AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #1 Skrevet 7. august 2018 Jeg skal spare et fast månedlig beløp. Kanskje til pensjon, kanskje til hytte om 10 år, kanskje til 3 måneders permisjon fra jobb for å kokkelere på en stillehavsøy... Hvem vet. Akkurat i dag har jeg nok med å overleve med travel jobb og barn og hele pakken, men jeg har heldigvis mulighet til å spare litt hver mnd. Men da er spørsmålet: skal jeg velge aksjesparekonto eller fondskonto?? Anonymkode: 5041c...98e
FrodeF Skrevet 7. august 2018 #2 Skrevet 7. august 2018 https://blogg.odinfond.no/aksjesparekonto-eller-fondskonto 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #3 Skrevet 7. august 2018 Forstår det slik at i en fondskonto kan jeg ha mange ulike produkter, både ajsjefond, enkeltaksjer, men også kombinasjonsfond, obligasjoner, rentefond. Er det en god ide f.eks å ha litt i aksjefond på en fondskonto + litt i rentefond på samme fondskonto mtp at det kan bli behov for pengene i et kortere tidsperspektiv (rentefond som alternativ til høyrentekonto da?) Er det det som er vitsen/tanken ? Anonymkode: 5041c...98e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2018 #4 Skrevet 7. august 2018 Det som er vitsen med aksjesparekonto er at du først skatter ved uttak fra flere ASK-kontoen. Formålet er å øke vilje til å kjøpe og selge mellom fond du har, samt bytte rundt: uten å tenke på å betale skatt før du faktisk realiserer uttaket. I aksjesparekonto så må fondene du kjøper inneholde x antall % aksjer, mens enkeltaksjer i seg selv er jo 100 % rene aksjer i seg selv og går innenfor. Du kan i realiteten ikke ha pengemarkedsfond, rentefond eller kombinasjonsfond i en ASK, da de ikke innfrir %-kravet til aksjer. Anonymkode: bddae...d4b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå