AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #1 Skrevet 6. august 2018 Hei:) er det noen med erfaring på hvor mye lån man kan få som alenemor? Jeg sitter fortsatt å venter på oppgjøret, så banken vil ikke spekulere før det er i boks. For å kunne gi mine to barn et hjem som jeg føler de fortjener så skulle jeg gjerne hatt lån på 2,5-3mill (bor Oslo/Akershus), men jeg er redd dette er altfor langt unna noe jeg kunne ha fått av banken! Foreldrene mine skal være medlåntaker eller kausjonisten, de vil gjerne hjelpe:) Jeg får full OS også har jeg studielån + 6000kr i barnebidrag. Har 700 000kr i egenkapital. (+studiegjeld). Om to år når jeg er ferdig med studiene så ligger lønnsnivået på ca 5-600 000kr, om det har noe å si? hva har dere fått i lån? Anonymkode: 03f1c...e59
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #2 Skrevet 6. august 2018 Tror ikke du får så mye før du er ferdig utdannet og har jobb. OS anses ikke som fast og trygg nok inntekt i det lange løp. Studielån regnes ikke som inntekt i det hele tatt fordi det jo er et lån. Du får nok litt når du har såpass grei EK, men regn med max 1,5. Anonymkode: 797f8...553 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #3 Skrevet 6. august 2018 Varierer vel fra bank til bank det, så du får bare vente å se. Anonymkode: ff83f...dfd
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #4 Skrevet 6. august 2018 Tror nok det bør gå bra for deg, du har jo mye egenkapital og medlåntaker. Det varierer voldsomt fra bank til bank, hør med kollegaer/venner om dem anbefaler noen. På besøk hos to banker fikk jeg ikke noe lån, hos den tredje fikk jeg en mininumsum så fikk jeg anbefalt ei som jobbet i annen bank av en kollega og det var tydelig at hun da strakk seg enda lengre når hun fikk høre det, jeg kunne få 400k mer enn hva jeg spurte om. Jeg hadde ikke noe særlig egenkapital men en god lønn og stabil jobb, dette ordner seg nok for deg. Anonymkode: 45a87...aab 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #5 Skrevet 6. august 2018 Helt ærlig tror jeg ikke du får noe særlig lån, godt mulig du ikke får noe i det hele tatt. OS er ikke fast inntekt, lån regnes ikke med som inntekt, og barnebidrag er ikke sikker inntekt da det raskt kan endres. Regner med du må studere ferdig og få deg jobb før du kan få lån. Studielån trekkes fra i totalsummen av hva du kan få i lån, barn trekker ned hvor mye du kan låne, det samme gjør også bil om du har det. Selv om du har kausjonist må du være i stand til å betjene lånet, også med forventet renteøkning opp til 5%. Hvis du får en inntekt på 550 000 i jobb, kan du låne max 5 x inntekt = 2 750 000. En kjapp leking med dnbs kalkulator for låneevne viser at du reduserer låneevnen med 1 mill når du har to barn vs om du har ingen, den går utterligere en halv mill ned om de går i barnehage. Da er vi nede på 1 250 000 og så må du trekke fra studielån og korrigere for høyere rente, og da er du fort under millionen. Anonymkode: ad5c1...772 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #6 Skrevet 6. august 2018 Du får sannsynligvis ikke så mye før du er i jobb, men med 5-600 000 i årslønn kan du regne med å få det lånet du ønsker. Jeg kjenner to alenemødre, begge med årslønn på 600 000 og de har begge 3 mill i huslån. Anonymkode: 87083...d6f 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #7 Skrevet 6. august 2018 Uten fast inntekt får du neppe boliglån i det hele tatt, du må nok belage deg på å leie bolig fram til du har fast jobb. Og som nevnt over her så trekkes det også fra en god del på hvor mye du kan få når du er alene med barn. Du må også tenke på om det er annet du trenger, som feks bil. Og så må foreldrene dine vurdere hvor mye de kan garantere for evt. Til sammenligning: jeg tjener rundt 700 000 og har 3 barn som jeg har 50%. Jeg fikk lån på 2 500 000 på en bolig verdt 3 500 000 for 3 år siden, men måtte da signere på at jeg var klar over at jeg fikk høyere lån enn det banken egentlig kan gi... Så det var i grenseland. Jeg hadde da ingen andre lån (har bil som er nedbetalt og var ferdig med studielånet). Det går helt greit økonomisk for meg, men råflott er det absolutt ikke. Skulle gjerne hatt ny bil, men det må jeg spare til, for det er ikke stort jeg kan få i lån til det nå selv om jeg nå har betalt ned en del på boliglånet selvfølgelig. Anonymkode: 77824...716 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #8 Skrevet 6. august 2018 Tusen takk for svar dere:) det ironiske er at jeg kommer til å betale mye mer i husleie om jeg endre opp å leie enn jeg gjør på nedbetaling av boliglån jeg er veldig god på budsjett og er flink til å klare meg på lite, men skjønner bankene ikke vil risikere for mye:) men hu i banken sa at hun ville ta med OS og studielån som inntekt... hmmm... men lån på en mill ekke nok altså, kan ikkr bo på 30kvm med to kids hehehe Anonymkode: 03f1c...e59
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #9 Skrevet 6. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar dere:) det ironiske er at jeg kommer til å betale mye mer i husleie om jeg endre opp å leie enn jeg gjør på nedbetaling av boliglån jeg er veldig god på budsjett og er flink til å klare meg på lite, men skjønner bankene ikke vil risikere for mye:) men hu i banken sa at hun ville ta med OS og studielån som inntekt... hmmm... men lån på en mill ekke nok altså, kan ikkr bo på 30kvm med to kids hehehe Anonymkode: 03f1c...e59 Siden du ikke virker å være informert om det, det er altså flere utgifter med å eie bolig enn bare å betale lånet til banken. Utgifter du som leietaker ikke trenger å tenke på. Anonymkode: ad5c1...772 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #10 Skrevet 6. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Siden du ikke virker å være informert om det, det er altså flere utgifter med å eie bolig enn bare å betale lånet til banken. Utgifter du som leietaker ikke trenger å tenke på. Anonymkode: ad5c1...772 Ehm, jo. Er godt voksen dame som har eid både hus og leiligheter før. Men nå er jeg skilt. Det er nesten dobbelt med å leie. Anonymkode: 03f1c...e59
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #11 Skrevet 6. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar dere:) det ironiske er at jeg kommer til å betale mye mer i husleie om jeg endre opp å leie enn jeg gjør på nedbetaling av boliglån jeg er veldig god på budsjett og er flink til å klare meg på lite, men skjønner bankene ikke vil risikere for mye:) men hu i banken sa at hun ville ta med OS og studielån som inntekt... hmmm... men lån på en mill ekke nok altså, kan ikkr bo på 30kvm med to kids hehehe Anonymkode: 03f1c...e59 Hvilke bank har du søkt i? Jeh fikk beskjed av banken (Sparebank1 og dnb) at de ikke tol med studielånet mitt som inntekt Anonymkode: 1cff5...32d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #12 Skrevet 6. august 2018 Jeg hadde 700 000 i egenkapital, enslig mor til 2, studerte og hadde OS, greit med bidrag, og fikk 1,3 mill i lån. Etter utdannelse ca 500 000 i startlønn. Så vil tro at så lenge du studerer, så får du ikke så mye du trenger i lån. Anonymkode: 0115c...40f 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #13 Skrevet 6. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke bank har du søkt i? Jeh fikk beskjed av banken (Sparebank1 og dnb) at de ikke tol med studielånet mitt som inntekt Anonymkode: 1cff5...32d Danske bank Anonymkode: 03f1c...e59
Peter007 Skrevet 6. august 2018 #14 Skrevet 6. august 2018 Blir vanskelig med lån I den str du ønsker uten fast jobb. Studielån er lån og ikke inntekt for banken.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #15 Skrevet 6. august 2018 Det er jo ikke det at du er alenemor som er den begrensede faktoren for om du får lån, men at du ikke har noen virkelig inntekt. Jeg er også alenemor, men har ca 1 million inn og hadde derfor ingen problemer med å få boliglån. Anonymkode: 7c414...3c6 1
Bambi345 Skrevet 6. august 2018 #16 Skrevet 6. august 2018 (endret) Siden du har medlåntaker har det mye å si hva medlåntaker har i inntekt og evt hva medlåntaker har i lån fra før. Vi har ikke nok info i denne tråden for å kunne si noe om hvor mye du kan få i lån. Endret 6. august 2018 av Bambi345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå