Gå til innhold

Prosjektleilighet. Overtakelse. Takstmann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kloke damer:) Vi skal overta en nybygd prosjektleilighet nå snart. Har fått tips om å ha en uavhengig takstmann med når befaringsmøtet gjennomføres ca to uker før overtakelse. Dette for å sikre at flest mulig feil blir rettet før selve overtakelsen.

Spørsmålet mitt er: hvordan finner jeg en god takstmann? Føles feil å spørre det eiendomsmeglerkontoret som formidler salget for de har veldig god kontakt med utbyggeren over mange år, og byen er ikke så stor...

Kanskje det er noen som har vært i tilsvarende situasjon før og kan gi noen tips om hvordan man sikrer seg mot diverse små og store feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke være noe problem å ta kontakt med en av meglerene for å spørre om hvem de bruker. Både eiendomsmeglere og takstmenn er uavhengige tredjeparter, og eiendomsmeglerens rolle er å være formidler mellom entreprenør og kjøper, ikke representant for entreprenøren :) 

Dersom du ikke ønsker dette kan du gå inn på norsktakst.no sine sider og finne en som er tilknyttet Norges takseringsforbund. De har en liste over godkjente takstmenn som følger forbundets krav.

Hvis du bor i Oslo området kan jeg evt sende deg en PM med navn og nummer på han jeg pleier å bruke :) 

AnonymBruker
Skrevet

Den beste måten å sikre seg på er å ta med takstmann, bruke god tid og være veldig nøye. Det er så mye småplukk man oppdager i ettertid, så gå nøye over alle flater. Jeg har funnet manglende fug og knust flis på badet i ettertid, fordi det var skjult bak baderomsmøbelet. Veldig surt.

Du kan ta med egen maskeringstape og sette lapper på alt du oppdager. Ta med tommestokk og mål at alle dører og vinduer oppnår de tekniske kravene. Ikke vær redd for å være pirkete, du SKAL pirke på ting :) ta også bilder av det som er feil slik at dere vet hvordan det så ut og at det faktisk er fikset.

PS, ta den tiden dere trenger. Entreprenøren ønsker nok å bli ferdig så fort som mulig, men ikke la dere presse til å hoppe over ting.

Anonymkode: bb743...9db

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Anette.94 skrev:

Skal ikke være noe problem å ta kontakt med en av meglerene for å spørre om hvem de bruker. Både eiendomsmeglere og takstmenn er uavhengige tredjeparter, og eiendomsmeglerens rolle er å være formidler mellom entreprenør og kjøper, ikke representant for entreprenøren :) 

Dersom du ikke ønsker dette kan du gå inn på norsktakst.no sine sider og finne en som er tilknyttet Norges takseringsforbund. De har en liste over godkjente takstmenn som følger forbundets krav.

Hvis du bor i Oslo området kan jeg evt sende deg en PM med navn og nummer på han jeg pleier å bruke :) 

Tusen takk for tipset, Anette! Vi bor langt unna Oslo, dessverre:(

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den beste måten å sikre seg på er å ta med takstmann, bruke god tid og være veldig nøye. Det er så mye småplukk man oppdager i ettertid, så gå nøye over alle flater. Jeg har funnet manglende fug og knust flis på badet i ettertid, fordi det var skjult bak baderomsmøbelet. Veldig surt.

Du kan ta med egen maskeringstape og sette lapper på alt du oppdager. Ta med tommestokk og mål at alle dører og vinduer oppnår de tekniske kravene. Ikke vær redd for å være pirkete, du SKAL pirke på ting :) ta også bilder av det som er feil slik at dere vet hvordan det så ut og at det faktisk er fikset.

PS, ta den tiden dere trenger. Entreprenøren ønsker nok å bli ferdig så fort som mulig, men ikke la dere presse til å hoppe over ting.

Tusen takk for at du delte dine erfaringer! Setter stor pris på alle tipsene!

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det ikke en sånn ettårsbefaring etter ett år også. De pleier å fikse sånt etter overtakelse hvertfall.

Anonymkode: b593c...917

Skrevet

Ikke ta helt av da. Noen går jo og pirker på hver minste detalj, men man vil aldri få alt 100% perfekt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke en sånn ettårsbefaring etter ett år også. De pleier å fikse sånt etter overtakelse hvertfall.

Anonymkode: b593c...917

Skader og feil på overflaten må rapporteres under overtakelsesmøtet. Oppdager du det senere så får du ingenting igjen. Ettårsbefaring er ment for det man ikke ser, og slikt som sprekker, setningsskader, og f.eks hvitevarer som fungerer vesentlig dårligere på ett år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, jabx skrev:

Ikke ta helt av da. Noen går jo og pirker på hver minste detalj, men man vil aldri få alt 100% perfekt.

Det er sant, men man blir enig der og da om det er en genuin mangel eller ikke. Så legger man det fra seg :) bedre å spørre enn å gå og lure i ettertid, tenker jeg da. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skader og feil på overflaten må rapporteres under overtakelsesmøtet. Oppdager du det senere så får du ingenting igjen. Ettårsbefaring er ment for det man ikke ser, og slikt som sprekker, setningsskader, og f.eks hvitevarer som fungerer vesentlig dårligere på ett år. 

Jeg fikk erstattet skade i parketten som jeg oppdaga etter 9 måneder, altså lenge etter overtagelsen. Men skaden var åpenbart oppstått ved installering, kanskje derfor de var greie. Så det spørs kanskje litt på hvem utbygger er. 

Anonymkode: 3550c...dc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...