte aldri bruke henne som referanse for hu ville aldri anbefalt meg videre.. Nå i ettertid har jeg fått høre at hu har snakket masse stygt om meg og fortalt om min situasjon og sykemelding til alle på jobben. Jeg venter spent på lønning og håper jeg får sykepenger og det jeg har rett på... Anonymkode: 4acb7...779 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #2 Skrevet 7. august 2018 Jeg antar at du ikke er organisert, for hadde du vært det så hadde de aldri turt å behandle deg på den måten. Jeg vet ikke hvordan det er nå for tiden m.t.p å være organisert, men da jeg var yngre (på 80 og 90 tallet) så var det ikke greit å være organisert i serviceyrker- som butikk. Håper det har endret seg. Uansett, organisert eller ikke så har ikke arbeidsgiver lov til å si deg opp uten gyldig grunn, men de kan dessverre gjøre arbeidsdagene dine ganske kjipe. Når det gjelder størrelsen din, så høres du ganske stor ut. Jeg er selv overvektig (er igang nå med hjelp fra helsevesenet for å gå ned i vekt) Jeg vet at mange ting er tyngre når man er overvektig, og arbeidsdagen blir mye tyngre enn før en som ikke er det. Det er derfor en fordel om man klarer å gå ned i vekt for å lette på sin egen hverdag. Også er det en helsemessig gevinst. Anonymkode: 1cac2...399 3
tito,lussi Skrevet 7. august 2018 #3 Skrevet 7. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at du ikke er organisert, for hadde du vært det så hadde de aldri turt å behandle deg på den måten. Jeg vet ikke hvordan det er nå for tiden m.t.p å være organisert, men da jeg var yngre (på 80 og 90 tallet) så var det ikke greit å være organisert i serviceyrker- som butikk. Håper det har endret seg. Uansett, organisert eller ikke så har ikke arbeidsgiver lov til å si deg opp uten gyldig grunn, men de kan dessverre gjøre arbeidsdagene dine ganske kjipe. Når det gjelder størrelsen din, så høres du ganske stor ut. Jeg er selv overvektig (er igang nå med hjelp fra helsevesenet for å gå ned i vekt) Jeg vet at mange ting er tyngre når man er overvektig, og arbeidsdagen blir mye tyngre enn før en som ikke er det. Det er derfor en fordel om man klarer å gå ned i vekt for å lette på sin egen hverdag. Også er det en helsemessig gevinst. Anonymkode: 1cac2...399 H*n er da ikke `ganske stor` når h*n bruker L i genser? Jeg er dame og veier 75 kg og bruker M i genser
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #4 Skrevet 7. august 2018 Nå har vi bare din side av saken, og folk som mener de er superdyktig etter kort tid på jobb har etter min erfaring aldri rett. Det er ikke mer belastende for skulderen å sitte i kassen enn å løfte varer i hyllene, selv om jeg skjønner at det er kjekt med variasjon på jobb. Du høres ut som du trenger å trene muskulaturen din, og dessuten kan det være greit å organisere seg. Anonymkode: c6efb...8f4 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #5 Skrevet 7. august 2018 1 minutt siden, tito,lussi skrev: H*n er da ikke `ganske stor` når h*n bruker L i genser? Jeg er dame og veier 75 kg og bruker M i genser 46 i bukse. Det er større enn det jeg som sykelig overvektig bruker. Anonymkode: 1cac2...399 3
tito,lussi Skrevet 7. august 2018 #6 Skrevet 7. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 46 i bukse. Det er større enn det jeg som sykelig overvektig bruker. Anonymkode: 1cac2...399 Og jeg bruker 42 i bukse. Men noen har kraftigere bein eller stor rumpe uten at man er sykelig overvektig.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #7 Skrevet 7. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har vi bare din side av saken, og folk som mener de er superdyktig etter kort tid på jobb har etter min erfaring aldri rett. Det er ikke mer belastende for skulderen å sitte i kassen enn å løfte varer i hyllene, selv om jeg skjønner at det er kjekt med variasjon på jobb. Du høres ut som du trenger å trene muskulaturen din, og dessuten kan det være greit å organisere seg. Anonymkode: c6efb...8f4 Hvor har h*n nevnt hvor lenge h*n har jobbet? For alt vi vet er dette over flere år. Og man er dyktig hvis man får beskjed om man skal ha opplæring på en annen? Setter ikke en dårlig ansatt på det? Anonymkode: 4acb7...779
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #8 Skrevet 7. august 2018 Akkurat nå, tito,lussi skrev: Og jeg bruker 42 i bukse. Men noen har kraftigere bein eller stor rumpe uten at man er sykelig overvektig. Nå skreiv jeg ikke at ts er sykelig overvektig, men at h*n bruker større bukser enn hva JEG SOM ER SYKELIG OVERVEKTIG BRUKER. Kanskje greit å lese hva som skrives før du bynner å pmukke. Anonymkode: 1cac2...399 2
Gjest Irened75 Skrevet 7. august 2018 #9 Skrevet 7. august 2018 Eneste man kan si til dette er at du bør ta kontakt med Arbeidstilsynet og legge inn en rapport på både oppsigelses grunnlag og kollegaer samt sjefen.
Minitroll Skrevet 7. august 2018 #10 Skrevet 7. august 2018 Dette høres skikkelig trist og uproft ut av coop. Har ikke sjefen en overordnet du kan snakke med? 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #11 Skrevet 7. august 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå i ettertid har jeg fått høre at hu har snakket masse stygt om meg og fortalt om min situasjon og sykemelding til alle på jobben. Jeg venter spent på lønning og håper jeg får sykepenger og det jeg har rett på... Anonymkode: 4acb7...779 Du har selvsagt krav på sykepenger tilsvarende det du har jobbet. Hadde du vært organisert så kunne du også ved hjelp av organisasjonen krevd å få øket din stilling til den snittprosenten du har jobbet det siste året. Anonymkode: 1cac2...399 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #12 Skrevet 7. august 2018 Høres ut som du har jobbet der kort. Mange steder er det prøveperiode på 3 mnd og da kan du bli sparket/slutte på dagen og heller ikke bruke egenmelding. Anonymkode: 76f98...b52 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #13 Skrevet 7. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du har jobbet der kort. Mange steder er det prøveperiode på 3 mnd og da kan du bli sparket/slutte på dagen og heller ikke bruke egenmelding. Anonymkode: 76f98...b52 Jeg har oppsigelsestid og er sykemeldt ut oppsigelsestiden. Har ikke sagt opp eller blitt sagt opp på dagen. Jeg er sykemeldt oppsigelsestiden min. Anonymkode: 4acb7...779 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #14 Skrevet 7. august 2018 Om du har så dårlig helse at du ikke kan utføre arbeidsoppgavene dine er det jo like greit at du finner deg en mer egnet arbeidsplass. Vanskelig å tilrettelegge når du ikke kan utføre 1/2 arbeidsoppgaver. Anonymkode: 76f98...b52 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #15 Skrevet 7. august 2018 Du er heller ikke sykemeldt pga kollegaene dine - du er sykemeldt pga helsa di. JA, de var ufine, men ser for meg at du har gått frem på en brautende måte og krevd å ikke sitte i kassa for å få en slik reaksjon. Anonymkode: 76f98...b52 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #16 Skrevet 7. august 2018 Hvor lenge arbeidet du der? Anonymkode: bd9fd...dea 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #17 Skrevet 7. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har så dårlig helse at du ikke kan utføre arbeidsoppgavene dine er det jo like greit at du finner deg en mer egnet arbeidsplass. Vanskelig å tilrettelegge når du ikke kan utføre 1/2 arbeidsoppgaver. Anonymkode: 76f98...b52 Jeg har en annen jobb der jeg ikke har noe problemer etter en arbeidsdag. og der er det endel tunge løft og mye mer fysisk krevende. Jeg kan ikke sitte i kassa fordi det er en statisk bevegelse hele tiden og jeg trengte å ha et varierte bevegelser ikke en statisk. Anonymkode: 4acb7...779 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #18 Skrevet 7. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er heller ikke sykemeldt pga kollegaene dine - du er sykemeldt pga helsa di. JA, de var ufine, men ser for meg at du har gått frem på en brautende måte og krevd å ikke sitte i kassa for å få en slik reaksjon. Anonymkode: 76f98...b52 Jeg ville sitte i kassa men ikke 8 timer, jeg spurte om jeg og en annen kunne bytte på å sitte i kassa. Anonymkode: 4acb7...779 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #19 Skrevet 7. august 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar at du ikke er organisert, for hadde du vært det så hadde de aldri turt å behandle deg på den måten. Jeg vet ikke hvordan det er nå for tiden m.t.p å være organisert, men da jeg var yngre (på 80 og 90 tallet) så var det ikke greit å være organisert i serviceyrker- som butikk. Håper det har endret seg. Uansett, organisert eller ikke så har ikke arbeidsgiver lov til å si deg opp uten gyldig grunn, men de kan dessverre gjøre arbeidsdagene dine ganske kjipe. Når det gjelder størrelsen din, så høres du ganske stor ut. Jeg er selv overvektig (er igang nå med hjelp fra helsevesenet for å gå ned i vekt) Jeg vet at mange ting er tyngre når man er overvektig, og arbeidsdagen blir mye tyngre enn før en som ikke er det. Det er derfor en fordel om man klarer å gå ned i vekt for å lette på sin egen hverdag. Også er det en helsemessig gevinst. Anonymkode: 1cac2...399 Leder og kollegaer har da ingenting med å kommentere kroppsstørrelse på den måten. Man er ikke annenrangs bare fordi man ikke er størrelse XS. TS sin kroppsstørrelse bør ikke være et tema engang. Anonymkode: a3455...68b 7
Million Skrevet 7. august 2018 #20 Skrevet 7. august 2018 Husk at du ikke får sykepenger for det du har jobbet ekstra, kun for den stillingsprosenten du faktisk har på papiret. Det vil si 33%, som du oppgir. Du får sykelønn for 33%, selv om du har jobbet ekstra i det siste så du har fått 100% lønn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå