Gå til innhold

SITAT NRK NETT: Puslespill for få nok fridager ved barnehage-start - som foreldre sitter man på jobb med en klump i magen....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser dette: https://www.nrk.no/trondelag/puslespill-for-a-fa-fridager-og-barnehagetilpasning-til-a-ga-ihop-1.14149189

Så begynner jeg å lurer på hvorfor i helt tatt SKAL en ha barn etter når en ikke har en gang fri til å ta seg av de. Jeg mener at samfunnet begynner å bli helt galskap når en ser hvordan dette går. Mener derfor at det har ikke foreldrene tid til å ta seg av barna når de er kommet til verden så skulle de ikke hatt noen barn. Det er om å gjøre å få barn, men så jammen er det viktig å få de barnehage så fort som mulig etter de har kommet til verden. Når jeg tar opp dette temaet så får jeg til svar SITAT:" Vi må tjene penger, for ellers så har vi ikke råd...." Ja, kort sagt ene unnskyldingen etter den andre hagler. Men da har jeg et råd, dere får ikke leve så på stor fot heller da. Kjøpe nye biler, dyre klær, ha ferier x antall ganger i året (for jeg/vi har bare lån og lån, men ferie MÅ rettere sagt SKAL VI HA), party, nye biler, båt og svi av penger i hytt og pine. Og når de har fått en så skal de jammen ha i allefall en til eller var det to selv om en ikke har en krone i pungen. Ja, da skal en jobbe til en stuper for å få økonomien til å henge sammen. Er det verdt det? Vil du virkelig at de ungen/ungene som du har fått skal få en mor og/eller far som sitter i en stol når de blir eldre totalt maktesløs og ikke klarer å gjøre noen verdens ting. De må hjelpe deg med alt......

Jeg begynner å lure på om folk bare finner på unnskyldinger når det kommer til saken.

Vil påstå at det er mange som ikke bruker hodet før de får barn og tenker over hva konsekvensene blir og om de har penger til det. Tror at hadde ALLE gjort det så hadde kanskje vært litt mer forsiktig med å få barn.

Så mitt tips er tenk deg om både to og tre ganger før du får barn, og bruk hodet. Vet du at du ikke har tid til å ta deg av de eller pga økonomi så dropp det. Som sagt det er mange som får barn som egentlig ALDRI skulle hatt de side de ikke klarer å ta hand om det.

Helt til slutt: Slutt med å komme med unnskyldinger om at en må tjente penger, har ikke tid for jeg MÅ jobbe, eller andre tåpelige ting. Det er du selv som har kommet opp i den situasjonen er i, og hvorfor skal vi andre synes synd på deg...tenk på det...

Anonymkode: 436e8...189

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig. 

Anonymkode: d05d8...f68

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tror du seriøst at alle jobber for på bytte bil hvert år og skal ha råd til dyre ferier? Tror du seriøst ikke at mange kjører ti år gamle biler og besøker familien i ferien for å spare penger? 

Hvordan kan du sitte på din høye hest og tro at du innehar sannheten for alle? 

Vi bor nøkternt og har ikke ny bil. Vi har barn og nå jobbe for å få mat på bordet og klær til oss selv og barn. Jeg forventer ikke at noen skal synes synd på oss. Jeg forventer derimot at nek som du holder kjeft om ting du ikke vet noe om. 

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. 

Anonymkode: d05d8...f68

Tusen takk.... godt at du er det

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det har aldri vært så lang permisjon som nå, så folk har egentlig ikke noe å klage over. For 30 år siden måtte barna til dagmamma når de var 6 mnd gamle.

Men jeg er uenig i at dagens foreldre ikke har tid til unger. Foreldre har aldri brukt så mye tid på ungene sine som i dag, både mødre og fedre (men spesielt fedre). Tror neppe du trenger å bekymre deg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det har aldri vært så lang permisjon som nå, så folk har egentlig ikke noe å klage over. For 30 år siden måtte barna til dagmamma når de var 6 mnd gamle.

Men jeg er uenig i at dagens foreldre ikke har tid til unger. Foreldre har aldri brukt så mye tid på ungene sine som i dag, både mødre og fedre (men spesielt fedre). Tror neppe du trenger å bekymre deg.

MEN

Likevel så SKAL de tjene penger og unnskylder seg til å at de har ikke råd...og ikke minst tid til å ta seg barna...

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

MEN

Likevel så SKAL de tjene penger og unnskylder seg til å at de har ikke råd...og ikke minst tid til å ta seg barna...

Man må jo nesten tjene penger hvis man skal overleve, da, så jeg synes det er en forholdsvis god unnskyldning.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Tror du seriøst at alle jobber for på bytte bil hvert år og skal ha råd til dyre ferier? Tror du seriøst ikke at mange kjører ti år gamle biler og besøker familien i ferien for å spare penger? 

Vi bor nøkternt og har ikke ny bil. Vi har barn og nå jobbe for å få mat på bordet og klær til oss selv og barn. Jeg forventer ikke at noen skal synes synd på oss. Jeg forventer derimot at nek som du holder kjeft om ting du ikke vet noe om. 

Hvorfor klager folk da over at de har ikke råd eller tid til å ta seg av barna da, samtidig svir av penger på idiotiske ting??? De er kommet opp i den situasjonen...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ja det var den diskusjonen....

Anonymkode: b70af...e8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Problemet vårt er at det er vanvittig mye vanskeligere å finne to 80% stillinger enn to 100% stillinger. Og noen born i distriktslege, med mye og lange avstander. Vi kan ikke slutte å få barn i distriktet eller basere oss på at alle med mer enn tjue minutter reisevei skal få deltidsstillinger. 

Vi har barn og jobber fullt begge to, men brukte ulønnet permisjon til nesten to fylte år på alle barna, og har sånn sett hatt snart seks år med husmor eller husfar hjemme med de små. 

Også byttet den ene til å jobbe lokalt og har derfor to minutter reisevei - mest flaks. 

Om man skal gi barn mer tid enn dette så må man ta grep via regjering og storting, ikke via foreldre eller de som velger barn. For da må man for eksempel gi pensjonspoeng for å være hjemmeværende, eller andre ordninger som gjør at man ikke taper på alt resten av livet ved å velge barna. 

Anonymkode: aabee...976

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet vårt er at det er vanvittig mye vanskeligere å finne to 80% stillinger enn to 100% stillinger. Og noen born i distriktslege, med mye og lange avstander. Vi kan ikke slutte å få barn i distriktet eller basere oss på at alle med mer enn tjue minutter reisevei skal få deltidsstillinger. 

Vi har barn og jobber fullt begge to, men brukte ulønnet permisjon til nesten to fylte år på alle barna, og har sånn sett hatt snart seks år med husmor eller husfar hjemme med de små. 

Også byttet den ene til å jobbe lokalt og har derfor to minutter reisevei - mest flaks. 

Om man skal gi barn mer tid enn dette så må man ta grep via regjering og storting, ikke via foreldre eller de som velger barn. For da må man for eksempel gi pensjonspoeng for å være hjemmeværende, eller andre ordninger som gjør at man ikke taper på alt resten av livet ved å velge barna. 

Det er ikke bare regjering og stortinget som må ta noen valg, men også foreldrene. Dette med pensjonspoeng er bare STATUS og ikke noe annet....og en dårlig unskuylding....

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er ikke bare regjering og stortinget som må ta noen valg, men også foreldrene. Dette med pensjonspoeng er bare STATUS og ikke noe annet....og en dårlig unskuylding....

Pensjonspoeng handler ikke om status, men om hvor mye penger man vil ha å rutte med som pensjonist. Livet er ikke over når man er 67, så greit å tenke på allerede mens man er ung.

Gjest Hellokaty
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var virkelig dagens! :hoho:

Ja, klart det handler om status (det er sånn vi posisjonerer oss i min omgangskrets, faktisk. "Hvor mange pensjonspoeng har du, da?" "Hah, nå har jeg endelig flere pensjonspoeng enn naboen, deilig!").

Sier meg ellers enig i motargumentene over. Vi har en raus permisjonsordning og moderne foreldre bruker mer tid og ressurser (aha, barn koster penger også, særlig hvis du har tenkt å gi dem flere opplevelser enn å henge i skjørtekanten til mor) på barna sine enn noen gang før. Jeg klarer virkelig ikke å se dette behovet for fordømmelse.

AnonymBruker
Skrevet

Enig, hvis noen skal ha barn må de forvente at de ikke alltid kan prioritere jobben 100%.

Nytter ikke bare å jobbe på spreng med tanken om "vi må tjene penger" forså å nedprioritere barna. Mine foreldre jobbet ikke full stilling og hadde innimellom fri noe jeg er takknemlig for. Men bodde heller ikke i en stor enebolig eller hadde hytte på fjellet, scotter og to biler. Vi bodde i en blokk, men det ble et menneske av meg og.

Skal noen ha barn så kan de ikke forvente å hele tiden måtte prioritere jobb med 100% stilling og mulig mer. Barna blir en dag voksne og hvordan vil barna føle seg når de ikke nesten har fått noe tid med foreldrene sine? Alt de lærer blir opp til barnehage og skole, men barnehage og skole lærer ikke barna alt. De har mange andre barn i tilleg gå ta vare på.

Å være forelder er og en jobb og om mulig den aller viktigste jobben.

Anonymkode: 0b890...bb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det TS skriver i det hele tatt. Her bor vi i en alt for liten bolig, har kun en bil og har ikke vært på ferie på 5 år (med unntak av noen turer til ei hytte noen i familien eier. Den er altså ikke vår) Klær kjøper verken mannen eller jeg med mindre det er noe vi behøver. De fleste klærne vi går med er altså mange år gamle (mannen har t-skjorter som er fra før vi møtte hverandre, og jeg bruker også fortsatt klær jeg har hatt i 10 år) Men barna vokser jo og må ha klær og sko som passer. 

Og jobbe dere må vi, for vi har ikke noe til overs når alt er betalt. 

Når det er sagt så klarte vi å få til en ukes tilvenning i barnehagen med eldste, og håper selvsagt å kunne gjøre det samme med yngste. 

Anonymkode: 40950...a91

• Liker 1
Gjest Hellokaty
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, hvis noen skal ha barn må de forvente at de ikke alltid kan prioritere jobben 100%.

Nytter ikke bare å jobbe på spreng med tanken om "vi må tjene penger" forså å nedprioritere barna. Mine foreldre jobbet ikke full stilling og hadde innimellom fri noe jeg er takknemlig for. Men bodde heller ikke i en stor enebolig eller hadde hytte på fjellet, scotter og to biler. Vi bodde i en blokk, men det ble et menneske av meg og.

Skal noen ha barn så kan de ikke forvente å hele tiden måtte prioritere jobb med 100% stilling og mulig mer. Barna blir en dag voksne og hvordan vil barna føle seg når de ikke nesten har fått noe tid med foreldrene sine? Alt de lærer blir opp til barnehage og skole, men barnehage og skole lærer ikke barna alt. De har mange andre barn i tilleg gå ta vare på.

Å være forelder er og en jobb og om mulig den aller viktigste jobben.

Anonymkode: 0b890...bb2

Men dette premisset stemmer jo ikke med virkeligheten. Akkurat som i HI settes det likhetstegn mellom 100% jobb og stort hus, fine biler, dyre ferier og hytte på fjellet.

Jeg bodde i en sliten, liten rekkehusleilighet som barn, vi hadde Lada (med eksospotte hengende i ståltråd) og mine foreldre jobbet 100% begge to. Vi hadde likevel ikke råd til noe flottere. Det ble folk av meg også.

Sånn er det i dag også. Majoriteten av folk i normal jobb med 100% stilling bor ikke i slott, med et par båter og hytter strødd rundt og velger overtid framfor kvalitetstid med barna for å finansiere en ny logoveske til a'mor. Selvsagt finnes det foreldre som setter karriere foran egne barn, det har det alltid gjort, men å jobbe normal arbeidsuke kan ikke kalles å være karrierefokusert og for mange er det helt nødvendig økonomisk. Jeg gikk forbi en eiendomsmegler i går, og kunne til min forskrekkelse se at en treroms leilighet på Tøyen hadde prisantydning 5,2 millioner kroner. Vis meg det nyetablerte paret som klarer en slik investering på redusert stilling, da.

