Gå til innhold

Barn som spiller Fortnite

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg/vi har en sønn på 7 år. Han har lenge pratet om et spill som heter Fortnite, og at mange av vennene hans spiller dette. Hva går spillet ut på egentlig? Har hørt mye negativt om dette, og tenker at det må det jo være en grunn til.
Så, hvor gamle er deres barn som får spille dette? Her er det bannlyst enn så lenge.

Anonymkode: a2b34...003

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min fylte nettopp 10 år og får ikke spille det pga 12årsgrense.

Anonymkode: 602da...9aa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er et spill hvor det er om å gjøre å drepe alle de andre man spiller mot online. 

Anonymkode: e74dc...2f0

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Nevøen min på 9 spiller, bonussønn har spilt siden det kom, han er 12 år nå. De spiller mot venner og klassekamerater på samme alder. 

Min sønn hadde sikkert fått spille lenge før han ble 12 år om jeg hadde hatt en sønn ;)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dævendøtte skrev:

Nevøen min på 9 spiller, bonussønn har spilt siden det kom, han er 12 år nå. De spiller mot venner og klassekamerater på samme alder. 

Min sønn hadde sikkert fått spille lenge før han ble 12 år om jeg hadde hatt en sønn ;)

Av nysgjerrighet; Hvorfor hadde han fått spille det lenge før dersom det var din sønn? Spillet har jo en aldersgrense på 12 år av en grunn, regner jeg med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av nysgjerrighet; Hvorfor hadde han fått spille det lenge før dersom det var din sønn? Spillet har jo en aldersgrense på 12 år av en grunn, regner jeg med.

Jeg er ikke den du spør og har dessuten eldre barn så føler meg heller ikke "truffet". Men, jeg hadde latt min evt 9-10 åring spille for at ungen min ikke skulle blitt utestengt fra det sosiale fellesskapet. Hadde det vært vanlig at 9-åringene spilte der jeg bodde hadde også min fått lov.  Når det er sagt, hadde jeg nok også tatt diskusjonen med de andre foresatte.

Anonymkode: 2d402...cc5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I klassen til sønnen er det flere som har dette. Min har ikke pga. aldersgrense og at jeg har hørt det er et spill man lett blir hektet på, siden det er ganske interaktiv.

Det ble en diskusjon i foreldregruppa om spillet, og flere valgte å la ungene få spillet for ikke å falle utenfor.  

Vet at flere av de angrer nå, siden man spiller på lag. Tror 4 venner er begrensningen og da er det stadig noen som må spille alene, siden x ikke er så god som y og han kunne spille idag. Det har også vært endel ugreie kommentarer over chatten. Særlig hvis laget har tapt. Noen de gjør mesteparten av tiden😉

Så hvis du skal barnet ditt få det, ville jeg forberede det godt på å tape. Dør du i fortnite er spillet over for din del. Og snakket endel om nettvett, hva sier vi til andre på chat og hvem kan være bak venneprofil der ute.

Anonymkode: 695dc...19f

• Liker 3
Gjest Stella Rose
Skrevet

Det er faktisk en grunn til at aldersgrenser blir satt.

AnonymBruker
Skrevet

Min spilte det i noen uker. Han blir 9. Mange i klassen spiller dette, men dreping var ikke helt hans greie 

Anonymkode: 35102...e80

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Stella Rose skrev:

Det er faktisk en grunn til at aldersgrenser blir satt.

Ja, enig. Dette er litt av grunnen til at jeg startet tråden også. 
Synes vel egentlig ikke at det er greit at barnet skal få spille for å holde det inkludert i vennekretsen e.l. Det blir en litt enkel utvei i min øyne. I alle fall dersom spillet går ut på å drepe (!) andre. Da synes jeg det er i overkant tidlig å starte med noe sånt i barneskolealder. 

• Liker 5
Skrevet

Flere i sønnen min sin klasse som og har mast om dette her så da spurte sønnen min meg om vi kunne prøve. Jeg lastet det ned og vi prøvde det sammen i 20 min men var begge enige om at det ikke var helt for han eller meg.  :P Men jeg ville nok ikke latt han spille det om han ville heller før han iallfall er 10. Min gutt er og 7. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det «bare er et spill», men foreldre som gir totalt FAEN i aldersgrenser og lar små barn spille spill der det er om å gjøre å drepe flest mulig, er ikke riktig kloke. Beklager. Om ikke lenge vil ikke det spillet være «bra nok» og de går over til heftigere saker. Har sett barn ledd når de har «drept» noen i spill. 

