Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanskelig er det å få jobb med bachelor i økonomi? Tenker økonomi og administrasjon? Eller annet økonomi?? Er det så vanskelig som alle skal ha det til? 

Bare ett vikariat om du er heldig og er du ekstra heldig så får du fast stilling. Og det er svært få. Og du kan i alle fall ikke være kresen, du må ta det du får og være svært flyttbar.. 

Anonymkode: b1a0c...609

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har nok blitt vanskeligere å få øk. adm. jobber siden det er såpass mange som tar slike utdannelser, men det er nok neppe umulig hvis man er motivert for å jobbe med det og gjør en skikkelig innsats. Sørg for å gjøre det ok på studiet, jobb for å få en relevant deltidsjobb/sommerjobb/internship/frivillig jobb e.l. så skal man nok klare seg. Er nok også lurt å sikte på master. Det viktigste når man velger utdannelse er å velge noe det er mulig å få jobb innen, og selv om det har blitt vanskeligere få jobb jobb med disse utdannelsene, så er de jo likevel relevante i dagens samfunn og vil være det i mange år til. For det andre er det viktig å studere noe man faktisk interesserer seg for, eller i det minste syntes kan være ok å jobbe med. Motivasjon er alfa- og omega. 

Anonymkode: 77a32...473

Skrevet

Om det er noen trøst så er det ikke akkurat enkelt få jobb som nyutdannet med andre bachelorer heller. Med mindre man tar lærer eller sykepleie, men der er det vel også mest vikariater å få..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

IT/dataingeniør bachelor gir gode jobbutsikter, dog var det ikke det denne tråden handlet om.

Anonymkode: 9447f...b53

Skrevet

Problemer er vel at de tar heller en med master I økonomi enn bachelor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Knirke skrev:

Om det er noen trøst så er det ikke akkurat enkelt få jobb som nyutdannet med andre bachelorer heller. Med mindre man tar lærer eller sykepleie, men der er det vel også mest vikariater å få..

Jeg er lærer, og kan skrive under på det du sier her. Det er relativt lett å få jobb, men vanskelig å få fast. Hvis man tråler stillingsannonsene, vil man se at bortimot alt som lyses ut er vikariater. 

Anonymkode: 61ad8...c8a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IT/dataingeniør bachelor gir gode jobbutsikter, dog var det ikke det denne tråden handlet om.

Anonymkode: 9447f...b53

Ikke nødvendigvis. Grunnen til det er outsourcing/offshoring, at tjenester/programvare i stadig større grad leveres over "skyen" osv. Det viktige er å ta noe som er noenlunde fornuftig og matnyttig, ikke satse alt på at man "garantert" får jobb. IT/dataingeniør er heller ikke et yrke man tar bare fordi man tror man får jobb, det er et særdeles krevende yrke, med langt lengre arbeidsdager enn snittet, stort leveranseansvar og gjerne lite ferie/fritid. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Grunnen til det er outsourcing/offshoring, at tjenester/programvare i stadig større grad leveres over "skyen" osv. Det viktige er å ta noe som er noenlunde fornuftig og matnyttig, ikke satse alt på at man "garantert" får jobb. IT/dataingeniør er heller ikke et yrke man tar bare fordi man tror man får jobb, det er et særdeles krevende yrke, med langt lengre arbeidsdager enn snittet, stort leveranseansvar og gjerne lite ferie/fritid. 

Dette argumentet har jeg sett flere ganger vedrørende it/dataingeniør/systemutvikler-stillinger. Men det er helt uforståelig for meg- iallfall finnes det plenty av muligheter til å tjene godt uten å jobbe seg «ihjel» i denne bransjen.

