Gå til innhold

Hva er galt med erstatningsprodukter for vegetarianere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som synes vegetarianere/veganere "jukser" når de bruker erstatningsprodukter, som for eksempel soyapølser, kan dere forklare hvorfor? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg synes at andre jukser, men jeg kan forklare kort hvorfor jeg unngår slike produkter. 

For meg er det viktig å tilberede mest mulig mat selv, hjemme, av ingredienser som kommer fra åkre, marker, busker, lyng og andre vekster. Jeg ønsker å minimere forbruk av plastikkforpakninger, jeg ønsker å totalt unngå næringsmiddelindustrien og jeg vil ikke bruke penger på store matkjeder. 

Så med tanke på det er soyabaserte produkter selvmotsigende for meg. De er veldig prosessert/industrialisert, de selges i plastikkforpakning, de er lettest å få tak i i store matvarekjeder og soya kan kobles til gitte kreftformer. 

Så for meg, personlig, er det liten forskjell på å slenge en pakke biff fra gilde og en pakke soyaburger fra et annet merke i handlekurven. Man støtter fortsatt en miljøødeleggende massematindustri. 

Skrevet

Uansett hva man velger her i verden så vil det gi negative latente effekter. Bare det å velge en gulrot foran ei pølse påvirker miljøet - det handler om hvordan man definerer verdikjeden. Likevel har jeg ingenting imot at folk velger erstatningsprodukter dersom de ønsker det, nettopp fordi det i det er med på å bidra til å lette på trykket og fordi det er lettere for kjøttspisere å velge å spise vegetar/vegansk.

Når alt det er sagt så prøver jeg selv å styre unna. Jeg liker å lage mat og jeg liker å bruke ferske råvarer. Dette kan man sikkert være uendelig uenige om, men jeg mener at en renskåret indrefilet er mer råvare enn en pakke Oumph. Og siden jeg ikke spiser kjøtt så ønsker jeg ikke å automatisk velge et erstatningsprodukt bare for å ha noe annet i stedet for indrefileten. Da ønsker jeg å holde meg til råvarer og heller velge f.eks bønner eller linser.

Men igjen så har jeg en mann som elsker alt av Oumph, veggisburgere, gode vegetarpølser osv. Så hos oss går det i en mellomting 😊

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Eun skrev:

Uansett hva man velger her i verden så vil det gi negative latente effekter. Bare det å velge en gulrot foran ei pølse påvirker miljøet - det handler om hvordan man definerer verdikjeden. Likevel har jeg ingenting imot at folk velger erstatningsprodukter dersom de ønsker det, nettopp fordi det i det er med på å bidra til å lette på trykket og fordi det er lettere for kjøttspisere å velge å spise vegetar/vegansk.

Når alt det er sagt så prøver jeg selv å styre unna. Jeg liker å lage mat og jeg liker å bruke ferske råvarer. Dette kan man sikkert være uendelig uenige om, men jeg mener at en renskåret indrefilet er mer råvare enn en pakke Oumph. Og siden jeg ikke spiser kjøtt så ønsker jeg ikke å automatisk velge et erstatningsprodukt bare for å ha noe annet i stedet for indrefileten. Da ønsker jeg å holde meg til råvarer og heller velge f.eks bønner eller linser.

Men igjen så har jeg en mann som elsker alt av Oumph, veggisburgere, gode vegetarpølser osv. Så hos oss går det i en mellomting 😊

Ja, jeg skjønner godt at du best liker å lage maten fra bunnen av selv, det gjør jeg også. Men noen ganger er det veldig kjekt med disse ferdigproduktene, og overraskende ofte får jeg kommentarer som "Hva er vitsen da? Kan du ikke like godt spise vanlig burger hvis du liker det så godt?"  De fleste blir jo ikke vegetarianere fordi de ikke liker kjøtt. 🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Overrasket skrev:

Jeg vet ikke om jeg synes at andre jukser, men jeg kan forklare kort hvorfor jeg unngår slike produkter. 

For meg er det viktig å tilberede mest mulig mat selv, hjemme, av ingredienser som kommer fra åkre, marker, busker, lyng og andre vekster. Jeg ønsker å minimere forbruk av plastikkforpakninger, jeg ønsker å totalt unngå næringsmiddelindustrien og jeg vil ikke bruke penger på store matkjeder. 

Så med tanke på det er soyabaserte produkter selvmotsigende for meg. De er veldig prosessert/industrialisert, de selges i plastikkforpakning, de er lettest å få tak i i store matvarekjeder og soya kan kobles til gitte kreftformer. 

Så for meg, personlig, er det liten forskjell på å slenge en pakke biff fra gilde og en pakke soyaburger fra et annet merke i handlekurven. Man støtter fortsatt en miljøødeleggende massematindustri. 

Jeg vet ikke hvordan det er for vegetarianere, men de fleste veganere velger ikke den livsstilen av miljøhensyn, men av dyrehensyn. For dem er derfor ikke soyaprodukter og kjøtt sammenlignbart da kun det ene produktet gjør at dyr dør og evt også har et dårlig liv i forkant. 

Anonymkode: 6b32d...7dd

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvordan det er for vegetarianere, men de fleste veganere velger ikke den livsstilen av miljøhensyn, men av dyrehensyn. For dem er derfor ikke soyaprodukter og kjøtt sammenlignbart da kun det ene produktet gjør at dyr dør og evt også har et dårlig liv i forkant. 

Som du ser hvis du faktisk leser skriver jeg ikke om andre. Jeg skriver om meg og mine  tankerekker for meg, og det er like sant uansett hvorfor andre gjør som dem gjør. 

Dog kan jeg legge til at hvis man er så himla opptatt av dyrenes velferd bør man også være opptatt av at dyr har et best mulig miljø å leve i, og derfor være veldig miljøvennlig. Dyrevelferd handler om mer enn bare slakting. Er man en miljøgrisete veganer tar man faktisk ikke vare på dyrevelferden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Det kan også være en måte at overgangsfasen blir lettere på for de som ikke liker mat. Det synes jeg er bra. På noen måter er det kanskje litt trist at man må lokke med burgere og annen junkfood for at mennesker skal forsøke vegetarisk, men det er bedre enn at ingen vil fordi da må de gi slipp på junk fooden sin. Jeg mener, det er trist at folk sine favorittretter inkluderer kjøttdeig, prosesserte burgere og pomfri i dårlig fett, heller enn mat lagd fra bunnen med hjemmelaget mat fra bunnen som er mer næringsrik og bra for deg. 

MEN. Det jeg er litt skeptisk til når det gjelder ferdigprodukter er for eks når det gjelder egg. Hvor kommer disse eggene fra? Kommer de fra burhøns? For da faller jo litt av meningen med å være vegetarianer bort... Når man kjøper egg i seg selv kan man i det minste velge hvilket merke og hvilken type. Men det er ikke oppgitt om det er burhøns eller ei på ferdigprodukter som har egg i seg

Anonymkode: c2799...38d

AnonymBruker
Skrevet

ikke liker å lage mat, mente jeg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt greit. Det kan også være en måte at overgangsfasen blir lettere på for de som ikke liker mat. Det synes jeg er bra. På noen måter er det kanskje litt trist at man må lokke med burgere og annen junkfood for at mennesker skal forsøke vegetarisk, men det er bedre enn at ingen vil fordi da må de gi slipp på junk fooden sin. Jeg mener, det er trist at folk sine favorittretter inkluderer kjøttdeig, prosesserte burgere og pomfri i dårlig fett, heller enn mat lagd fra bunnen med hjemmelaget mat fra bunnen som er mer næringsrik og bra for deg. 

MEN. Det jeg er litt skeptisk til når det gjelder ferdigprodukter er for eks når det gjelder egg. Hvor kommer disse eggene fra? Kommer de fra burhøns? For da faller jo litt av meningen med å være vegetarianer bort... Når man kjøper egg i seg selv kan man i det minste velge hvilket merke og hvilken type. Men det er ikke oppgitt om det er burhøns eller ei på ferdigprodukter som har egg i seg

Har sett på non produkter at det har vært merket økologisk egg eller lignende.

Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet (endret)

Det er ikke det at det er galt, men mer det at det er morsomt når folk som er så imot animalske produkter allikevel gjør alt de kan for å få maten sin til å minne om kjøttprodukter. Tofu? Ja takk, men kan du få den til å se ut som en kalkun først? Jeg savner kjøtt så enormt mye, skjønner du.

Endret av HerrBæsjerumpehull
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Det er ikke det at det er galt, men mer det at det er morsomt når folk som er så imot animalske produkter allikevel gjør alt de kan for å få maten sin til å minne om kjøttprodukter. Tofu? Ja takk, men kan du få den til å se ut som en kalkun først? Jeg savner kjøtt så enormt mye, skjønner du.

IMG_4100.PNG

Anonymkode: 22169...f36

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, HerrBæsjerumpehull said:

Igjen, de færreste velger bort kjøtt fordi de ikke liker smaken. Vanskelig å forstå?

Anonymkode: ae82e...103

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Personlig så syns jeg at alle monner drar, og om erstatningsprodukter får flere til å velge kjøttfritt oftere så er det utelukkende positivt. Folk har ulike begrunnelser for å spise mindre eller kutte ut kjøtt, og kommentarer av typen "men økologisk/kortreist/fra bunnen mat er jo så mye bedre, så ingen burde spise disse produktene" og/eller "jeg finner tanken på kjøtt frastøtende og vil derfor ikke spise erstatningsprodukter" er ikke konstruktive... Ja til junkfood-veggiser!

Ellers så tror jeg rett og slett at kjøttetere blir litt provosert når folk åpent velger bort noe selv om de syns det smaker godt, av etiske grunner. At det liksom er enklere å akseptere en vegetarianer som sier de ikke liker kjøtt, enn en som åpent innrømmer at de liker og savner kjøtt, men velger å ikke spise det.

Anonymkode: 09840...e8a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Overrasket said:

Som du ser hvis du faktisk leser skriver jeg ikke om andre. Jeg skriver om meg og mine  tankerekker for meg, og det er like sant uansett hvorfor andre gjør som dem gjør. 

Dog kan jeg legge til at hvis man er så himla opptatt av dyrenes velferd bør man også være opptatt av at dyr har et best mulig miljø å leve i, og derfor være veldig miljøvennlig. Dyrevelferd handler om mer enn bare slakting. Er man en miljøgrisete veganer tar man faktisk ikke vare på dyrevelferden.

Ja! Jeg er helt enig. Jeg er så lei «veganere» som gnåler om hvor fælt dyra har det mens de vrenger av plastemballasjen rundt tofuen, emballasje som går rett i søpla og aldri brytes ned. Vi vet at alle verdenshav i dag er infisert av restplaststoffer og partikler. Alle fisker, haier, hvaler, skilpadder og alt annet liv tæres på og forverres av menneskeskapt plast. Men man er sååå glad i dyr når man spiser tofu, assa!

Det du sier om at dyrevelferd er noe mer enn bare slakt er veldig viktig. Hvis man virkelig vil verne dyr i hele verdens økosystemer, så er man faktisk hyklersk om man er en storforbruker av f.eks. tofu.

Anonymkode: 5809e...102

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig så syns jeg at alle monner drar, og om erstatningsprodukter får flere til å velge kjøttfritt oftere så er det utelukkende positivt. Folk har ulike begrunnelser for å spise mindre eller kutte ut kjøtt, og kommentarer av typen "men økologisk/kortreist/fra bunnen mat er jo så mye bedre, så ingen burde spise disse produktene" og/eller "jeg finner tanken på kjøtt frastøtende og vil derfor ikke spise erstatningsprodukter" er ikke konstruktive... Ja til junkfood-veggiser!

Ellers så tror jeg rett og slett at kjøttetere blir litt provosert når folk åpent velger bort noe selv om de syns det smaker godt, av etiske grunner. At det liksom er enklere å akseptere en vegetarianer som sier de ikke liker kjøtt, enn en som åpent innrømmer at de liker og savner kjøtt, men velger å ikke spise det.

Jepp, enkelte bare klarer ikke at andre faktisk er bedre mennesker enn dem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

IMG_4100.PNG

Anonymkode: 22169...f36

FAIL.

Det er bare slik det blir når man tar ut de delene som er gode å spise. Og folk spiser jo kyllinglår, smalahove, hel fisk og mere til, og det ser jo unektelig ut som dyret gjorde da det levde.

Jeg får forresten vann i munnen når jeg ser en godt stekt hel spedgris, det må jo være toppen av matlykke!

Anonymkode: fb77a...c87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, HerrBæsjerumpehull said:

Mange veggiser velger ikke bort kjøtt fordi de misliker smaken. Tvert imot finnes det mange som elsket smaken av kjøtt. Men de innser at å spsie kjøtt betyr at det er et lidende dyr i den andre enden, og de setter da dyrevelferd over egne interesser. De synes altså at dyr sin velferd er mer verdt enn hvor godt de liker smaken av kjøtt. Det finnes noen mennesker i denne verden som er villige til å gi slipp på goder for å redusere lidelse eller forsøke være med på en positiv forandring i verden. 

Så jeg ser ikke hvorfor det er "morsomt" at noen veggiser evt skulle savne kjøtt? De velger jo ikke bort kjøtt for moro skyld, men fordi de rasjonelt sett innser at de bidrar til mindre dyrelidelse om de velger bort kjøtt. De setter altså egne følelser om at kjøtt er godt til side og hører på fornuften der de vet at dyr må lide og dø om de skal spise kjøtt

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen, de færreste velger bort kjøtt fordi de ikke liker smaken. Vanskelig å forstå?

Jeg liker faktisk ikke kylling. Jeg trodde, som alle andre, at jeg likte kylling fordi matindustrien har lyktes med utvikle og markedsføre et industriprodukt. Men etter at jeg sluttet å spise kylling, og lenge etterpå var i en situasjon der jeg følte det var mest korrekt å smake, oppdaget jeg at jeg faktisk avskyr kyllingkjøtt. I dag er det ingeting ved kyllingkjøtt som jeg forbinder med mat. Det er et elendig produkt.

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt uenig. Jeg tror faktisk ikke at plastikkinnpakket tofu som produseres i et eller annet lavkostland og fraktes langveis over landegrensene oppnår noen forbedringer for oss, husdyr, villdyr eller miljøet. Jeg tror ingen får det bedre av at noen storforbruker soyaprodukter. Det er bare en annen side av det samme, ødeleggende, markedsføringskonseptet som matindustrien er. Jeg tror faktisk det er bedre å lage fårikål en gang hver sesong av norsk lam og norsk kål enn å slenge en industrisoyaburger i pannen og kalle det matlaging.

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja! Jeg er helt enig. Jeg er så lei «veganere» som gnåler om hvor fælt dyra har det mens de vrenger av plastemballasjen rundt tofuen, emballasje som går rett i søpla og aldri brytes ned. Vi vet at alle verdenshav i dag er infisert av restplaststoffer og partikler. Alle fisker, haier, hvaler, skilpadder og alt annet liv tæres på og forverres av menneskeskapt plast. Men man er sååå glad i dyr når man spiser tofu, assa!

Det du sier om at dyrevelferd er noe mer enn bare slakt er veldig viktig. Hvis man virkelig vil verne dyr i hele verdens økosystemer, så er man faktisk hyklersk om man er en storforbruker av f.eks. tofu.

Anonymkode: 5809e...102

:5:

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er faktisk bedrw for miljøet og da også svært mange dyr og mennesker å velge kjøtt fra nabogården enn et tofu produkt sendt verden rundted fraktebåt som forurenser like mye som hele Europa gjør iløpet av et døgn. 

Det samme kan argumenteres ang mange grønnsaker blant annet. Etterspørselen for avokado er nå så stor at dyr i søramerikanske land tørster ihjel fordi avokado trenger mye vann når den dyrkes frem. Og hvorfor er det blitt så populært med avokado? Jo nettopp pga veganer bølgen. 

Derfor tenker jeg det er viktig å se på hvert produkt man velger, enn å ha alt fokus på at det skal være vegansk eller vegetarisk. 

Anonymkode: 96c92...32b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke miljøhensyn nettopp dyrehensyn? Eller - er det ikke så farlig med de ville dyrene?

Er ikke inne i miljøet, eller hva en skal kalle det, men den opplevelsen deler ikke jeg - at de fleste veganere er opptatt av dyrehensyn, ikke miljø. Det kan selvfølgelig være utvalget veganer jeg omgås og har snakka med som er innmari skeivt - eller er det noe generesjonsskifte her....? Sånn mellom "eldre garde" og nyere....?

Ok, aner ikke - og spekulering fører jo egentlig ingen steds hen. Men det var veganere, som alt for en 20-30 år siden gjorde meg oppmerksom på flere miljøproblemer som diskuteres blant folk flest først nå idag. Og hadde en helt annen helhetlig tankegang enn jeg hadde møtt før, og virkelig fikk brynt mitt verdenssyn på. Om de var respektive for tankegangen hos veganere flest  dengang aner jeg jo selvsagt heller ikke. Men personlig kjenner jeg faktisk ingen veganere som hovedsaklig er opptatt av at slaktedyr.

Anonymkode: 5e88e...e34

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...