Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg blir imponert over slike tilfeller. Har ikke råd til å forsørge seg selv, og det lille han har benyttes på RØYK. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var grunnen på avslaget for sosialstønad? Vær så snill, svar på denne her. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

-

Endret av supermario1
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, supermario1 skrev:

Manglende dokumentasjon, som så klart er vår feil, og vi driver å får tak i alt vi trenger. Siden han er svensk statsborger måtte vi levere flere dokumentajoner.

Han er svensk statsborger nå? Han bor ikke i Norge, med vår oppholdstillatelse, med andre ord? Neimem da er det jammen ikke rart han får avslag. Det vil jo han da fortsette å få.

• Liker 7
Skrevet (endret)
10 minutter siden, supermario1 skrev:

Bare la være.

Nettopp. Takk. Folk her kan faktisk ikke bakgrunnen vår og vet ikke hva vi har gått igjennom, vi prøver faktisk så godt vi kan og jeg skrev her for å få hjelp til å vite hvilke muligheter vi har. Alle disse "dump parasitt" innleggene synes jeg er ekstremt unødvendig. Vi er i en vanskjelig situasjon og prøver å gjøre så godt vi kan...

Jeg kjenner flere som har hatt trøbbel med NAV, så jeg har ingen problemer med å tro deg. Det ser ut til å være veldig personavhengig (avhengig av saksbehandler hos NAV, altså) om man får den hjelpen man har krav på eller ikke. Det jeg vil anbefale, er at dere på egen hånd setter dere grundig inn i rettighetene deres hos NAV - da vet dere hva dere har krav på, og det vil bli vanskeligere for NAV å avvise dere. Få eventuelt hjelp av noen dere vet kan litt om dette. På hvilket grunnlag ble sosialstønaden avvist? Ble dere informert om klageadgangen?

Endret av Roci
  • Liker 2
Skrevet (endret)

-

Endret av supermario1
  • Liker 1
Skrevet

Han bor i norge med norsk oppholstillatelse ja, men han er fortsatt svensk statsborger.

Han har ikke gått på vgs i norge 😕

Hvilke dokumenter er det NAV mangler her?

• Liker 4
Skrevet

Han bor i norge med norsk oppholstillatelse ja, men han er fortsatt svensk statsborger.

Han har ikke gått på vgs i norge 😕

Nei, så nå at han er svensk statsborger. Det gjør såklart situasjonen vanskeligere med tanke på hvilke stønader han har rett på. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

-

Endret av supermario1
Skrevet
1 minutt siden, supermario1 skrev:

Skattemelding, inntekter og utgifter fra Sverige, vi hadde kun levert det fra norge, så skal ned med det i morgen og håper at alt er greit da.

Håper det ordner seg :) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, supermario1 skrev:

Skattemelding, inntekter og utgifter fra Sverige, vi hadde kun levert det fra norge, så skal ned med det i morgen og håper at alt er greit da.

Jeg har dessverre ikke noen råd, men jeg håper ting ordner seg for dere🤗

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, supermario1 skrev:

Manglende dokumentasjon, som så klart er vår feil, og vi driver å får tak i alt vi trenger. Siden han er svensk statsborger måtte vi levere flere dokumentajoner.

Han må levere dokumentasjon på:

1. Hvor han bor (Bostedsbevis)

2. Utskrift av konto (hvor det fremgår at det ikke går inn penger fra noen instans)

3. Utskrift av likning

4. Eventuelt kvittering på betalt strøm (eller kopi på regningen som kommer til deg, halvparten av dette er hans utgifter)

5. Kopi av identifikasjon

• Liker 3
Skrevet

Ts, er jo fullstendig bortkastet tid å søke dagpenger, da han ikke tilfredsstiller kravene. 
Har dere fått avslag på sosialstønaden fordi dere mangler papirer, er det bare å stå på.

Når det kommer til hylekoret og de som mener det bare er så dumpe ham, at han er en parasitt osv. Så synes jeg det er veldig hardt når vi snakker om en 20 pr gammel gutt. Og spesielt en 20 år gammel gutt som virkelig vil ha arbeid.

Det er noe annet med en 30 åring som sitter på baken dagen lang, ikke gidder søke arbeid, men trives med at samboeren forsørger ham.

Om man er gift, er kjærester, samboere what ever.... så mener jeg at man skal hjelpe hverandre og det gjelder spesielt i vanskelige perioder.
Ja kanskje han er uten arbeid nå, men om noen år så tjener han dobbelt så mye, eller til og med hjelper deg ts om du har mistet jobben, blitt syk osv. Så jeg er enig med deg når du blir irritert på slike utsagn. Bare du vet hvem han er, og om han virkelig prøver osv.
Alt telles i krone og øre nå for tiden, mitt og ditt gjelder selv for ektepar. Separat økonomi og hele sulamitten. 
Folk velger jo ikke partnere ut i fra kjærlighet lenger, de velger bort menn de ikke synes har status og penger nok.

Håper det ordner seg for dere, stå på.

Anonymkode: e8728...025

• Liker 4
Skrevet

Det er fælt å si det, men han er lat, umoden og utnytter deg. Det er muligens noe dere begge fortrenger. Jeg lurer på hva slags foreldre det er som lar sønnen leve på en ung jente på denne måten. Eller betaler de han mer enn du vet om? Kanskje pengene han får av dem er ment å dekke noe av deres fellesutgifter?

Han får melde seg arbeidsledig og stille opp på arbeidsmarkedstiltak og alt Nav krever at han deltar på. Skal se han raskt finner seg en jobb når han skjønner at det er slitsomt å være uten jobb også. 

At han ikke har meldt seg arbeidsledig allerede er jo helt merkelig. Selv om dere to åpebart er for unge til å vite at han kan det, vet jo foreldrene hans om muligheten.

Her må du nok fortelle ham at du ikke har råd til å dekke alle utgifter og at han eventuelt må bo hos foreldre til han er i stand til å bidra. Ikke føl deg slem og kynisk som stiller krav. Du kan ikke la ham kjøre din økonomi helt i grøfta. Hva om du f.eks plutselig får en dyr tannlegeregning og ikke har spart opp en buffer? Det er jo krise hvis du ikke har et øre på sparekonto. Du må passe bedre på deg selv.

Anonymkode: 80927...2c2

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts, er jo fullstendig bortkastet tid å søke dagpenger, da han ikke tilfredsstiller kravene. 
Har dere fått avslag på sosialstønaden fordi dere mangler papirer, er det bare å stå på.

Når det kommer til hylekoret og de som mener det bare er så dumpe ham, at han er en parasitt osv. Så synes jeg det er veldig hardt når vi snakker om en 20 pr gammel gutt. Og spesielt en 20 år gammel gutt som virkelig vil ha arbeid.

Det er noe annet med en 30 åring som sitter på baken dagen lang, ikke gidder søke arbeid, men trives med at samboeren forsørger ham.

Om man er gift, er kjærester, samboere what ever.... så mener jeg at man skal hjelpe hverandre og det gjelder spesielt i vanskelige perioder.
Ja kanskje han er uten arbeid nå, men om noen år så tjener han dobbelt så mye, eller til og med hjelper deg ts om du har mistet jobben, blitt syk osv. Så jeg er enig med deg når du blir irritert på slike utsagn. Bare du vet hvem han er, og om han virkelig prøver osv.
Alt telles i krone og øre nå for tiden, mitt og ditt gjelder selv for ektepar. Separat økonomi og hele sulamitten. 
Folk velger jo ikke partnere ut i fra kjærlighet lenger, de velger bort menn de ikke synes har status og penger nok.

Håper det ordner seg for dere, stå på.

Anonymkode: e8728...025

Tusen takk ❤️

Skrevet

Vet ikke helt om hva jeg skal si om gangen i denne tråden, jeg mener... At mannen på 20 år er svensk statsborger er noe som skulle vært opplyst om i hovedinnlegg. Da hadde vi kanskje klart å hjelpe. 

Uansett, uten å kalle svensken en snylter er jeg enig i at samboerskapet bør avsluttes til mannen får ordnet opp i situasjonen sin og ikke belager seg på at TS skal hjelpe til med alt. For det er noe med det at en kvinne bør være forsiktig med å bygge opp en mann, særlig før hun har bygget opp seg selv. 

Skrevet (endret)

-

Endret av supermario1
Skrevet

Ville ikke oppgi alt for mange personopplysninger, var ikke akkurat "hvordan få dagpenger på nav" jeg var ute etter... Var veldig frustrert og desperat da jeg skrev dette innlegget for tre måneder siden, og ville egentlig bare få ut frustrasjonen min og høre hva andre ville ha gjort i en slik situasjon. Men ja, vi har snakket MYE om å gå fra hverandre og veid opp mye om og men, hadde denne lille (store) tingen blitt løst, at han fikk seg jobb og økonomien vår ble bedre så hadde jo forholdet vårt vært ganske perfekt. Så jeg velger å prøve enda litt til, for han er faktisk verdt det.

Den opplysningen var så sentral du, at den skulle ha vært med uansett.

Og hva jeg ville gjort i en slik situasjon? 

Jeg hadde ikke latt en arbeidsledig kar, som ikke en gang var ferdig med videregående flytte inn hos meg. Jeg hadde ikke en gang tatt ham seriøst som beiler. 

Skrevet

Dere kan da fortsatt være sammen selv om dere flytter fra hverandre? Tenk så mye penger du har tapt som kunne vært brukt til nedbetaling av lån, oppussing, reiser, sparing til uforutsette utgifter, sparing til eventuelle barn dere kan få sammen.

Anonymkode: a5d40...578

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, supermario1 skrev:

Ville ikke oppgi alt for mange personopplysninger, var ikke akkurat "hvordan få dagpenger på nav" jeg var ute etter... Var veldig frustrert og desperat da jeg skrev dette innlegget for tre måneder siden, og ville egentlig bare få ut frustrasjonen min og høre hva andre ville ha gjort i en slik situasjon. Men ja, vi har snakket MYE om å gå fra hverandre og veid opp mye om og men, hadde denne lille (store) tingen blitt løst, at han fikk seg jobb og økonomien vår ble bedre så hadde jo forholdet vårt vært ganske perfekt. Så jeg velger å prøve enda litt til, for han er faktisk verdt det.

om han melder seg som vikar i de større vikarbyråene (manpower, adecco) får han jobb på dagen. 

Anonymkode: f3553...0e4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...