AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #1 Skrevet 6. august 2018 Jeg er for tiden jobbsøker og kjenner at jeg blir så sliten og demotivert av de eviglange jobbprosessene, der det først skal brukes tid på å sende en spisset søknad og CV, før man må gjennom tre intervjurunder med ulike case, tester og presentasjoner før man kanskje får jobben. Jeg skjønner at det strenge regelverket for å sparke noen her til lands gjør det nødvendig med en grundig ansettelsesprosess, men jeg føler ofte at rekrutteringsbyråene blindt kjører på med tre intervjurunder fordi det liksom er forventet eller fordi "alle andre gjøre det", selv om det burde være fullt mulig å rekke over alt i ett eller to intervjuer. Til slutt blir det gjerne slik at man klamrer seg fast til en stilling man kanskje ikke egentlig har så lyst på en gang, bare fordi man har ofret så mye i prosessen og ikke orker tanken på å starte på nytt. Huff, jeg vet det ikke hjelper å klage på et forum, men følte bare for å få ut litt frustasjon. Er det slik i alle bransjer når til dags? Og hvordan unngår man å miste motet i prosessen? Anonymkode: 4ace9...42c 8
Em_Ma Skrevet 6. august 2018 #2 Skrevet 6. august 2018 Forstår godt hvordan du har det...har selv søkt jobb i 16mnd og begynner virkelig å tvile på meg selv og lurer stadig på hva som feiler meg... har skrevet/sytret om det i noen andre tråder her, men siden du spør: tror ikke det er mulig å skaffe seg jobb (bra jobb som man kan trives i) i Norge uten kontakter...søker på alt som finnes innenfor feltet jeg kjenner, men null flaks... ang. Hvordan man unngår å miste motet i prosessen: vet ikke...som sagt har selv begynt å miste håpet på å finne en jobb hjemme i nord 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #3 Skrevet 6. august 2018 29 minutter siden, Em_Ma skrev: Forstår godt hvordan du har det...har selv søkt jobb i 16mnd og begynner virkelig å tvile på meg selv og lurer stadig på hva som feiler meg... har skrevet/sytret om det i noen andre tråder her, men siden du spør: tror ikke det er mulig å skaffe seg jobb (bra jobb som man kan trives i) i Norge uten kontakter...søker på alt som finnes innenfor feltet jeg kjenner, men null flaks... ang. Hvordan man unngår å miste motet i prosessen: vet ikke...som sagt har selv begynt å miste håpet på å finne en jobb hjemme i nord Hvilken bransje søker du innenfor? Jeg har fortsatt troen på at det er mulig å skaffe seg jobb uten kontakter (jeg kommer jo tross alt på intervju), men jeg tror det krever at man er litt sosialt dyktig og har evne til å selge seg selv. Ettersom omtrent alle jobber nå til dags krever at man skal være så voldsomt frempå og utadvendt stiller man nok ikke fremst i køen dersom man er litt stille og beskjeden. Jeg lurer også på om det kan være bedre i utlandet. Noen som har erfaring fra jobbsøking i andre land? ts Anonymkode: 4ace9...42c
Em_Ma Skrevet 6. august 2018 #4 Skrevet 6. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken bransje søker du innenfor? Ingen spesiell bransje men mer Supply Chain/Ops stillinger (helst innenfor matsektoren, men også i produksjon etc) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: krever at man er litt sosialt dyktig Tro på meg jeg er ingen sjenert person. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer også på om det kan være bedre i utlandet. Jobbmessig er det mye bedre. Skaffet meg jobb i utlandet uten å snakke det nasjonale språket engang og søker jobb herifra (bedre enn å nave vel). arbeidsgivere stiller selvfølgelig krav til erfaring, men ingen idioti som finnes blant de norske arbeidsgivere med «du skal være festens midtpunkt, samt utrolige analytiske evner, programmering, internasjonal erfaring i top 3 konsulent hus, etc.»... det verste jeg har sett i norske annonser er at arbeidsgivere legger ut en «manager» stilling og avviser meg fordi det vil ha mer «senior» søkere...dvs de vil ha en som jobber som direktør nå til å bytte til dem sis manager stilling....faen, galskapen har ingen grenser hos disse jævla HR idiotene 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #5 Skrevet 6. august 2018 22 minutter siden, Em_Ma skrev: Ingen spesiell bransje men mer Supply Chain/Ops stillinger (helst innenfor matsektoren, men også i produksjon etc) Tro på meg jeg er ingen sjenert person. Jobbmessig er det mye bedre. Skaffet meg jobb i utlandet uten å snakke det nasjonale språket engang og søker jobb herifra (bedre enn å nave vel). arbeidsgivere stiller selvfølgelig krav til erfaring, men ingen idioti som finnes blant de norske arbeidsgivere med «du skal være festens midtpunkt, samt utrolige analytiske evner, programmering, internasjonal erfaring i top 3 konsulent hus, etc.»... det verste jeg har sett i norske annonser er at arbeidsgivere legger ut en «manager» stilling og avviser meg fordi det vil ha mer «senior» søkere...dvs de vil ha en som jobber som direktør nå til å bytte til dem sis manager stilling....faen, galskapen har ingen grenser hos disse jævla HR idiotene Jeg har selv vurdert å skaffe jobb i utlandet. Hvordan gikk du frem? Brukte du LinkedIn eller en lokal nettside for utlyste stillinger? Anonymkode: e9c96...d6f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #6 Skrevet 21. august 2018 Jeg er så utrolig lei nå. Har vært i 7-8 intervjuer de siste månedene og føler jeg bare gjentar meg selv om og om igjen. Skjønner virkelig ikke vitsen med tre intervjurunder når det stilles de samme spørsmålene på alle intervjuene. I tillegg virker det som om flesteparten av kandidatene blir med hele veien, slik at man selv på 2. og 3. gangsintervju har en drøss med konkurrenter og sjansen for å få jobben dermed er liten. Utrolig kjedelig og demotiverende å investere så mye tid og penger i noe når oddsen for å få uttelling er så lav Anonymkode: 4ace9...42c 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #7 Skrevet 21. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner virkelig ikke vitsen med tre intervjurunder når det stilles de samme spørsmålene på alle intervjuene. Amen to that! Er så jævla lei av å gjenta samme punktene hver eneste gang. og så TRE intervjurunder??? Jeg skjønner at arbeidsgivere er redde for å bomme med valget, men TRE runder? Det eneste som er verre enn tre intervjurunder er gruppeintervju. Har ikke disse jævla HR folka noe å gjøre enn å lage et show av et rekrutteringsprosess? Anonymkode: 7d8ef...939 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #8 Skrevet 21. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Amen to that! Er så jævla lei av å gjenta samme punktene hver eneste gang. og så TRE intervjurunder??? Jeg skjønner at arbeidsgivere er redde for å bomme med valget, men TRE runder? Det eneste som er verre enn tre intervjurunder er gruppeintervju. Har ikke disse jævla HR folka noe å gjøre enn å lage et show av et rekrutteringsprosess? Anonymkode: 7d8ef...939 Jeg jobber med HR, og ser så altfor ofte at folk gjør ett til to gode intervjuer og så faller helt igjennom på det tredje. I tillegg er det jo slik at jeg møter deg alene første gang, fordi lederne ikke har tid til å være med på alle intervjuene. Deretter er det ofte flere som skal møte deg. I min nåværende jobb var jeg på seks intervjuer før jeg fikk jobben (inkludert en runde hos rekrutterer der jeg kun tok tester, men det varte et par timer). Anonymkode: e8f0b...6f7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #9 Skrevet 21. august 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med HR, og ser så altfor ofte at folk gjør ett til to gode intervjuer og så faller helt igjennom på det tredje. I tillegg er det jo slik at jeg møter deg alene første gang, fordi lederne ikke har tid til å være med på alle intervjuene. Deretter er det ofte flere som skal møte deg. I min nåværende jobb var jeg på seks intervjuer før jeg fikk jobben (inkludert en runde hos rekrutterer der jeg kun tok tester, men det varte et par timer). Anonymkode: e8f0b...6f7 Jeg har full forståelse for at man ønsker å bli kjent med kandidatene og at en leder gjerne ikke har tid til å være med på alle intervjuene. Jeg synes likevel det blir misbruk av folks tid når man kjører tre eller flere nesten like runder over mange uker, der man fortsatt sitter igjen med mange kandidater både på 2. og 3. gangsintervju slik at de