AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #1 Skrevet 7. august 2018 Hei, i 2016 var jeg ferdig utdannet som sosionom. Jeg fant ut at det var vanskelig å få den 8-16-jobben jeg ønsket meg, så jeg startet som tilkallingsvikar to steder. Dette har jeg nå drevet med en god stund. Jeg jobber 3-delt turnus og synes det er så tungt! Jeg blir helt utslitt av å skulle balansere å jobbe 15-23 den ene dagen, og 7-15 den neste, 9-21 en dag, og kanskje en nattevakt i slutten av uka. Av og til løper jeg fra den ene jobben til den andre. Før jeg skal på kveldsvakt orker jeg ikke være sosial, jeg sitter bare og lader opp til en ny jobbvakt. Har jeg hatt nattevakt bruker jeg 3-4 dager på å komme til hektene igjen. Jeg føler heller ikke jeg kan planlegge noe i tilfelle jeg blir ringt og spurt om å komme på jobb. Det sosiale i helgene begrenser seg ofte fordi jeg skal jobbe. Jeg er jo helt avhengig av å ta de vaktene jeg kan få for at det skal gå rundt økonomisk. Jeg er så bekymret over at det er så vanskelig å få seg en fast, ''normal'' arbeidstid. Utdannelsen min føles egentlig veldig bortkastet. Jeg søker jobber for harde livet, men får kun tak i tilkalling og andre små helge-stillinger med turnus. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå, for nå begynner jeg å treffe en vegg, men det er jo ikke noe alternativ å slutte. Anonymkode: 4d09d...102
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #2 Skrevet 7. august 2018 Jeg kjenner meg igjen. Jeg jobber også som vikar i turnus, dog i et helt annet yrke enn deg. Jobber heldigvis ikke natt, men jobber enten 5-14 eller 14-23. Foreløpig har jeg ikke en fast turnus, får tildelt vakter fra uke til uke fra bemanningsbyrået jeg jobber via, noe som gjør det ekstra slitsomt. Tror det hadde vært enklere om det hadde vært mer forutsigbart. Da kunne jeg også planlagt å gjøre ting i friperiodene mine. Jeg sliter særlig med tidligvaktene. Må reise hjemmefra 03:30 for å være på jobb når jeg skal, så blir knapt med søvn i forkant. Er utslitt når jeg kommer hjem på ettermiddagen og sover gjerne noen timer da. Hangler meg gjennom kvelden og sovner igjen i ti-elleve tiden.. Det verste er om jeg har flere dager med sånne vakter på rad, da bruker jeg flere dager på å komme meg sånn nogenlunde igjen. Senvaktene går greit, blir ikke så "ødelagt" siden døgnrytmen holdes relativt normal, men blir jo ikke særlig mye sosialt liv når jeg jobber sent. Drar hjemmefra 12:30 og er hjemme igjen nærmere halv ett på natta. Er som regel så sliten at jeg stuper i seng og sovner når jeg kommer hjem. Formiddagen går med til litt husarbeid og sånt, før det er på'n igjen med jobb. Det som gjør at jeg holder ut er at fordi vi jobber så lange dager jobber vi vanligvis fire-dagers uker. Jobber gjerne et par dager, så har vi en dag fri, så et par dager jobbing til og to dager fri. Noen ganger faller det ut så vi har "langfri" og fire-fem fridager på rad, gjerne etter å ha jobbet tre-fire dager på rad. Det er uten tvil mer slitsomt enn 9-17 jobben jeg hadde før, men etter å ha vært arbeidsledig i nesten to år var jeg glad for å få jobb igjen. Men er i tvil om dette er noe jeg orker på fast basis. Anonymkode: 2f4c0...798
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #3 Skrevet 7. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: jobber [..] 14-23. Drar hjemmefra 12:30 og er hjemme igjen nærmere halv ett på natta. Anonymkode: 2f4c0...798 Du, jeg bare lurer, hvorfor tar det deg halvannen time å komme deg på jobb? Jobber du i Oslo og bor i f.eks Sandefjord 120 km unna eller hva? Anonymkode: 05bfc...b27
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #4 Skrevet 7. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du, jeg bare lurer, hvorfor tar det deg halvannen time å komme deg på jobb? Jobber du i Oslo og bor i f.eks Sandefjord 120 km unna eller hva? Anonymkode: 05bfc...b27 Selv bor jeg i en middels stor by, og jobber litt utenfor den andre siden av byen, og tar to busser dit. Jeg går hjemmefra 35 min før jobben begynner. Anonymkode: 05bfc...b27
estrella Skrevet 7. august 2018 #5 Skrevet 7. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du, jeg bare lurer, hvorfor tar det deg halvannen time å komme deg på jobb? Jobber du i Oslo og bor i f.eks Sandefjord 120 km unna eller hva? Anonymkode: 05bfc...b27 Det kan ta lang tid med offentlig transport da. Jeg bor i by og jobber litt utenfor. Med bil tar det 20 min, med buss 1,5 time. Og da er jeg ti min for sen. Går ikke noe tidligere alternativer heller. Annet enn at jeg ville vært på jobb 7:15. 45 min før start. Og da må jeg dra veldig mye tidligere.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #6 Skrevet 7. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du, jeg bare lurer, hvorfor tar det deg halvannen time å komme deg på jobb? Jobber du i Oslo og bor i f.eks Sandefjord 120 km unna eller hva? Anonymkode: 05bfc...b27 Har ca en drøy times reisevei (10 min kjøring, 5 min gange, 40 min på toget og 10 min gange). Jobber airside på flyplass og må beregne tid til å gå gjennom sikkerhetskontrollen for ansatte på vei til jobb. Ettersom jeg ikke er den eneste som jobber samme skift som meg er det gjerne litt kø og det tar noen minutter. Legger derfor inn 20-30 minutter ekstra, for å være sikker på at jeg er på arbeidsplassen i tide. Bedre å ha tid til en kopp kaffe før skiftet starter enn å komme for sent. Anonymkode: 2f4c0...798
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå