AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #1 Skrevet 7. august 2018 Jeg er vikar leder på en sykehusavdeling der jeg ansatte en vikar som hadde første jobb dag i går. Hun var ung og nyutdannet, men skulle gå videre på skole nå i august så stillingen skulle vare kun i noen få dager. Jeg satt hun opp på opplæringvakter ut denne uken, så skulle hun vær alene på avdelingen i 2 dager neste uke. Men etter dagen i går kom hun å sa at hun trodde hun ikke ble klar til å vær alene, og at jobben var mye tyngre enn hun trodde. Jeg sa det var greit å at hun ikke trengte å være alene, men at hun kunne ha opplæringsvakter ut hele uken. Så i dag tidlig fikk jeg melding der hun skrev at hun ikke hadde klart å sove i hele natt fordi hun gruet seg sånn, og at hun virkelig ikke ville på jobb. Jeg syns selv hun burde prøve mer enn 1 dag... Skjønner det er vanskelig men hun kunne prøvd ut uken. Jeg vet ikke om jeg skal tilby en annen avdeling eller bare si opp stillingen hennes helt? Anonymkode: 6ebbe...805 1
Gjest Reputation Skrevet 7. august 2018 #2 Skrevet 7. august 2018 Hvis hun bare skulle jobbe et par dager så hadde jeg bare latt det være. Hvis hun ikke ønsker å jobbe må hun komme med en skriftlig oppsigelse, også får dagen i går være siste arbeidsdag. Er ikke vits å ha umotiverte arbeidstakere, og særlig ikke når de slutter så fort. Enten så er jobben helt feil for henne, eller så ønsker hun litt mer fri før skolen. Du har sikkert en HR avdeling du også kan henvende deg til istedetfor et forum på internett.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #3 Skrevet 7. august 2018 Litt merkelig å ansette noen kun for noen få dager (man bruker vel såpass med tid på opplæring i nye rutiner osv. at det går med mer tid til det enn den nye ansatte rekker å "jobbe inn"), men jeg hadde ikke brydd meg så mye om det bare var noen dager. Hun skulle uansett slutte snart, og det er som andre påpeker ingen vits i å ha umotiverte ansatte. Hadde det vært en lengre periode, så kunne man diskutert om hun skulle gått ut oppsigelsestiden eller ikke. Når det er sagt, så syntes jeg jo at hun ut fra et personlig perspektiv burde prøvd en uke hvertfall. Med mindre det er sykdom inne i bildet, viser man ikke så mye læringsvilje ved å slutte etter så kort tid, selv om man ikke behersker alt med en gang. Man kan ikke komme rett inn i en jobb og forvente at man har oversikt over alt, og det blir jo neppe letter i neste jobb hvis hun studerer noe helsefaglig. Men som sagt, det har jo veldig liten konsekvens for dere som institusjon i det store og hele med et så kort arbeidsforhold uansett, så jeg ville som leder bare latt det gå. Anonymkode: 26ee1...b8f 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #4 Skrevet 7. august 2018 Er hun sykepleier? Anonymkode: 8317b...f1e 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #5 Skrevet 7. august 2018 Nå har hun jo sagt ifra to ganger at hun er ukomfortabel med jobben. Jeg vet ikke helt hvorfor du føler at du skal presse henne enda mer? Når hun er på opplæring er jo hun ekstra og bare en kostnad for dere. I tillegg er det verken gunstig for dere eller henne at hun hater å være på jobb. Anonymkode: 395e4...cd7 9
louisandsteve Skrevet 7. august 2018 #6 Skrevet 7. august 2018 Kanskje hun har sosial angst/lav selvtillit?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #7 Skrevet 7. august 2018 6 minutter siden, louisandsteve said: Kanskje hun har sosial angst/lav selvtillit? Sikkert greit å ikke spekulere i diagnoser, eller hva. Anonymkode: 0bd80...873 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #8 Skrevet 7. august 2018 Ta kontakt med personalavdelingen og få råd derfra. Å slutte etter en vakt når man har kontrakt fremover kan gjøre henne erstatningspliktig, så jeg syns du skal forhøre deg med noen som kan rutinene de har på arbeidsplassen. Alle gruer seg til de første dagene i ny jobb, det betyr ikke at man bare kan droppe å møte opp, diagnose eller ikke diagnose. Folk må lære seg å gjøre ting selv om det er ukomfortabelt. Anonymkode: ed014...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #9 Skrevet 7. august 2018 Vikar leder på en sykehusavdeling. Ikke vikarleder altså? Anonymkode: 72d2d...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #10 Skrevet 7. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med personalavdelingen og få råd derfra. Å slutte etter en vakt når man har kontrakt fremover kan gjøre henne erstatningspliktig, så jeg syns du skal forhøre deg med noen som kan rutinene de har på arbeidsplassen. Alle gruer seg til de første dagene i ny jobb, det betyr ikke at man bare kan droppe å møte opp, diagnose eller ikke diagnose. Folk må lære seg å gjøre ting selv om det er ukomfortabelt. Anonymkode: ed014...8d1 Nå skulle den ansatte bare være der en uke eller to, så det er jo begrenset hvor mye styr man som leder bruker på så korte arbeidsforhold. Anonymkode: 26ee1...b8f 1
Luckiness Skrevet 7. august 2018 #11 Skrevet 7. august 2018 Veldig uprofesjonelt å dele dette her. Lite anonymisert også. Den ansatte kan lese her... 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #12 Skrevet 7. august 2018 4 timer siden, louisandsteve skrev: Kanskje hun har sosial angst/lav selvtillit? Da burde hun ihvertfall ikke være sykepleier. Anonymkode: 8317b...f1e 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #13 Skrevet 7. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da burde hun ihvertfall ikke være sykepleier. Anonymkode: 8317b...f1e Heisann. Så synd at du har slike holdninger ovenfor sykepleiere. Vet av flere som sliter med dårlig selvtillit og sosial angst, men som gjør en ekstremt bra jobb som sykepleier - så denne kommentaren burde du bare trekke i fra deg. Anonymkode: 7218f...573 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #14 Skrevet 7. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann. Så synd at du har slike holdninger ovenfor sykepleiere. Vet av flere som sliter med dårlig selvtillit og sosial angst, men som gjør en ekstremt bra jobb som sykepleier - så denne kommentaren burde du bare trekke i fra deg. Anonymkode: 7218f...573 Du skal da ikke fortelle meg hvordan og hva jeg skal kommentere. Anonymkode: 8317b...f1e 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #15 Skrevet 7. august 2018 Alene på en avdeling uka etter hun begynte ??????😮 Det hørtes jo lurt ut Anonymkode: ffa4d...93d 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #16 Skrevet 8. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Da burde hun ihvertfall ikke være sykepleier. Anonymkode: 8317b...f1e Mennesker med sosial angst og/eller lav selvtillit bør bare holde seg hjemme og få livskostnader finansiert av staten, eller hva? Så kan heller mindre empatiske mennesker som deg være sykepleier. Det høres jo mye bedre ut, eller hva? Det vil nok i alle fall få folk til å holde seg unna helsevesenet. Anonymkode: 395e4...cd7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå