Gå til innhold

spm om sveler

Anbefalte innlegg

Gjest lunasina
Skrevet

smaken på svelene mine er bra nok men det er et par ting jeg syns er litt leit. svelene mine blir likssom så stive etter en dag. de svelene jeg kjøper på ferger og på enkelte kafeer er så myke og fine selv om de sikkert er en daggamle. er det noe som mangler i oppskriften min?

en annen ting er fargemønsteret på svelene mine, de ligner mer på pannekaker! og de får alltid helt forskjellig mønster på hver side, den ene siden blir mye brun mens den andre er mest lys og ligner litt på en lompe :roll: er det fordi jeg steker i stekepanne og ikke på takke at de ikke ligner de ekte svelene fra mrf's ferger?

bruker forresten denne oppskriften på sveler:

5 egg

ca 3,5 dl sukker

ca 1 l hvetemel

1 l kulturmelk

1 toppet tsk natron

1 toppet tsk hjortesalt

ca 75 g margarin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er min oppskrift:

ca 3 egg

6 ss sukker

1 liter mager kulturmelk

ca. ½ kg hvetemel

1 pk vaniljesauspulver

1 ss hjortetakksalt

2 ts natron

litt rømme

Bruker du oppskriften fra "Svelekoppen"?

Stekepanne gjør nok litt forskjell på stekinga.

Gjest Rafael
Skrevet

Tror du bruker for mye hvetemel, derfor de blir så tunge og stive! Ellers tør jeg kanskje anbefale et kokkekurs?? Eller en bok for nybegynnere!!!! :hoho:

Gjest Gjesta
Skrevet

*fikk lyst på sveler, går og henter ut fra fryseren.....* :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

en annen ting er fargemønsteret på svelene mine, de ligner mer på pannekaker! og de får alltid helt forskjellig mønster på hver side, den ene siden blir mye brun mens den andre er mest lys og ligner litt på en lompe  

Alle svelene blir seende slik ut. Har du åpnet MRF's sveler og kikket? De er lyse som lomper inni, de også. Det er fordi når du heller røra i panna, er røra flytende. Da blir fargen jevn. Når du snur dem etter å ha stekt dem på den ene siden, er røra halvstekt og porøs med huller på oversiden. Da blir den stekt annerledes. Dette får du ikke gjort noe med.

Skrevet
*fikk lyst på sveler, går og henter ut fra fryseren.....* :sjarmor:

:sikle:

Gjest Anonymous
Skrevet

sveler brukes den dagen de stekes. ikke på en ferge får du kjøpt gamle sveler(dagen før)

men du kan frysse de. pakk de inn i folie og ha ovnen på 100 g da du tiner de. Som nystekte

Gjest Gjesta
Skrevet

Ikke prøv deg, du ble invitert så du kan skylde deg selv :tunge1:

Skrevet

mrf-svelene er et mysterium.

Jeg har hørt rykter (men bare rykter) om at de (matrosene ) visper eggedosis av eggedosis og sukker, og at det er derfor de blir så tykke og fluffy. Selv tror jeg det han dler om at røra blir stående hele dagen og svelle og kose seg.

Her er oppskrifta på MRF-sveler http://fjord1.no/mrf/default.asp?page=277

Skrevet

Ikke prøv deg, du ble invitert så du kan skylde deg selv :tunge1:

Jammen jeg var jo på jobb! *sutre*

Gjest Gjesta
Skrevet

Jammen jeg var jo på jobb! *sutre*

Unnskyldninger, unnskyldninger......... :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...