Gå til innhold

Bleieslutt ved 17 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet visst med bleier da jeg var 1,5 år (18 mnd.). På den tiden bruktes tøybleier. Vet ikke hvordan det gikk til at jeg sluttet så tidlig, kan spørre min mor når vi møtes, men jeg begynte visst også å gå når jeg var 9 mnd. og startet tidlig med å prate. Mine søsken brukte bleie til rundt to-tre års alder. Aldersforskjellen var liten til den eldste i flokken, det kan være jeg oppfanget dotreningen og ville være med på det selv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sluttet med bleie da jeg var 2 år og 1 mnd. Var visstnok helt klar for det, og hadde svært få uhell. Dermed han det ikke stemme at det ikke er mulig pga. anatomi før man er 3...

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Frostrose said:

Jeg sluttet med bleie da jeg var 2 år og 1 mnd. Var visstnok helt klar for det, og hadde svært få uhell. Dermed han det ikke stemme at det ikke er mulig pga. anatomi før man er 3...

Enig. Kjenner flere som har sluttet rundt 2-års alder. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Frostrose skrev:

Jeg også, slutta på dagen da jeg var nettop fyllt to. Reiste mye på den tiden, måtte ha på bleie i helikopter pga det var ikke toalett..holdt meg i 4 timer😂 vanlig å slutte før 3 år liksom..Men selvfølgelig, man skal ikke presse barna. Kan være at hun kun har interessen rundt det, men at hun ikke er klar  enda:)

Anonymkode: 03d32...37a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tussi680 skrev:

Her kommer svar fra en bestemor, om du vil: mine sluttet med bleier ved 3 års alder. Totalt. Du skal som Arabella sier,lese om barns utvikling, den interessen for potta går over, også blir det bleiebruk igjen, Kroppsutviklingen går ikke så fort,dvs lukkemekanismen i urinrøret har de ikke kontroll over før de nærmer seg 3 år. Legger vekt på 3 års alder, da skjønner de mye mer samt at kroppen klarer å holde på urinen til de rekker å gå på potta, eller en liten do som kan settes oppå toalettet.

Dette er jo i hvert fall bare tull. Alle min barn sluttet helt med bleie før de ble 2 år. Selv om noen ikke er modne for bleieslutt før de er 3 år er det veldig mange som er klare lenge før det.

Anonymkode: 89ccc...0d0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vitterlig bare i Vesten at barn bruker bleier til de er 3-4 år. Det har ingenting med anatomi å gjøre, da alle babyer kommuniserer sitt behov for å eliminere helt fra fødsel. 

Forskjellen ligger i at vi ignorerer babyens kommunikasjon (fordi de fleste strengt tatt ikke vet bedre, bleier er jo normen her), og lærer barna opp til å bæsje/tisse i bleie. 

I de fleste andre deler av verden følger man barnas cues og tar dem ut av bæretøyetog lar dem eliminere f.eks i en grøft, før man går videre. Vi har faktisk ikke hatt bleier i en lang prosent av vår utviklingshistorie, men det er såklart ugreit å måtte la ungen eliminere i butikken, så derfor er bleier praktisk i hverdagen. 

Jeg kjenner imidlertid flere som aldri har brukt bleier, kun EC, og deres babyer har knapt hatt "uhell" etter 6-8 mnd. De klarer fint å vente litt, dersom man tar første hint om at det er noe på gang og finner seg en vask/do asap.

Vi tok barnet på do før vi la oss i flere år, siden erfaringen tilsa at hun ikke kunne sove 12 timer uten å tisse. Har seriøst kanskje hatt to "uhell" i senga etter at hun sluttet. Og ingenting etter fylte to år. 

Anonymkode: 7cf6d...3c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vitterlig bare i Vesten at barn bruker bleier til de er 3-4 år. Det har ingenting med anatomi å gjøre, da alle babyer kommuniserer sitt behov for å eliminere helt fra fødsel. 

Forskjellen ligger i at vi ignorerer babyens kommunikasjon (fordi de fleste strengt tatt ikke vet bedre, bleier er jo normen her), og lærer barna opp til å bæsje/tisse i bleie. 

I de fleste andre deler av verden følger man barnas cues og tar dem ut av bæretøyetog lar dem eliminere f.eks i en grøft, før man går videre. Vi har faktisk ikke hatt bleier i en lang prosent av vår utviklingshistorie, men det er såklart ugreit å måtte la ungen eliminere i butikken, så derfor er bleier praktisk i hverdagen. 

Jeg kjenner imidlertid flere som aldri har brukt bleier, kun EC, og deres babyer har knapt hatt "uhell" etter 6-8 mnd. De klarer fint å vente litt, dersom man tar første hint om at det er noe på gang og finner seg en vask/do asap.

Vi tok barnet på do før vi la oss i flere år, siden erfaringen tilsa at hun ikke kunne sove 12 timer uten å tisse. Har seriøst kanskje hatt to "uhell" i senga etter at hun sluttet. Og ingenting etter fylte to år. 

Anonymkode: 7cf6d...3c3

Hei, holder på med dotrening nå på gutt snart 2 år. Han bæsjer om morgenen etter frokost, så akkurat den biten er ikke så vanskelig. Men jeg klarer ikke å se det på han når han må tisse. Noen tips?

Anonymkode: c6646...f37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fire barn og alle har vært bleiefrie når de var to år. Jeg var hjemme med dem og hadde  anledning til å følge med. Det var helt uproblematisk med alle fire. 

Anonymkode: ace54...dac

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min nærmer seg 2, jeg bruker mnd av og til, men kun dersom jeg snakker med andre foreldre med barn på samme alder og det handler om utvikling. I alle andre sammenhenger er han «snart 2». Brukte mnd til han var 1, men han deretter vært bevisst på å begrense det siden det høres så teit ut.  

Anonymkode: c4abd...0c8

Takk for greit svar!

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Arabella skrev:

1 1/2 år! 

Ja, da også.

Skrevet

Dette er jo i hvert fall bare tull. Alle min barn sluttet helt med bleie før de ble 2 år. Selv om noen ikke er modne for bleieslutt før de er 3 år er det veldig mange som er klare lenge før det.

La det være tull nå som jeg skjønner, men på 80 tallet var det ikke sånn.

Skrevet

Husk at det er over 30 år siden jeg snakker om,og da var det helt vanlig, fra 2 1/2 - 3 år å bli bleiefri.

Utviklingen på området har jo kommet lenger nå dah....

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn som viser interesse for toalett og har tisset på do to ganger. H*n Kan uttrykke lyd og ord for å tisse, men har selvfølgelig hatt uhell siden i går. Jeg synes det er tidlig, men hvis h*n er klar så blir det jo dumt å utsette.. 

Noen som Har erfaringer ved så små?:)

Anonymkode: 03d32...37a

Hvorfor er det for tidlig? :klo:

Det er helt normalt at et barn som faktisk har foreldre som gidder ta seg på tak og drive dotrening er avvent rundt året. 

Dette med at unger går i bleie til de er halvvegs til skolealder er et av den moderne tids beste reklamekampanjer (nest etter de for røyk og sånt noe). Barnet selv har godt av å komme ut av bleia (mtp risiko for infeksjoner etc). At de går med den til de er 3-4 år er kun til foreldrenes (og, altså da selgerne av bleier) sin fordel.

Anonymkode: 355a4...3eb

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, tussi680 skrev:

Husk at det er over 30 år siden jeg snakker om,og da var det helt vanlig, fra 2 1/2 - 3 år å bli bleiefri.

Utviklingen på området har jo kommet lenger nå dah....

Småbarn i våre dager er jammen fremmelige. Nå kommer jo selv ettåringer, for ikke å snakke om spedbarn, og sier ifra at de må på do. De klarer sikkert å holde seg en stund også, hvis de ikke får hjelp med én gang.

Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Småbarn i våre dager er jammen fremmelige. Nå kommer jo selv ettåringer, for ikke å snakke om spedbarn, og sier ifra at de må på do. De klarer sikkert å holde seg en stund også, hvis de ikke får hjelp med én gang.

Småbarn ja, de er rare de gitt, det ble ikke gjort slike ting den gangen, tro du meg. Mange prøvde, mange klarte ja, men andre går det ikke med, de må ha lengre tid på seg, er ikke det normalt da?

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, tussi680 skrev:

Småbarn ja, de er rare de gitt, det ble ikke gjort slike ting den gangen, tro du meg. Mange prøvde, mange klarte ja, men andre går det ikke med, de må ha lengre tid på seg, er ikke det normalt da?

Selvfølgelig er det normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Min på 17 mnd sitter av og til på do å tisser. Men han har på seg bleie døgnet rundt uansett. Pleier å sette han på do etter hvert måltid å han tisser stolt. Synes det er for tidlig å slutte med bleie. Greit å mestre doen først en stund. 

Anonymkode: ad81a...614

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det for tidlig? :klo:

Det er helt normalt at et barn som faktisk har foreldre som gidder ta seg på tak og drive dotrening er avvent rundt året. 

Dette med at unger går i bleie til de er halvvegs til skolealder er et av den moderne tids beste reklamekampanjer (nest etter de for røyk og sånt noe). Barnet selv har godt av å komme ut av bleia (mtp risiko for infeksjoner etc). At de går med den til de er 3-4 år er kun til foreldrenes (og, altså da selgerne av bleier) sin fordel.

Anonymkode: 355a4...3eb

Mitt barn sluttet med bleie i sommer, straks 4 år gammel. Det har ingenting med foreldre som ikke gadd å gjennomføre dotrening (tro meg, vi har forsøkt flere ganger), men at barnet mitt da var klar for det selv. Kjempefint om andre barn er klare og modne før den tid, men å si at det handler om foreldre ikke gidder å gjennomføre bleieslutt er ikke ok.

Anonymkode: 23b28...bad

Skrevet

Mine har brukt potte fra de kan sitte. 

Ikke direkte intensiv trening for å bli bleie fri, men et skritt på veien for å lære å tisse og bæsje andre steder enn i bleia. 

Satte på potta når de våknet og ved kledsstell fra de kunne sitte. Jeg aner ikke om det gjorde bleieslutt lettere eller ei.. 

De to eldste sluttet med bleie ved 2 år (26 mnd, tørr på natt først ett år etter) og rett etter fylte tre år (tørr på natt noen uker etter tørr på dagen). Sistemann er to og bruker bleier men bruker ofte potta. Er litt stor, så vi har begynt å bruke sete på doen i stedet for potta. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...