Gå til innhold

Bleieslutt ved 17 mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som viser interesse for toalett og har tisset på do to ganger. H*n Kan uttrykke lyd og ord for å tisse, men har selvfølgelig hatt uhell siden i går. Jeg synes det er tidlig, men hvis h*n er klar så blir det jo dumt å utsette.. 

Noen som Har erfaringer ved så små?:)

Anonymkode: 03d32...37a

Skrevet

Det er altfor tidlig å forvente.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Arabella skrev:

Det er altfor tidlig å forvente.

Det er ikke spørsmålet mitt. Jeg er enig i at det er tidlig, men hvorfor utsette når h*n klarer å gå på do?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde også interesse for det da, men var ikke klar likevel. Alt som vi voksne gjør er spennende i den alderen. Det var gøy noen ganger men så forsvant også interesssen igjen. Prøver litt igjen nå som han nærmer seg 2. 

Anonymkode: c6646...f37

AnonymBruker
Skrevet

Min har hatt interesse for det lenge, har pratet mye om potte, do, tissing og bleie siden før toårsalder. Ble 2 i mai. Tenkte at da blir det bleieslutt i sommer, men har hatt mye uhell både med tiss og bæsj. Hun har sagt i fra etter hun har gjort fra seg. Får bare fortsette å prate om det og prøve igjen senere. 

Anonymkode: 27635...fc4

• Liker 2
Skrevet

Jeg foreslår at dere leser dere opp om barns utvikling istedenfor å spørre tilfeldige mennesker på et forum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Niesen min sluttet med bleie av seg selv da hun var 17 mnd, men da hadde hun sittet på potte og toalett siden hun kunne sitte ordentlig

Anonymkode: 6d8b6...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg foreslår at dere leser dere opp om barns utvikling istedenfor å spørre tilfeldige mennesker på et forum.

Jeg har sett mye av det du skriver og du er ikke et særlig hyggelig menneske. Jeg spør om erfaringer. Hvis du synes det er for gærnt, skjønner jeg ikke hvorfor du henger her.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Enig i de som påpeker at det å vise interesse for dogåing ikke nødvendigvis er klar for bleieslutt.

Mine øvde seg med potte og do lenge, men jeg prøvde ikke å kutte bleia før jeg var rimelig sikker på at de hadde så god kontroll at de ville bli få uhell. En ting er at det blir mye vask, verre er det hvis barnet får følelsen av å mislykkes hele tiden.

Oppmuntre henne gjerne til å gå på do og kjenne etter/gi uttrykk for når hun må tisse, men la avvenningen gå sakte og naturlig, er mitt råd.

Anonymkode: eba74...b04

• Liker 3
Skrevet

Her kommer svar fra en bestemor, om du vil: mine sluttet med bleier ved 3 års alder. Totalt. Du skal som Arabella sier,lese om barns utvikling, den interessen for potta går over, også blir det bleiebruk igjen, Kroppsutviklingen går ikke så fort,dvs lukkemekanismen i urinrøret har de ikke kontroll over før de nærmer seg 3 år. Legger vekt på 3 års alder, da skjønner de mye mer samt at kroppen klarer å holde på urinen til de rekker å gå på potta, eller en liten do som kan settes oppå toalettet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte tøybleier og startet med EC da hun var 8 mnd. Da begynte vi å ta henne på do når vi forventet bæsj, som etter søvn/amming/måltider. :)

Hun begynte å si fra selv ved 12 mnd, og sluttet både dag og natt 18 mnd gammel. Knapt en håndfull bæsjebleier etter 12 mnd, og knapt en håndfull uhell etter bleieslutt. :)

Selvfølgelig er det mulig, det er bare her i vesten vi lærer opp ungene til at tiss og bæsj skal i bleie.. Hvis ungen vil på do, ta hn på do! :)

Anonymkode: 7cf6d...3c3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

La barnet bruke doen, men det vil komme tilbakefall.

Anonymkode: 431aa...9a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i de som påpeker at det å vise interesse for dogåing ikke nødvendigvis er klar for bleieslutt.

Mine øvde seg med potte og do lenge, men jeg prøvde ikke å kutte bleia før jeg var rimelig sikker på at de hadde så god kontroll at de ville bli få uhell. En ting er at det blir mye vask, verre er det hvis barnet får følelsen av å mislykkes hele tiden.

Oppmuntre henne gjerne til å gå på do og kjenne etter/gi uttrykk for når hun må tisse, men la avvenningen gå sakte og naturlig, er mitt råd.

Anonymkode: eba74...b04

Takk for råd, jeg er enig. Språklig sett er det ikke noe problem, hun sammenkobler det å sitte på do og tisse f.eks. Men hun forstår ikke helt når hun må (naturlig nok). Ifølge babyverden er hun good to go, moren min rådet meg til å prøve (av egen erfaring, jeg sluttet over natta da jeg var 2), og har hørt om flere som begynner tidlig.. for meg gjør det ingenting å vente til hun kan uttrykke mer, men det var egentlig smart og la det være et alternativ sånn nå i begynnelsen, selvom bleien er på.. vil ikke at hun skal føle mislykket hun er jo så flink:)

• Liker 3
Skrevet

Vær forsiktig, barnet kan bli lei seg og gråte om det tisser i senga om natta når de er 2 1/2 år.  Og da blir det mye vasking og rensing av sengetøy.

Skrevet
20 minutter siden, tussi680 skrev:

Vær forsiktig, barnet kan bli lei seg og gråte om det tisser i senga om natta når de er 2 1/2 år.  Og da blir det mye vasking og rensing av sengetøy.

1 1/2 år! 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn som viser interesse for toalett og har tisset på do to ganger. H*n Kan uttrykke lyd og ord for å tisse, men har selvfølgelig hatt uhell siden i går. Jeg synes det er tidlig, men hvis h*n er klar så blir det jo dumt å utsette.. 

Noen som Har erfaringer ved så små?:)

Vårt barn var tørr om natten tidligere enn dette, og ble etterhvert lett å følge opp på dagtid. Det er bare å følge opp med toalettbesøk med gjevne mellomrom. Etterhvert så lærer du barnets "rytme" for toalettbesøk og tilpasser toalettintervallene til ditt barn. 

Mye lettere å følge opp tidlig enn å skulle vente til barnet er 4 år før du kan slutte med bleier. 

Men ikke kall det uhell dersom bleia blir våt, gjør heller ikke noe nummer av våt bleie, da er det ditt ansvar ikke barnets ansvat å passe på toalettbesøkene. Etterhvert går ansvaret over fra deg til barnet. 

Anonymkode: 5ab6d...465

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tatt det gradvis siden påske. Uten bleie etter barnehagen frem til legging, så hjemme i helgene, så på besøk hos andre etc etc. Bleiefri på dag i sommer, 22 mnd. Kunne nok gått fortere frem, men vi har hatt god tid. Ingen grunn til å vente på at ungen skal bli tre 🙄

Anonymkode: c4abd...0c8

• Liker 5
Skrevet

OT, men hvor lenge omtaler dere barnas alder i måneder?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Arabella skrev:

OT, men hvor lenge omtaler dere barnas alder i måneder?

Min nærmer seg 2, jeg bruker mnd av og til, men kun dersom jeg snakker med andre foreldre med barn på samme alder og det handler om utvikling. I alle andre sammenhenger er han «snart 2». Brukte mnd til han var 1, men han deretter vært bevisst på å begrense det siden det høres så teit ut.  

Anonymkode: c4abd...0c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har en baby på 8 mnd. Hun bæsjer på potta hele tiden, er knapt en bæsjebleie overhodet, har ikke vært det siden hun var nyfødt. Først bæsja hun i vasken og nå på potte. Funker som bare det, babyer gir tegn på når de må bæsje og de tegnene har mamma og pappa lært seg å lese. Superkult, hun har også tissa mye i vask og i potte siden hun var et par uker gammel. 

De bruker selvsagt alltid bleie, så hun er jo ikke i nærheten av å være bleiefri. Men mesteparten havner altså ikke i bleia :)

Anonymkode: add5d...b4e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...