som investerer mye tid og penger i prosessen i realiteten kun har en minimal sjanse til å få jobben. Når man har deltatt i nok slike prosesser og har måttet svare på de samme spørsmålene om og om igjen er det ikke rart at man kan ha en dårlig dag og gjøre et dårlig 2. eller 3. gangsintervju. Det betyr ikke at man ikke egner seg til jobben. Jeg tror også det med å føre så omfattende jobbprosesser er en misforstått strategi, som kan få folk til å ta jobber de egentlig ikke har så lyst på, for så å bytte jobb etter kort tid når de har opparbeidet seg den rette erfaringen eller de riktige kontaktene. Eller enda verre; at folk blir værende i en jobb de mistrives i fordi de ikke orker tanken på å søke jobb. Anonymkode: 4ace9...42c 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #10 Skrevet 21. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har full forståelse for at man ønsker å bli kjent med kandidatene og at en leder gjerne ikke har tid til å være med på alle intervjuene. Jeg synes likevel det blir misbruk av folks tid når man kjører tre eller flere nesten like runder over mange uker, der man fortsatt sitter igjen med mange kandidater både på 2. og 3. gangsintervju slik at de som investerer mye tid og penger i prosessen i realiteten kun har en minimal sjanse til å få jobben. Når man har deltatt i nok slike prosesser og har måttet svare på de samme spørsmålene om og om igjen er det ikke rart at man kan ha en dårlig dag og gjøre et dårlig 2. eller 3. gangsintervju. Det betyr ikke at man ikke egner seg til jobben. Jeg tror også det med å føre så omfattende jobbprosesser er en misforstått strategi, som kan få folk til å ta jobber de egentlig ikke har så lyst på, for så å bytte jobb etter kort tid når de har opparbeidet seg den rette erfaringen eller de riktige kontaktene. Eller enda verre; at folk blir værende i en jobb de mistrives i fordi de ikke orker tanken på å søke jobb. Anonymkode: 4ace9...42c Og om man atpåtil søker jobb i et annet fylke feks... Og må bruke ikke bare noen timer, men en hel dag tre ganger, bare for å få avslag... Anonymkode: 0425f...65e 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #11 Skrevet 21. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og om man atpåtil søker jobb i et annet fylke feks... Og må bruke ikke bare noen timer, men en hel dag tre ganger, bare for å få avslag... Anonymkode: 0425f...65e Nettopp. Jeg søker jobber over hele landet, og ber gjerne om å få ta de første intervjuene på Skype, noe de fleste aksepterer. Likevel har jeg brukt flere tusen kroner, mange timer og flere dager på å reise på intervju i andre byer, noe som til sammen hadde utgjort store summer i reiseutgifter og tapt arbeidsinntekt hvis jeg var i full jobb. Samtidig er det mange HR-folk som forventer at man skal kunne hive seg rundt å dra på intervju etter 1-2 dagers varsel (= DYRE flybilletter), bare for å stille deg de samme spørsmålene som du fikk i første og andre runde. Det må da finnes mer effektive og respektfulle måter å rekruttere på, tenker jeg. Anonymkode: 4ace9...42c 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #12 Skrevet 21. august 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp. Jeg søker jobber over hele landet, og ber gjerne om å få ta de første intervjuene på Skype, noe de fleste aksepterer. Likevel har jeg brukt flere tusen kroner, mange timer og flere dager på å reise på intervju i andre byer, noe som til sammen hadde utgjort store summer i reiseutgifter og tapt arbeidsinntekt hvis jeg var i full jobb. Samtidig er det mange HR-folk som forventer at man skal kunne hive seg rundt å dra på intervju etter 1-2 dagers varsel (= DYRE flybilletter), bare for å stille deg de samme spørsmålene som du fikk i første og andre runde. Det må da finnes mer effektive og respektfulle måter å rekruttere på, tenker jeg. Anonymkode: 4ace9...42c De aller fleste HR-folk (finnes unntak) har null/lite respekt for arbeidssøkere. Manglende empati kombinert med arroganse går igjen og igjen. Anonymkode: 58517...639 4
ajarRun Skrevet 21. august 2018 #13 Skrevet 21. august 2018 Skjønner ikke hva du mener. Trafikklærere tar en telefon...
