Gå til innhold

Nyutdannet sykepleier, jobbe på sykehus eller i kommunen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Nå har det seg slik at jeg har fått tilbud om jobb både på sykehuset og i kommunen. Men jeg er så utrulig usikker på hva jeg skal velge, tenker at hver av de to har sine fordeler og ulemper. Her er min liste:

Sykehus: Pluss: større læringsutbytte, bedre betalt. Minus: travelt, lengre reisevei, må jobbe natt
Sykehjem: Pluss: kortere reisevei, mer kontinuitet i forhold til at en blir kjent med pasientene, slipper å jobbe natt. Minus: færre sykepleiere på jobb.

Noen sykepleiere som kan gi gode råd?  

Anonymkode: 12345...7a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg vernepleier, men jeg har jobbet både på sykehus, sykehjem, og på omsorgsbolig for de med PU. Jeg mislikte å jobbe på sykehuset, men for det første er jo det litt utenfor mitt felt og det var vanskelig å kunne gjøre miljøarbeid, for det andre var det også hinsides travelt(4 ansatte på over 60 svært syke pasienter som ikke kunne ta seg et glass vann selv). Miljøet var også dårlig, men det kan man jo aldri vite på forhånd.

På sykehjemmet jeg jobbet var det 14 pasienter på avdelingen(skjermet demens), og det var 2 syke- eller vernepleiere på hver dagvakt, og en på kveld. Dog var dette ute i distriktet og jeg har blitt fortalt at det er bedre dekning med sykepleiere der enn inne i byene.

Jeg tror at dersom jeg var sykepleier og skulle velge mellom de to du lister her, så ville jeg tenkt litt på hva jeg vil oppnå. Vil du gjøre karriere og klarte på stigen, eller vil du alltid foretrekke å jobbe direkte med pasientene? Er du trygg på deg selv som sykepleier, eller er du litt mindre trygg? Sykehuset vil nok gjøre mer for deg på CV'n, men det vil være mer krevende enn et sykehjem. Dessuten kan du alltids bytte senere:) Om jeg regner med du er ung og barnløs enda, så har du større mulighet til å ha krevende jobber nå enn senere. Er du litt mer usikker på deg selv som sykepleier, så ville jeg valgt sykehjemmet; du kjenner pasientene, mindre travelt og du har flere å støtte deg på.

Anonymkode: 8c540...8bb

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg vernepleier, men jeg har jobbet både på sykehus, sykehjem, og på omsorgsbolig for de med PU. Jeg mislikte å jobbe på sykehuset, men for det første er jo det litt utenfor mitt felt og det var vanskelig å kunne gjøre miljøarbeid, for det andre var det også hinsides travelt(4 ansatte på over 60 svært syke pasienter som ikke kunne ta seg et glass vann selv). Miljøet var også dårlig, men det kan man jo aldri vite på forhånd.

På sykehjemmet jeg jobbet var det 14 pasienter på avdelingen(skjermet demens), og det var 2 syke- eller vernepleiere på hver dagvakt, og en på kveld. Dog var dette ute i distriktet og jeg har blitt fortalt at det er bedre dekning med sykepleiere der enn inne i byene.

Jeg tror at dersom jeg var sykepleier og skulle velge mellom de to du lister her, så ville jeg tenkt litt på hva jeg vil oppnå. Vil du gjøre karriere og klarte på stigen, eller vil du alltid foretrekke å jobbe direkte med pasientene? Er du trygg på deg selv som sykepleier, eller er du litt mindre trygg? Sykehuset vil nok gjøre mer for deg på CV'n, men det vil være mer krevende enn et sykehjem. Dessuten kan du alltids bytte senere:) Om jeg regner med du er ung og barnløs enda, så har du større mulighet til å ha krevende jobber nå enn senere. Er du litt mer usikker på deg selv som sykepleier, så ville jeg valgt sykehjemmet; du kjenner pasientene, mindre travelt og du har flere å støtte deg på.

Har jobbet som assistent på sykehuset, da mest i det travle periodene (helg, ferier). Å jeg må jo innrømme det, de siste mnd av studiet har jeg valgt å ikke ta en eneste ekstravakt, ikke bare pga av bachelorskriving men også fordi jeg ble kvalm av tanken på å springe rundt. Så jeg gikk vel litt i kjelleren så mørkt på hele yrket, «skulket» faktisk en vakt (og det har jeg aaaldri gjort før).

Fikset meg likevel sommerjobb i hjtjenesten og har fått en oppsving, hadde fortsatt her om arbplassen hadde vært lokalisert en annen plass i jobben. 

Må vel innrømme at min store våtedrøm ikke er å gjøre en hau med prosedyrer. Har i grunn planer om å jobbe et år for så å videreutdanne meg til helsesøster. 

-Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har jobbet som assistent på sykehuset, da mest i det travle periodene (helg, ferier). Å jeg må jo innrømme det, de siste mnd av studiet har jeg valgt å ikke ta en eneste ekstravakt, ikke bare pga av bachelorskriving men også fordi jeg ble kvalm av tanken på å springe rundt. Så jeg gikk vel litt i kjelleren så mørkt på hele yrket, «skulket» faktisk en vakt (og det har jeg aaaldri gjort før).

Fikset meg likevel sommerjobb i hjtjenesten og har fått en oppsving, hadde fortsatt her om arbplassen hadde vært lokalisert en annen plass i jobben. 

Må vel innrømme at min store våtedrøm ikke er å gjøre en hau med prosedyrer. Har i grunn planer om å jobbe et år for så å videreutdanne meg til helsesøster. 

-Ts

Vel, jeg ser ingen grunn til at du skal pine deg gjennom noe du tror du kan mislike(sykehus), med mindre du har noen grunn til å tro at det kan være en fordel å ha den erfaringen i fremtiden. Det var derfor jeg jobbet på sykehus; siden omsorgsboliger sjeldent ansetter sykepleiere, så ville jeg ha en fordel fordi jeg hadde mer somatisk kompetanse enn hva som er vanlig for en vernepleier. Så tror du må tenke litt sånn; vil det være en fordel for deg når du tenker på videre karriereforløp? Uansett, lykke masse til:) Og husk; mistrives du kan du alltids bytte jobb:) Det er ikke krise å velge feil.

AnonymBruker
Skrevet

Ts se på hvordan arbeidshverdagen er og hva du tror du vil trives med i lengden, det kan jo være at du trenger å jobbe mer enn ett år for å komme inn på helsesøster. Selv likte jeg ikke sykehjem og har jobbet på sykehus i den 15 årene siden jeg var ferdig, syns det er veldig kjekt. Det er travelt i perioder og ofte sær turnus, men veldig lærerikt, gode kolleger og aldri en kjedelig dag på jobb. Etterhvert som du kommer mer inn i det er det også bedre enn når alt er nytt og du ikke har helt kontroll på hverken deg selv, pasientene eller oppgavene. Ville forsøkt å høre med sykepleiere rundt de hvordan de valgte og hvor de trives. En vernepleier er ikke utdannet for å jobbe på en somatisk sengepost, så jeg syns ikke du bør høre het på henne som svarer her (de som er innlagt for beinbrudd, infeksjon eller hjerteinfarkt trenger jo først og fremst medisinsk behandling, observajson og oppfølging, ikke miljøarbeid). Velg det som intereresserer deg faglig og der arbeidsdagen blir mest slik du tror du kommer til å trives. Det er jo også fult mulig å bytte om du ikke liker det du velger. 

Anonymkode: c3882...0b4

Skrevet

Hvis du ønsker å bli Helsesøster, du må vel ha 2 års erfaring fra sykehus? :klo: 

Anonymkode: 2b016...f87

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ønsker å bli Helsesøster, du må vel ha 2 års erfaring fra sykehus? :klo: 

Anonymkode: 2b016...f87

Nope.

»For å bli helsesøster må du først ta en  bachelorgrad i sykepleie og ha minst ett års relevant yrkespraksis som sykepleier før du kan ta helsesøsterutdanningen, som tar ett år.«

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/helsesoster

Anonymkode: 251b8...49c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor større læringsutbytte på sykehus enn sykehjem?

Skrevet

Jeg tenker det viktigste er at du velger den arbeidsplassen du tror du kommer til å trives med. Følg magefølelsen😊

Jeg syntes sykehjem ble litt kjedelig, hverdagen er mye det samme, med stell, medisinering og ernæring. Man får brukt lite av de prosedyrene man har lært og jeg syntes det var lite faglig utviklende. Og som du sier så var det alt for lite bemannet, var heldig de dagene man fikk spist lunsj, uten å skrive journaler osv samtidig. 

Jeg jobbet kun som ekstravakt på sykehus, fordi jeg ikke greide den tredelte turnusen. Men jeg elsket jobben, mange variert oppgaver og mye faglig utvikling. 

Jeg endte til slutt opp i hjemmesykepleien, der fikk jeg oppfylt alle de kravene jeg hadde til jobben. 

Lykke til😊

Skrevet
27 minutter siden, LILLEBolle skrev:

Jeg tenker det viktigste er at du velger den arbeidsplassen du tror du kommer til å trives med. Følg magefølelsen😊

Jeg syntes sykehjem ble litt kjedelig, hverdagen er mye det samme, med stell, medisinering og ernæring. Man får brukt lite av de prosedyrene man har lært og jeg syntes det var lite faglig utviklende. Og som du sier så var det alt for lite bemannet, var heldig de dagene man fikk spist lunsj, uten å skrive journaler osv samtidig. 

Jeg jobbet kun som ekstravakt på sykehus, fordi jeg ikke greide den tredelte turnusen. Men jeg elsket jobben, mange variert oppgaver og mye faglig utvikling. 

Jeg endte til slutt opp i hjemmesykepleien, der fikk jeg oppfylt alle de kravene jeg hadde til jobben. 

Lykke til😊

Det ble sykehus på meg. Var på en liten omisningstur på sykehusavdeling før helgen, og det virket som en fin plass å jobbe med mye trivelige folk. Fikk også omvisning på korttidsavdelingen (sykehjemmet) samme dag og det virket også veldig bra, men det var urovekkende lite norske som jobbet på sykehjemmet. For all del de er sikkert kjempe flinke de også, men ser for meg at det lett kan føre til kommunikasjonssvikt. 
Jeg jobbet også i hjemmesykepleien i sommer og det var fantastisk. Hadde fortsatt der om det ikke hadde vært for at jeg valgte å flytte fra hjemplassen. Likevel merket jeg jo at jeg "manglet" og få prosedyrene de gjorde i hj.sykepleien i "fingrene". Så nå ser jeg fram til å jobbe på sykehus i 1år før jeg evt. kanskje vender nesen min hjemover igjen 😊.

-Ts

Skrevet (endret)
På 7.8.2018 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Nå har det seg slik at jeg har fått tilbud om jobb både på sykehuset og i kommunen. Men jeg er så utrulig usikker på hva jeg skal velge, tenker at hver av de to har sine fordeler og ulemper. Her er min liste:

Sykehus: Pluss: større læringsutbytte, bedre betalt. Minus: travelt, lengre reisevei, må jobbe natt
Sykehjem: Pluss: kortere reisevei, mer kontinuitet i forhold til at en blir kjent med pasientene, slipper å jobbe natt. Minus: færre sykepleiere på jobb.

Noen sykepleiere som kan gi gode råd?  

Jobber  som sykepleier i psykiatrien. Veldig få prosedyrer i psykiatrien. En vakt i psykiatrien er annerledes enn i somatikken. Det er en annen måte å jobbe på. Mye miljøterapi og være sammen med pasientene. Enten sitte i fellesområdet og bare prate, gå en tur i nærmiljøet eller ha individuelle samtaler med pasienten på rommet sitt.  Fordelen med psykiatrien er at du slipper å løpe beina av deg hele tiden og svare på klokker. Utfordringer kan være vanskelige og krevende pasienter med mange problemer. F.eks. rusbakgrunn, vanskelig oppvekst, økonomiske problemer, dårlig fubgerende sosiale nettverk og så videre.

Endret av Serafin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...