Gå til innhold

babyen er skjev

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Kan dere hjelpe meg med hvilken side jeg skal plassere lekene på for å rette opp en skjevhet i kroppen hos baby. Er henvist til fysioterapaut men det tar jo tid.

Når hun ligger på rygg vender hodet og og beina mer mot hennes høyre side.

Betyr ikke det at lekene skal ligge på hennes venstre side i ryggleie for å øve muskelaturen på denne side?

Men hva med i mageleie- det er jo der hun får trent mest. Hvilken side skal jeg oppmuntre henne til å vende seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere hjelpe meg med hvilken side jeg skal plassere lekene på for å rette opp en skjevhet i kroppen hos baby. Er henvist til fysioterapaut men det tar jo tid.

Når hun ligger på rygg vender hodet og og beina mer mot hennes høyre side.  

Betyr ikke det at lekene skal ligge på hennes venstre side i ryggleie for å øve muskelaturen på denne side?

Ja

Men hva med i mageleie- det er jo der hun får trent mest. Hvilken side skal jeg oppmuntre henne til å vende seg?

Kommer ann på om det er samme problem. Legg lekene på den siden bayen snur seg MINST mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er for viktig til at du bør henvende deg til KGs brukere. Her inne får du svar som "Det høres logisk ut at...." og "Jeg mener det er rimelig at..." selv om det er faktasvar du søker, har tom lest slike svar i tråder der folk spør om hva gjeldende rettspraksis er (!).

Ring helsestasjonen og spør. De kan hjelpe deg. Babyens velferd er en sak for fagfolk, ikke for synsere i et halvseriøst diskusjonsforum :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gjesten over igjen...

Det er godt mulig Melk er en fagperson på dette området, men det bør du spørre henne om før du følger rådene hennes. Er hun fagperson, er jo alt greit :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

helt enig at man skal spørre på helestasjon, men når de ikke vet så må jeg søke råd andre steder. jeg er helsepersonell selv så jeg er istand til å vurdere selv også,

jeg er interessert i erfaringer og andres syn så venligst ikke ødelegg min tråd.

erfaringer, intuisjon, kjerringråd etc. er viktig del av den norske folkesjela og innenfor mitt fagområde og i barnestell og oppdragelse. det finnes ikke forskning og teorier på alle områder, men erfaringer finnes innenfor alle felt.

blir glad for flere innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesten over igjen...

Det er godt mulig Melk er en fagperson på dette området, men det bør du spørre henne om før du følger rådene hennes. Er hun fagperson, er jo alt greit  :wink:

Jeg har jobbet med multihandikappede barn, og dette var råd vi fikk av fysioterapeuter for å styrke nakkemuskulatur og unngå skjevhet.

Helt enig i at fagfolk bør oppsøkes, men i valget mellom å legge leker på den ene eller andre siden skal det nok mye til for å gjøre noe galt inne den tid fagfolk er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde baby som var skjev pga blødning i nakkemuskelen i forbindelse med fødsel, noe som medørte kort nakkemuskel på den ene siden (torticollis).

Vi gikk til fysioterapeut fra barnet var 3 mnd til 1 år. Behandlingsmetoden som ble tatt i bruk var vojta-metoden. Den går ut på å aktivisere passive muskler ved å holde barnet på bestemte måter, slik at disse musklene ble aktivert.

Dette gjorde vi selv hjemme to til tre ganger daglig. Hadde vi ikke gjort dette hadde barnets skjevhet økt. Ved ettårs alder var han fin.

Tips vi fikk ellers var at barnet skal sitte minst mulig i stol og bilsete. Da faller hodet til den skjeve siden og forsterker problemet. Det er bra å legge barnet mest mulig på magen, det styrker rygg og nakke.

Anbefaler dere å komme dere fortest mulig til fysioterapeut. Jo tidligere dere får startet behandling jo raskere blir barnet antagelig bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette får du hjelp til hos fysioterapauten.Vent til du kommer dit med å trene så du ikke gjør noe feil.

Mitt barn hadde hodet veldig skjevt og vi måtte til en sånn en og trene.

det går fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får du hjelp til hos fysioterapauten.Vent til du kommer dit med å trene så du ikke gjør noe feil.

Mitt barn hadde hodet veldig skjevt og vi måtte til en sånn en og trene.

det går fort over.

Om det går fort over med tortecollis, varierer selvsagt med graden av det. Se på Staff, for eksempel... Min søster har det også, og du kan ikke se i dag at hun er skjev, men hun kjenner det selv når hun er sliten - selv om hun fikk behandling som baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...