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #14 Skrevet 21. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste HR-folk (finnes unntak) har null/lite respekt for arbeidssøkere. Manglende empati kombinert med arroganse går igjen og igjen. Anonymkode: 58517...639 Jeg har møtt på noen veldig hyggelige HR-folk, men er enig med deg i at det finnes mange arrogante og respektløse rekrutterere som helt tydelig liker den følelsen av makt som man antakelig får når man sitter på den siden av bordet og er den som skal avgjøre andre menneskers sjebne. Noen virker som de nærmest har gjort det til sin livsoppgave å bryte andre mennesker ned, og jeg blir noen gansker sjokkert over hvor lite hensynsfulle folk som jobber med mennesker kan være. Noen intervjuer sitter man igjen med en positiv opplevelse fra, selv om man ikke fikk jobben, mens i andre tilfeller gjør rekrutteringsprosessen at man mister all lyst på jobben på tross av at man går videre. Tenker at man må miste mange gode kandidater på den måten. Anonymkode: 4ace9...42c 3
T-Rex Skrevet 21. august 2018 #15 Skrevet 21. august 2018 On 8/6/2018 at 6:33 PM, Em_Ma said: Forstår godt hvordan du har det...har selv søkt jobb i 16mnd og begynner virkelig å tvile på meg selv og lurer stadig på hva som feiler meg... har skrevet/sytret om det i noen andre tråder her, men siden du spør: tror ikke det er mulig å skaffe seg jobb (bra jobb som man kan trives i) i Norge uten kontakter...søker på alt som finnes innenfor feltet jeg kjenner, men null flaks... ang. Hvordan man unngår å miste motet i prosessen: vet ikke...som sagt har selv begynt å miste håpet på å finne en jobb hjemme i nord Det er ikke sikkert du får en drømmejobb du trives i som første jobb. Men gjør du en god jobb i din første jobb, har du de kontaktene du trenger videre. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #16 Skrevet 21. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med HR, og ser så altfor ofte at folk gjør ett til to gode intervjuer og så faller helt igjennom på det tredje. Kanskje fordi de er drittlei av alle disse rundene og har ingen lyst til å inponere flere folk tredje gang på rad?! har selv vært gjennom 5 intervjuer spredt over 4 måneder i et norsk konsulenthus...og så fikk høre til slutt «Sorry men vi har bestemt oss for å reorganisere avdelingen og dermed kansellere stillingen» Anonymkode: 7d8ef...939 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2018 #17 Skrevet 21. august 2018 Jeg har flere ganger takket nei til intervju nr 3. Syns det er useriøst. I min bransje (IT) er det tre ting som teller: at man går an å samarbeide med, at man har erfaring og at man kan faget sitt. Det første får man et inntrykk av på intervju. Det andre ser man på papirer/referanser og det tredje finner man ut med en arbeidsprøver. Anonymkode: b2904...7a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå