Gå til innhold

kan dere hjelpe meg med studievalg?

Adonia

Anbefalte innlegg

lurer på om det er noen som kan hjelpe meg litt her jeg, for nå er det på tide å finne ut hva jeg skal studere.

drømmen er veterinær eller medisinstudiet. jeg har gode karakterer, men mangler 2fy(fysikk) for å komme inn på medisinstudiet. desuten ligger jeg litt under poenggrensa.. sånn som det er nå tenker jeg å ta fysikk til neste år, og tillegg jobbe for å få relevant arbeidserfaring eller ta noe utdanning jeg kan få poeng for..

noen som vet hvordan jobb (relevant som jeg kan få poeng for) som er mulig å få uten noen utdanning?

eller hvordan høyskoleutdanning (årsenhet kanskje?) som kunne ha vært lurt å ta?

føler jeg har låst meg litt fast, ønsker også å finne andre studier som kunne passe for meg. er flink i realfag, men vil jobbe med mennesker/dyr ikke bare på en lab. noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har en drøm - og den er innen rekkevidde - så synes jeg du skal ta det ekstra året og komme inn på medisin eller veterinær!

Et alternativ kunne kanskje være ernæringsfysiolog? Der kreves gode karakterer i realfag, det er yrkesmuligheter sånn som du sier du ønsker, og så er det ganske i vinden (dersom det skulle bety noe...). Sikkert morsomt fagområde også for den som flink i realfag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eller farmasi. Må ha gode karakterer for å komme inn og selv om de fleste kanskje forbinner dte med "butikk jobb" på apotek kan du jobbe på sjukehus og i legemiddel industri osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ta deg et par år på høyskolen, noen enkle grunnfag som historie, kunstvitenskap el. Vips, så har du 12 ekstrapoeng til medisinstudiet. 2 fy kan du ta nårsomhelst. Selv tok jeg det på sonans, det kan absolutt anbefales! Og lett kombineres med høyskolestudier. Tok meg bare 12 uker, og jeg fikk topp karakter!

Lykke til! Den som vil, den kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.. skal se litt nærmere på ernæringsfysiolog og farmasi jeg, finne ut om det er noe for meg.

ellers søker jeg nok grunnfag i psykologi eller noe til neste år..virker interessant, samtidig som jeg sanker poeng.

kom gjerne med flere tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...