Gå til innhold

Noen av dere som sier skjøkken og skjino?

Anbefalte innlegg

Gjest IkkeSpråkforsker
Skrevet

I programmet "Typisk Norsk" ble det fleipet en hel del med folk som ikke klarer å skille "skj"-lyder og "kj"-lyder. ...og det høres jo for j....g ut, også.

Men språkforskere sier at denne utviklingen ikke kan stoppes. Kommer til å le meg ihjel den dagen vi får den første stortingsrepresentanten som fra ærverdige Stortingets talerstol, sier f eks skjedereaksjon...

Er det noen her som vet at de ikke behersker disse lydforskjellene, men som heller ikke vil gjøre noe for å endre seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Har ikke noe problem med å beherske dette jeg. Synes det er irriterende å høre på folk som bevist sier det med sjøkken bare for å gjøre det.

Gjest Xavia
Skrevet

Jeg skiller mellom de to lydene, men min datter har begynt å slurve med det...

Så vi øver og øver, og nå er hun i det minste obs på det.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg sier kjøkken og kino, jeg. Har tenkt å fortsette å si det. Mulig at utviklingen går mot sjøkken og sjino, men jeg har ikke tenkt å følge den trenden.

Gjest GreenSky
Skrevet

Er det noen her som vet at de ikke behersker disse lydforskjellene, men som heller ikke vil gjøre noe for å endre seg?

Ja.

Gjest IkkeSpråkforsker
Skrevet
Synes det er irriterende å høre på folk som bevist sier det med sjøkken bare for å gjøre det.

Du mener altså at det er folk som syns det er kuuult å prate slik, uten å skamme seg for det? :o

Når det gjelder stortingspolitikere, så syns jeg faktisk at Jens Stoltenberg har litt "uklare" skj- og kj-lyder. Andre som har lagt merke til det?

Gjest Moonshadow
Skrevet

Du mener altså at det er folk som syns det er kuuult å prate slik, uten å skamme seg for det? :o

Det er noen av dem ja. Er vel for å få oppmerksomhet sikkert.

Gjest IkkeSpråkforsker
Skrevet

Ja.

Interessant bekjennelse. Har du prøvd riktig uttale, og konkludert med at du ikke klarer det, eller gir du blaffen?

Gjest IkkeSpråkforsker
Skrevet

Det er noen av dem ja. Er vel for å få oppmerksomhet sikkert.

Et rop om hjelp mener du? :ler:

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg klarer det fint, men gikk i noen år før jeg fikk det til. Var først da jeg begynte med tysk, at jeg fikk til lydene. Jeg uttaler det ikke med det du kaller "riktig" uttale av den grunn at måten jeg snakker på føles riktig for meg. Så ja - en kan godt si at jeg gir blaffen.

Gjest gjesta
Skrevet

:klø:

er det noen som synes det er kult med talefeil?

det er vel det det egentlig er, når en ikke er i stand til å uttale kj. blir det sammen som å ikke kunne si s for min del.

og det høres jo helt forferdelig ut også.

dersom det skulle være noen tvil, jeg uttaler det kj. :)

Skrevet

Så sant man ikke sliter virkelig med å uttale kjøkken og kino riktig, så syns jeg det er sløvt og høres merkelig ut med sjøkken,sjino og sjosk.

Gjest *Fiona*
Skrevet

Høres helt lavmål ut, med mindre man har det naturlig i dialekten sin. Bergensere for eksempel.

Høres rett og slett ut som om man ikke har fått med seg barneskolen engang, og ikke skjenker (uttales med sh lyd...) det en tanke hvordan det høres ut.

Sønnen min er fire, og vi øver på det. Han skal ikke bli en sånn halvtomsete fyr som ikke klarer å lære seg norsk skikkelig... heldigvis er han gald i å lese selv og opptatt av det, han får vel litt gratis der.

Skal du komme noe sted må du tenke på mer en hvordan du ser ut på håret; på jobbntervjer og i møte med andre mennesker i alle situasjoner er fremtreden viktig; språket ditt, holdningen, helhetsinntrykket. Det er et MINIMUM å kunne forvente at folk lærer seg morsmålet sitt skriftlig og muntlig. Skikkelig lite kult å ikke ha fått med seg de enkleste ting fra barneskolen engang...

Skrevet

Blir helt irritert på de sj- lydene... :evil:

Kunne aldri falle meg inn å si sjøkken! Men som forskerne sier; om noen år sier alle det. :o Uff...

Gjest Seleena
Skrevet

Det er veldig utbredt i Bergen og Stavanger.

Sånn eg har lest det er det muligens ikkje ein slurvefeil, men rett og slett ein språkendring.

Det finst faktisk folk i Bærum som skarre'r på R'en.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å uttale disse ordene korrekt, og irriterer meg veldig når andre sier det feil.

Skrevet

hadde store problemer med dette når jeg var mindre, men søstera mi regelrett mobba meg så ille for det at jeg til slutt greide det. syns det er ekkelt å høre på når folk snakker sånn, altså voksne folk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vetat blandt fjortisser her er det in å si sjøkken og sjino. Jeg sier det riktig, men det gjør meg ikke så mye at andre slurver.

Skrevet

Jeg hadde tysk sammen med en som aldri klarte å uttale ich riktig, han sa isj. Uansett hvor mye han øvde på det, så klarte han aldri å si det riktig. Men kjøkken og kjøleskap sa han riktig.

Merkelig hvordan man i enkelte ord rett og slett ikke er i stand til å uttale lyder riktig, mens de samme lydene i andre ord går helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...