Gå til innhold

Noen her som lar 17-åringer dra på arrangerte (russe)turer til hellas?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rett og slett flau over å være norsk og på vegne av foreldre tll 17-åringer som lar dem dra ned å herje på drn måten, som beskrevet de siste dagene. En 18-åring får jo bestemme selv, men ville dere latt 17-åtingen få lov?

Anonymkode: 101d0...0d3

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tale om. Ikke før 20 år. Det er vi foreldre som bestemmer. Rus og dop, sex og fyll er det de driver med. Dumme og blinde foreldre sender gullungene avgårde. 

Anonymkode: f11fb...eda

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Og tydeligvis har det jo gått rykter blant en del av dem først om at det skulle bli slåssing også. 

Leste om en jente som var en av to på den bussen som ikke fikk lov til å reise. Fornuftige foreldre! 

Anonymkode: 9fc4f...53d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt høl i hodet at foreldrene sender 17 åringene sine til syden alene uten foresatte. Men når jeg ser hva disse “ungene” presterer å si til media så blir jeg redd for at eplet ikke falt så langt fra stammen. 

Anonymkode: 27e12...6ec

• Liker 12
Gjest BearMama
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tale om. Ikke før 20 år. Det er vi foreldre som bestemmer. Rus og dop, sex og fyll er det de driver med. Dumme og blinde foreldre sender gullungene avgårde. 

Anonymkode: f11fb...eda

20?

Du vet at ungen er myndig når de er 18?

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å la mine dra uten meg til utlandet i den alderen, men det er ikke fylleturer de drar på heller da. Det er jo ikke hverken alder eller at det er i utlandet som er problemet her, men typen tur. Min 16-åring kom f.eks akkurat hjem fra tre uker alene på leir i Tyskland uten at jeg var bekymret et sekund.

• Liker 1
Skrevet

Min største er foreløpig 8, men ikke snakk om at ungene får lov til det. De kan velge mellom å feste i Syden og bli arveløse, eller å være fornuftige og bli hjemme, og ha egenkapital når de skal kjøpe bopel. Sparer penger til de og de får kun pengene hvis de har oppført seg forholdsvis fornuftig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Miss moneypenny skrev:

Min største er foreløpig 8, men ikke snakk om at ungene får lov til det. De kan velge mellom å feste i Syden og bli arveløse, eller å være fornuftige og bli hjemme, og ha egenkapital når de skal kjøpe bopel. Sparer penger til de og de får kun pengene hvis de har oppført seg forholdsvis fornuftig. 

Så det er pengene du syns er det største problemet med disse russeturene...?

Jaja, kanskje derfor du har det brukernavnet du har 🙈

Anonymkode: c03a4...9e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Leir, språkreise o.l.: ja.

Venninne/kompis-tur til syden hvor man vet det er mye alkohol og løssluppenhet inne i bildet: Overhodet ikke. 

Anonymkode: 80bf3...5a5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste til Kreta sommeren jeg fylte 18 år (var 17 da jeg var der) sammen med ei venninne som er et år eldre. Dette var før mobilens tid og iløpet av 14 dager ringte jeg hjem to ganger. Selvom vi var to ganske så fornuftige jenter, hadde jeg aldri latt min egen unge dra med bakgrunn på hva jeg selv opplevde der. Også med tanke på at jeg tror det er myyye verre der i dag enn for 20 år siden. 

Anonymkode: f784d...305

• Liker 3
Skrevet

Ikke tal om at hun sendes alene på slike russeturer når hun er 17. Jeg kan ikke skjønne hva noen av de tenker med, siden noen er tiltalt for vold og fengslet .

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, og så lenge jeg betaler - er det jeg bestemmer :P spesielt at jeg har to jenter. Det skulle ikke ha vært forskjell her egentlig, men det er jo likevell.

Endret av evelynn
  • Liker 3
Skrevet
4 hours ago, BearMama said:

20?

Du vet at ungen er myndig når de er 18?

Myndig? Kanskje. Men har de råd til en sånn reise? Det tviler jeg på. Så foreldre får velge og si: ja, vi spanderer en tur til deg men om 2/3/4 år, eller skaff deg en jobb og gjør "hva du vil".

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, evelynn skrev:

Myndig? Kanskje. Men har de råd til en sånn reise? Det tviler jeg på. Så foreldre får velge og si: ja, vi spanderer en tur til deg men om 2/3/4 år, eller skaff deg en jobb og gjør "hva du vil".

Er ganske mange 16-18 åringer som jobber og kanskje jobber ganske mye også. Om man får seg en deltidsjobb på en butikk kan man fort jobbe 10-15 timer i uka ved siden av skolen og enda mer i ferier. Det blir fort penger dersom man klarer å spare og en sydentur med mange på rommet og 2-3 stjerners hotell koster ikke så mye. Så ikke umulig for ungdommer å få råd til noe sånt selv. 

Jeg kommer ikke til å si ja til noe sånt før de er myndige og jeg kommer ikke til å sponse en slik tur etter at de fyller 18. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 17 åring, som er på russebuss, og aldri i verden om jeg hadde sendt henne på sånn tur. Og jeg vil virkelig ikke at hun reiser på sånn tur da hun er 18 år heller. Til nesten sommer, da hun er 18 år, har hun og en venninne planlagt å reise til Spania, og bo i besteforeldrenes leilighet. Begge disse jentene har vært veldig mye i dette område i Spania, siden besteforeldrene til mitt barn bodde der i 6 år, og vi var veldig mye der da. Og besteforeldrene til hun andre har hatt leiligheten sin der i mange år, og de er der hver sommer. 

Da de er 18 år, og tjener penger selv, så er det jo vanskelig å nekte de å reise, men man kan jo sterkt anbefale de og ikke reise.

Anonymkode: f3803...10e

• Liker 4
Skrevet

Aldri i verden om jeg skal bidra til eksport av idioti!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

17-åring? Over mitt veldig døde lik, i så tilfelle. (Sa hun som dro alene til London som 15-åring...)

Anonymkode: 59501...13b

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er pengene du syns er det største problemet med disse russeturene...?

Jaja, kanskje derfor du har det brukernavnet du har 🙈

Anonymkode: c03a4...9e6

Selvfølgelig ikke. Men man må bruke de midlene man har for å holde ungene i ørene. Reiser de på fyllesydenturer, melder seg på programmer som ex on the beach osv må de regne med å ikke få en krone av meg. Dette er da ment som motivasjon til å holde de hjemme og trygge. Skjønte du ikke det? Jaja kanskje derfor du ikke tør å stå frem med brukernavn 🙈

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan alle som har hatt en 17-18 åring på russebuss hvor alle skal på tur og som har sagt nei rekke opp en hånd?

Jeg hadde 17-åring i fjor(ble 18 på slutten av sommeren). Heldigvis ville han ikke til Kos når resten av bussen dro, han ble heller med oss og kjæresten til syden. Om han hadde ønsket det andre vet jeg helt ærlig ikke hva jeg hadde gjort. 

Det er rimelig enkelt å sitte å si "aldri" når man ikke har hatt problemstillingen. Det er dessuten rimelig enkelt å si dette etter det som har hatt fokus i media i sommer og.

Forøvrig er de fleste 17-18-åringer på Kos skikkelig ungdom.

Anonymkode: be344...699

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan alle som har hatt en 17-18 åring på russebuss hvor alle skal på tur og som har sagt nei rekke opp en hånd?

Jeg hadde 17-åring i fjor(ble 18 på slutten av sommeren). Heldigvis ville han ikke til Kos når resten av bussen dro, han ble heller med oss og kjæresten til syden. Om han hadde ønsket det andre vet jeg helt ærlig ikke hva jeg hadde gjort. 

Det er rimelig enkelt å sitte å si "aldri" når man ikke har hatt problemstillingen. Det er dessuten rimelig enkelt å si dette etter det som har hatt fokus i media i sommer og.

Forøvrig er de fleste 17-18-åringer på Kos skikkelig ungdom.

Anonymkode: be344...699

Jeg rekker opp hånden, har ei på 17 som skal begynne 2.året på VGS nå snart, hun ser selv dumskapen som blir til med engang de skal være russ. Hun tar avstand fra alt som har med slik oppførsel å gjøre uansett om det er her hjemme eller KOS. Hun velger da i sammen med venne gruppa si å ikke ha hverken russebil eller dra på tur. Har sett oppførselen til russ gjennom tidene og det er en stor skam. Og så lenge barna bor hjemme så har foreldrene noe de skal ha sagt uansett om de tjener egne penger og er over 18. Og utfra bilder fra KOS bl.a og intervju med diverse ungdom så ser det ut som de aller fleste er av samme ulla, kun fest og fyll. Russetiden for ungdom i dag er en eviglang fest for de fleste med støtte fra foreldrene, utrolig pinlig og dumt 

Anonymkode: 3d696...007

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...