Jeg spiller selv spill der målet er å drepe for å få mest mulig cred, men jeg er voksen og ser forskjell på spill og virkelighet. Kjenner dog at jeg er noe avstumpet etter noen tiår med den typen spill. 

Anonymkode: a1b78...5c2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fortnite og andre spill er kjempebra, men overhold aldersgrense. Små barn skal ikke sryre gaming helt selv, da man møter mange skumle folk.

Jeg gamer og har en sønn. Jeg er positiv til at han spiller når han blir større. Min bror på 13(real attpåklatt og uventet) får ikke spille uten opptak. Jeg krever at han tar opp all gaming for å ha kontroll på hva folk sier til han og hva de kaller han. Det er mange dass her i verden, og barn må enten beskyttes eller støttes.

Anonymkode: 2b02c...6dd

AnonymBruker
Skrevet

PEGI-merkingen sier ikke at barn under 12 ikke har lov til å spille spill som er merket med PEGI 12, det er en veiledende merking. Barn som er modne for alderen kan fint spille enkelte spill som er merket med PEGI 12 selv om de er 9-11 år gamle.

Hva med å søke etter "Fortnite gameplay" på YouTube hvis man er usikker på hva spillet inneholder, Gamer.no har også en del videoer fra spillet hvis man ikke stødig i engelsk. 

Anonymkode: adfd2...f4c

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Barna mine på 8 og 10 får ikke spille Fortnite. Hvordan skulle det gått hvis alle foreldre skulle sagt ja til alt for å unngå at barna ble utenfor? Jeg tok opp saken med de andre foreldrene i klassen til den eldste etter at det hadde blitt en stor sak at "alle" skulle spille Fortnite. Viste seg at flere andre foreldre også hadde betenkeligheter med å la barna spille dette og var glade for at jeg tok det opp, slik at de følte det var lettere å si nei. Er i alle fall en tredjedel av foreldrene som sier nei her. 

Jeg er ikke imot at barna får spille, men spill som går ut på å drepe flest mulig har jeg ikke dårlig samvittighet for å nekte ungene et par år til, altså...

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 9 år og får ikke spille det. Det hjelper ikke at han maser om det. Nei er nei, at andre foreldre sier ja til sine barn bryr jeg meg ingenting om. Uopplyste foreldre som bare gir etter for mas bare for å få fred.

Anonymkode: 06aa1...2b9

• Liker 2
Skrevet

Jeg spurte samboeren min som spiller en del spill og han sa at den voldelige delen ikke er så gale, altså det går ut på å skyte/drepe de andre, men det er ikke blodig eller realistisk på noen som helst måte. Han sa likevel al han heller hadde latt en 7-åring spille mer voldelige spill enn å la de spille Fortnite fordi der er gruppechat med fremmede. Sånne chatter har en tendens til å bli ganske giftige for å si det mildt. Nå spørs det hvor god en 7-åring er i engelsk da, så vet ikke hvor mye de får med seg. Våre barn er for små for denne problemstillingen så du får ta det for det det er 😉

• Liker 2
Skrevet

Spille sjøl. Ingenting grafisk i forhold til skytingen. Det handler om å samarbeider dersom du spiller med kompiser., samle forsyninger, bygge opp baser og å overleve. Foreslår at du enten spiller litt for å se hvordan det er selv, eller søker opp videoer på YouTube så du får en ‘feel’ For hvordan det er. Diskuter med ungen om korsen spillet e, ka som e virkelig og rett og galt. Ha åpne samtaler, sitt i lag med barnet når det spiller slik at du har kontrollen. Ville ikke hatt noen problemer å la mitt barn spille det. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

PEGI-merkingen sier ikke at barn under 12 ikke har lov til å spille spill som er merket med PEGI 12, det er en veiledende merking. Barn som er modne for alderen kan fint spille enkelte spill som er merket med PEGI 12 selv om de er 9-11 år gamle.

Hva med å søke etter "Fortnite gameplay" på YouTube hvis man er usikker på hva spillet inneholder, Gamer.no har også en del videoer fra spillet hvis man ikke stødig i engelsk. 

Anonymkode: adfd2...f4c

Faktum er vel at amerikanere under 30 ikke kan spille...

Anonymkode: 2b02c...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke forsøke å spille et par runder selv for å se hva spillet går ut på, i stedet for å ta en avgjørelse basert på andres tolkning av det? Fortnite er gratis, så det koster ingenting å laste ned for å prøve litt. 

Anonymkode: 28836...a0c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...