Jeg er fullstendig enig i at å være forelder er den viktigste jobben vi har, men jeg går ikke med på at den eneste måten å utføre den skikkelig på er å redusere arbeidstiden hvis man ikke har råd til det. Det som ER trist og tragisk, er arbeidere fra Øst-Asia som reiser som fremmedarbeidere til Europa og Midtøsten og lar barna være igjen hos slektninger og sender pengene hjem for å holde dem i live, og kanskje ser dem en gang i året hvis de er heldige. En vanlig norsk kjernefamilie med barnehageplass, regulert arbeidstid, helge- og feriefri har alle muligheter til å få det ganske så bra. Jeg skjønner bare ikke at dette skal være en lidelseshistorie?!

Når det gjelder barnehagestart, kan man for eksempel bruke feriedager eller avspasering, hvis det ikke holder med tre dagers innkjøring.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen:
Jeg forstår fortsatt hvorfor ikke hvorfor i alle dager SKAL en nedprioritere barna fremfor å tjene penger til en stuper. For den dagen det går galt, hva skjer da? Da får en i allefall ikke noe glede og hygge av det å ha barn....ja da må de pent klare seg selv...uansett om de er bare fem år eller femti. Det å forvente at en skal få hjelp tilbake etter en blitt gammel kan en bare glemme.

Jeg ville mye helle prioritere barna mens de var små fremfor å sende de barnehage eller hva enn det måtte være. Det blir sagt at en må jobbe for å få alt til å gå i hop...ja, men da behøver en ikke å ha en leilighet til 2 mill. Det går ann å flytte på seg komme seg vekk fra storbyene, det går ann å lempe på kravene om en skal bare...skal bare...

Har en ikke penger til før en får paret seg og får barn så bruden ALDRI ha gått inn og skaffet seg noen heller. Det virker slik at det er om å gjøre at en skal ha barn (helst to eller flere) og da skal det koste hva koste vil.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen:
Jeg forstår fortsatt hvorfor ikke hvorfor i alle dager SKAL en nedprioritere barna fremfor å tjene penger til en stuper. For den dagen det går galt, hva skjer da? Da får en i allefall ikke noe glede og hygge av det å ha barn....ja da må de pent klare seg selv...uansett om de er bare fem år eller femti. Det å forvente at en skal få hjelp tilbake etter en blitt gammel kan en bare glemme.

Jeg ville mye helle prioritere barna mens de var små fremfor å sende de barnehage eller hva enn det måtte være. Det blir sagt at en må jobbe for å få alt til å gå i hop...ja, men da behøver en ikke å ha en leilighet til 2 mill. Det går ann å flytte på seg komme seg vekk fra storbyene, det går ann å lempe på kravene om en skal bare...skal bare...

Har en ikke penger til før en får paret seg og får barn så bruden ALDRI ha gått inn og skaffet seg noen heller. Det virker slik at det er om å gjøre at en skal ha barn (helst to eller flere) og da skal det koste hva koste vil.

«Leilighet til 2 mill»...? Nå tror jeg enten TS er svært ung og bør realitetsorienteres ift. hva ting koster i dag, eller så tror jeg det er trolling. 

For 2 mill får man vel knapt noen leilighet i dag (hvis man gjør det i det hele tatt) Vår bittelille bolig har to soverom og tilsvarende bolig ble nylig solgt for 4,5 mill. Og vi bor ikke i Oslo heller, vi måtte flytte ut av byen for å få råd til bolig. Så det er faktisk ikke så rart at foreldre må jobbe fulltid for å ha råd til å ha barn. 

Anonymkode: 40950...a91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen:

Hvor får man en bolig som har plass til barn, i nærheten av barnehager, skoler og et greit arbeidsmarked til under to millioner? Sett bort fra Finnmark. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får man en bolig som har plass til barn, i nærheten av barnehager, skoler og et greit arbeidsmarked til under to millioner? Sett bort fra Finnmark. 

Alle fylkene, kanskje med unntak av Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...