Gå til innhold

Jeg klarer ikke helt å forstå dette med innboforsikring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Misforstå meg rett her altså. Skjønner jo viktigheten med dette og hva det evt dekker. For informasjon, jeg bor i blokk. 

Men så leser jeg nøyere på forsikringspapirene mine. F.eks hvis det blir brann i min leil, så dekker forsikringen tingene som blir ødelagt og hotell hvis leil er ubeboelig. Men hva med veggene og leiligheten sådan? Det er selve renoveringen jeg gjerne vil ha dekket. Tingene er forsåvidt ikke så farlig med. Leste et sted at boligblokker har egen forsikring som det går på, men det er jo min leil og mitt ansvar 🤔 kan noen forklare dette på en veeeeeldig lett måte? 

Anonymkode: 75f55...294

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innbo dekker løsøre, husforsikring dekker hus/blokk. så med mindre du med setter fyr på leiligheten din med vilje eller grov uaktsomhet dekkes det av den. Bor du i blokk har du nok månedlig felleskostnad, denne går bl.a til betaling av forsikringer.

Anonymkode: 724d2...89b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innbo dekker løsøre, husforsikring dekker hus/blokk. så med mindre du med setter fyr på leiligheten din med vilje eller grov uaktsomhet dekkes det av den. Bor du i blokk har du nok månedlig felleskostnad, denne går bl.a til betaling av forsikringer.

Akkurat. Selvom det er ulykke? F.eks vannkokeren tok fyr..? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. For at forsikringsselskapene skal kunne nekte erstatning skal det som regel være påvist meget grov uaktsomhet.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tingene er forsåvidt ikke så farlig med.

Hvis leiligheten din blir totalskadet og alle ting må anskaffes på nytt, så er det en ganske heftig utgift. Bare tenk på gjenskaffelsesverdi på undertøysskuffen din, f.eks. Det er ikke så rent lite. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. For at forsikringsselskapene skal kunne nekte erstatning skal det som regel være påvist meget grov uaktsomhet.

Eller at du bor med noen som viser grov uaktsomhet. 

Anonymkode: 344e7...43c

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vannkokeren din tar fyr går det på din forsikring. Du må snakke med forsikringselskapet ditt hvis du er usikker.  Borettslaget har egen forsikring på bygning. Men er du uansvarlig og andre får skader på sin leilighet kan du bli stilt ansvarlig. en beboer i mitt borettslag hadde vannlekkasje, selvforskyldt. Det rant vann ned i 3 leiligheter under, vedkommende hadde ikke innbo forsikring. Det ble dyrt. Dette dekkes ikke av borettslaget sin forsikring. 

Anonymkode: 69d63...6c0

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett her altså. Skjønner jo viktigheten med dette og hva det evt dekker. For informasjon, jeg bor i blokk. 

Men så leser jeg nøyere på forsikringspapirene mine. F.eks hvis det blir brann i min leil, så dekker forsikringen tingene som blir ødelagt og hotell hvis leil er ubeboelig. Men hva med veggene og leiligheten sådan? Det er selve renoveringen jeg gjerne vil ha dekket. Tingene er forsåvidt ikke så farlig med. Leste et sted at boligblokker har egen forsikring som det går på, men det er jo min leil og mitt ansvar 🤔 kan noen forklare dette på en veeeeeldig lett måte? 

Bor du i blokk så skal den som står som eier eller i eiers sted, besørge hus/bygningsforsikring. Brenner det og du er uskyldig i brannen så skal hus/bygningsforsikringen dekke det som er fast, altså vegger, gulv, kjøkkenskap m.m. mens din innborforsikring skal dekke alt det du tar med deg når du flytter ut eller inn for å bruke et forståelig mål på innbo. 

Innboforsikring har også ofte en rettshjelpsdekning. Det betyr at dersom du havner i en konflikt så slipper du billigere unna med å få advokathjelp enn om du ikke har rettshjelpsdekning. 

Noen forsikringer har i tillegg dekning av sykkel, ting i bod, barnevogn osv. Ved tyveri og eller hærverk. Så hva du eier er fiktig å tenke over når du tegner og leser om forsikringen du har. 

Anonymkode: d0ded...2eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...