Gå til innhold

Kan noen enkelt forklare meg hva forskjellen på en fondskonto og en aksjesparekonto er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal spare et fast månedlig beløp. Kanskje til pensjon, kanskje til hytte om 10 år, kanskje til 3 måneders permisjon fra jobb for å kokkelere på en stillehavsøy... Hvem vet.  Akkurat i dag har jeg nok med å overleve med travel jobb og barn og hele pakken, men jeg har heldigvis mulighet til å spare litt hver mnd. Men da er spørsmålet: skal jeg velge aksjesparekonto eller fondskonto?? 

Anonymkode: 5041c...98e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår det slik at i en fondskonto kan jeg ha mange ulike produkter, både ajsjefond, enkeltaksjer, men også kombinasjonsfond, obligasjoner, rentefond. 

Er det en god ide f.eks å ha litt i aksjefond på en fondskonto + litt i rentefond på samme fondskonto mtp at det kan bli behov for pengene i et kortere tidsperspektiv (rentefond som alternativ til høyrentekonto da?) Er det det som er vitsen/tanken ? 

Anonymkode: 5041c...98e

AnonymBruker
Skrevet

Det som er vitsen med aksjesparekonto er at du først skatter ved uttak fra flere ASK-kontoen.

Formålet er å øke vilje til å kjøpe og selge mellom fond du har, samt bytte rundt: uten å tenke på å betale skatt før du faktisk realiserer uttaket.

I aksjesparekonto så må fondene du kjøper inneholde x antall % aksjer, mens enkeltaksjer i seg selv er jo 100 % rene aksjer i seg selv og går innenfor.

Du kan i realiteten ikke ha pengemarkedsfond, rentefond eller kombinasjonsfond i en ASK, da de ikke innfrir %-kravet til aksjer.

Anonymkode: bddae...d4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...