Mannen min er dataingeniør, og har jobbet med utvikling i snart ti år. Han har jobbet i mange ulike firmaer, men ikke noe sted har han vært nødt til å jobbe spesielt lange arbeidsdager. En sjelden gang når noe skal produksjonssettes hender det han må jobbe litt ekstra, men det er snakk om maks 2 ganger i året. Vanligvis jobber han 8-16, men kan også både komme senere og gå før (og jobbe inn tid hjemmefra) hvis det er behov for det ift levering av barn i barnehage osv.

Han tjener rundt millionen, og jobber for tiden i et stort firma som går svært godt. Men han har langt mer fleksibilitet og «enkel» jobbhverdag enn hva jeg har i min kommunale stilling.

Anonymkode: 97307...842

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette argumentet har jeg sett flere ganger vedrørende it/dataingeniør/systemutvikler-stillinger. Men det er helt uforståelig for meg- iallfall finnes det plenty av muligheter til å tjene godt uten å jobbe seg «ihjel» i denne bransjen.

Mannen min er dataingeniør, og har jobbet med utvikling i snart ti år. Han har jobbet i mange ulike firmaer, men ikke noe sted har han vært nødt til å jobbe spesielt lange arbeidsdager. En sjelden gang når noe skal produksjonssettes hender det han må jobbe litt ekstra, men det er snakk om maks 2 ganger i året. Vanligvis jobber han 8-16, men kan også både komme senere og gå før (og jobbe inn tid hjemmefra) hvis det er behov for det ift levering av barn i barnehage osv.

Han tjener rundt millionen, og jobber for tiden i et stort firma som går svært godt. Men han har langt mer fleksibilitet og «enkel» jobbhverdag enn hva jeg har i min kommunale stilling.

Anonymkode: 97307...842

Klart, det kommer jo helt an på hva man konkret jobber med innen it/dataingeniør/systemutvikling. Det er store fagfelt, og noen deler er nok verre enn andre. Det er også forskjell på arbeidsgivere, så hvis din mann kun en sjelden gang trenger å jobbe overtid fordi det produsettes relativt sjelden er han jo heldig sånn sett. Likevel er dette en av bransjene jeg ser mest "jag" i med tanke på leveranseansvar, overtid og generell forventning om tilgjengelighet. Har tidligere jobbet i jobber der man nær sagt jobber døgnet rundt, inkl. ferier. fordi vi rullet ut nye produkter/tjenester hele tiden. Heldigvis ikke så ille nå, selv om det nok fortsatt er en 20-30% mer enn en vanlig stilling. 

Men så kommer det litt an på erfaring også. De "erfarrne", som etterhvert jobber seg litt opp i systemet, får ofte bedre vilkår, men man må nok fortsatt svelge en god del hårete baller som nytudannet. Bransjen er ikke for alle, og poenget mitt er vel egentlig at det ikke er noe man tar bare fordi det av mange anses som en sikker jobb. Er man egentlig ikke interessert, vil man neppe trives, og risikoen for å jobbe ekstremt mye de første årene gjør det ikke mer attraktivt for de som bare ønsker mer jobbsikkerhet. En genuin interesse for fagene bør være der i bunn. Velg både med hjertet og hodet, å prioritere kun en av delene kan føre til mye sorg senere i yrkeslivet. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer, og kan skrive under på det du sier her. Det er relativt lett å få jobb, men vanskelig å få fast. Hvis man tråler stillingsannonsene, vil man se at bortimot alt som lyses ut er vikariater. 

Anonymkode: 61ad8...c8a

Dette blir OT, men det er ikke min erfaring. Mange steder man får fast lærerjobb. Skolene sliter jo med å finne nok kvalifiserte lærere. 

Anonymkode: cf6f2...21e

AnonymBruker
Skrevet

Ts 

Jeg lurte mest på økonomiutdannelser. Er selv sykepleier og har ikke hatt vanskelig der med å få 100% jobb. Kjenner også flere med ingeniørutdannelse innen IT som ikke jobber overtid. De har derimot det svært fleksibelt med tanke på når de jobber, også hjemme eller på arbeidssted. 

Anonymkode: b1a0c...609

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...