Gå til innhold

Annet ord enn kondolerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har nettopp startet å jobbe på et sykehjem. Jeg fikk nå SMS av en pårørende til min primærpasient at pasienten har gått bort, hvor bra/godt det var han fikk slippe osv. Pårørende har vært fantastiske med pasienten og vi har blitt godt kjent de fire ukene pasienten har vært hos oss og vært terminal. 

Men hva svarer man på en slik SMS? Selv syns jeg ikke kondolerer alltid passer, og siden jeg er ung syns jeg det blir så «stivt»(?)

hva annet ord kan man bruke? 

Anonymkode: 08ad4...961

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg i sorgen.

Anonymkode: 4d880...963

Skrevet

"Du har min største medfølelse"

Skrevet

Å kondolere betyr nettopp å vise medfølelse i sorgen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Arabella skrev:

Å kondolere betyr nettopp å vise medfølelse i sorgen. 

Selvsagt, men det er ikke dermed sagt at man er komfortabel med ordet. Jeg er akkurat likedan selv. "Gratulerer" er en naturlig del av språket mitt, men motsatsen "kondolerer" føles bare stiv og formell og feil

Anonymkode: 7d233...3f4

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, men det er ikke dermed sagt at man er komfortabel med ordet. Jeg er akkurat likedan selv. "Gratulerer" er en naturlig del av språket mitt, men motsatsen "kondolerer" føles bare stiv og formell og feil

Det er ikke så merkelig at et ord du sjelden har behov for å bruke, føles fremmed. Men feil er det ikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer til dere og takk for at du ga beskjed. Varme tanker fra

Anonymkode: d2f97...af1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig opplevd dødsfall og setter stor pris på ordet «kondolerer». Mye bedre enn de som står å stammer og ikke vet hva de skal si.

bruk ordet «kondolerer», det er dekkende og passende. 

Anonymkode: ba830...0f8

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor fikk du sms av en pårørende til en pasient??

AnonymBruker
Skrevet

Varme tanker til dere og føler med dere i sorgen. 

Men som primærkontakt, så har vi fått streng beskjed om at man ikke gir bort telefonnummer. Skal pasient eller pårørende snakke med oss, blir de henvist til at vi tar kontakt nprvi er på jobb, eller hvis sekundærkotakt er på jobb, ordner denne opp.

Anonymkode: 6c513...7c4

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Arabella skrev:

Det er ikke så merkelig at et ord du sjelden har behov for å bruke, føles fremmed. Men feil er det ikke.

Men så snakker vi ikke om "feil" i betydningen ordbokdefinisjon her heller. Vi snakker om følelser. Vi sier ikke at betydningen er feil, men at ordet føles feil. Og det er noe helt annet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men så snakker vi ikke om "feil" i betydningen ordbokdefinisjon her heller. Vi snakker om følelser. Vi sier ikke at betydningen er feil, men at ordet føles feil. Og det er noe helt annet. 

Jeg skjønte det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville skrevet kondolerer. Føler med deg.

Det er slett ikke gammeldags eller stivt. Det viser at du har takt og tone.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, exictence skrev:

Jeg ville skrevet kondolerer. Føler med deg.

Det er slett ikke gammeldags eller stivt. Det viser at du har takt og tone.

Mener du begge deler? Ordet "kondolerer" betyr nettopp "jeg føler med deg (i sorgen)".

Skrevet
Akkurat nå, Arabella skrev:

Mener du begge deler? Ordet "kondolerer" betyr nettopp "jeg føler med deg (i sorgen)".

Jeg hadde sagt begge deler. For det føler jeg for.

Men som du sier betyr kondolerer det samme, så det er ikke nødvendig.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har nettopp startet å jobbe på et sykehjem. Jeg fikk nå SMS av en pårørende til min primærpasient at pasienten har gått bort, hvor bra/godt det var han fikk slippe osv. Pårørende har vært fantastiske med pasienten og vi har blitt godt kjent de fire ukene pasienten har vært hos oss og vært terminal. 

Men hva svarer man på en slik SMS? Selv syns jeg ikke kondolerer alltid passer, og siden jeg er ung syns jeg det blir så «stivt»(?)

hva annet ord kan man bruke? 

Anonymkode: 08ad4...961

Kondolerer oppfatter jeg som et skjellsord, når noen slenger det i meg som en floskel.

Å si jeg tenker på dere i savnet, eller jeg tar deg med meg i tankene min eller rett og slett det gjør meg vondt at du har mistet.... eller som kondolerer betyr, jeg føler med deg er alle ting det er mulig å velge å si, dersom man har medfølelse med den som har mistet. 

Akkurat i din situasjon så er du heldig fordi du kan gå til en kollega eller dine overordnede og spørre h ordan løser jeg denne situasjonen, hva pleier du å gjøre? På den måten vil du også få i gang en diskusjon og erfaringsutveksling rundt døde og pårørende, noe som kan være lærerikt. 

Anonymkode: f0bf6...d1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker på dere, eller varme tanker. Jeg misliker sterkt ordet kondolerer. 

Anonymkode: 0c225...1b6

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg bruker ikke kondolere.

Velger heller å ikke si noe, ikke alle liker oppmerksomhet etter dødsfall. Som i arbeidslivet for eks, der bør man trå varsomt. La det passere.

Anonymkode: 1e5c3...231

Skrevet

Det heter KONDULERER, ikke kondolere..

Og det betyr; Føler med deg i sorgen..

Anonymkode: 0ac74...2d5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det heter KONDULERER, ikke kondolere..

Og det betyr; Føler med deg i sorgen..

Anonymkode: 0ac74...2d5

Har du prøvd å google "kondulerer"?

Anonymkode: fe3a9...456

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...