AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #1 Del Skrevet 6. august 2018 Hei! Jeg trenger sårt råd, enten du har hatt erfaringer selv eller har en forståelse innenfor feltet. Med mine 23 år har jeg nå følt at jeg kun har surret livet mitt inn i noe jeg ikke vet hvordan å komme meg ut fra. Nå er jeg på jakt etter å få føttene plantet slik at jeg kan etablere meg med noe, i hvert fall. Etter at jeg tok et årstudium i psykologi, forsterket jeg ønsket mitt om å studere medisin. Dette gjorde at jeg jobbet så hardt at jeg gikk på veggen. Derfor har jeg nå valgt å ta et friår. Jeg føler meg faktisk ganske gammel og håpløs. Jeg har heldigvis funnet ut med årene at jeg ikke passer til praktiske oppgaver og at matematikk er noe jeg bør styre unna. Med mine mangfoldige interesser har jeg også funnet ut hva jeg ønsker å dyrke, men som dere kanskje kan forstå så er jeg redd for å velge en ny utdanning jeg avslutter nok engang. Derfor må jeg velge noe som er trygt for meg selv. Jeg er en veldig ambisiøs jente, og interesserer meg for det aller meste. Jeg elsker å skrive, da helst artikler eller noveller. Hele livet har jeg ønsket å skrive en bok, men det er selvsagt kun en hobby. Likevel har dette gitt meg en retning på livet, og en liten tro på at jeg bør bli journalist. Dette også fordi jeg elsker mennesker, jeg finner mennesker veldig interessante og jeg samhandler godt med de aller fleste. Jeg har arbeidet for Røde Kors og skrevet litt for andre organisasjoner i tillegg. Men journalistyrket er noe jeg finner litt usikkert, og jeg vet ikke helt hvor jeg kunne havnet. Dessuten ønsker jeg flere ben å stå på, og jeg elsker å studere. Tidligere har jeg også vurdert juss, noe jeg igjen begynner å åpne øynene mine for. Men vet dere hva, jeg er livredd for å hoppe av enda et studie og at jeg da havner helt uten utdannelse (noe jeg personlig ikke ønsker). Men jus-studiet høres interessant ut, mest grunnet at jeg finner samfunnet og mennesker interessante, men også grunnet at jeg elsker å skrive og alt som hører med. Men likevel er jeg jo redd for at jeg ikke vet nok om studiet. Jeg håper det er mulig å trekke en rød trå fra denne teksten, for jeg vet egentlig ikke om budskapet kommer helt frem. Jeg skal avslutte skrivingen nå, men jeg håper på å komme i kontakt med noen som enten har liknende erfaringer, vet noe om de nevnte yrkene (jurist eller journalistikk) eller har noe annet på hjertet. Takk på forhånd Anonymkode: 169c5...496 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #2 Del Skrevet 6. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: forsterket jeg ønsket mitt om å studere medisin. Dette gjorde at jeg jobbet så hardt at jeg gikk på veggen. Dersom du har planer om masterstudiet i rettsvitenskap kan det fort ende opp i denne retningen igjen da karakterer på studiet her har en betydning. Med mindre du er komfortabel med å ha en litt avslappet holdning til karakterer. Anonymkode: 1673e...33a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ceau Skrevet 6. august 2018 #3 Del Skrevet 6. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du har planer om masterstudiet i rettsvitenskap kan det fort ende opp i denne retningen igjen da karakterer på studiet her har en betydning. Med mindre du er komfortabel med å ha en litt avslappet holdning til karakterer. Anonymkode: 1673e...33a Takk for svar, og ikke minst refleksjonen! Jeg vil påstå jeg egentlig er en veldig viljesterk person, og jeg tror mye av grunnen til at jeg gikk på veggen var fordi jeg arbeidet med fag jeg ikke egentlig burde ha begitt meg utfor. Men dette er selvsagt et problem, og jeg går nå til psykolog for å undersøke hvordan jeg bør tenke videre. Om jeg kan få tilbake viljestyrken min. Alt dette gjør at jeg ikke vet hvordan jeg bør tenke. Dersom jeg hadde valgt dette rett etter VGS, så hadde det på mange måter ikke vært et like stort problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå