AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #1 Skrevet 6. august 2018 Hei! Det har seg slik at jeg må ta opp fag for å komme inn på høyere utdanning. Antageligvis må jeg ta opp flere fag enn jeg ønsker. Selv ønsker jeg å evt komme inn på sosionom, vernepleie, eller barnevern. Men disse har skyhøye opptakskrav, i forhold til at jeg er 22 år og må søke inn med konkurransepoeng. Derfor lurer jeg på om noen her inne kan fortelle hvilket snitt dere har søkt dere inn med, på slike utdanninger- og om dere kom inn/ikke kom inn, eller sto på venteliste? Hadde vært interessant å vite om jeg faktisk må få 4-5 i alle fag for å ha en sjanse. ________ (Tilleggsinfo.... ønsket mitt er å søke inn med 23-5 regelen neste år, da jeg har en tverrfaglig eksamen i hudpleie som jeg strøk på for en del år siden. For å ta opp denne, må 3 tillegsfag innen hudpleie tas opp. Derfor ønsker jeg ikke søke med vanlig vitnemål, da det er 4-5 år siden jeg gikk på hudpleielinjen og klarer ikke ta et slikt tungt fag som privatist. Har også strøket i matte og naturfag VG1, det er da disse fagene som må taes opp for at 23/5 skal være aktuelt. Men antageligvis flere fag hvis jeg skal ha en sjans). Anonymkode: d9441...a0c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #2 Skrevet 6. august 2018 Skyhøye opptakskrav har de ikke. Spesielt ikke når du tar den lettvinte veien med 23/5-regelen. Ellers er det nå bare å se på tidligere poenggrenser og se hva slags karakterer du må ha i de forskjellige fagene for å havne en god margin over dette. Anonymkode: 81ff6...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #3 Skrevet 6. august 2018 Det ligger oversikt over alle poenggrenser for flere år på samrodnaopptak.no. Poenggrensen som oppgis er den laveste som ga studieplass, altså sistemann som kom iinn på studiet hadde de poengene. Skyhøye opptakskrav er det slett ikke, på flere studiesteder er det så vidt over 40 poeng. Anonymkode: 49feb...e0c 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #4 Skrevet 6. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ligger oversikt over alle poenggrenser for flere år på samrodnaopptak.no. Poenggrensen som oppgis er den laveste som ga studieplass, altså sistemann som kom iinn på studiet hadde de poengene. Skyhøye opptakskrav er det slett ikke, på flere studiesteder er det så vidt over 40 poeng. Anonymkode: 49feb...e0c Dette. Hvis du ser på litt over 40 poeng som «skyhøyt», og har strøket på såpass mange fag i vgs, bør du vurdere om du har det som trengs for å gjennomføre høyere utdanning. Det er kanskje brutalt å si det, men det er bedre om du tenker over dette på forhånd, enn at du bruker tid og penger på å ta opp fag og så studielån, bare for å mislykkes på studiet. Det stilles helt andre krav på høyere utdanning enn på vgs. Nå kan det selvsagt hende at det var ytre forhold som ikke er til stede lenger som gjorde at det var så vanskelig på vgs for deg. Familieproblemer, helse og lignende. Da blir det selvsagt noe annet. Anonymkode: d1f76...60c 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #5 Skrevet 6. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette. Hvis du ser på litt over 40 poeng som «skyhøyt», og har strøket på såpass mange fag i vgs, bør du vurdere om du har det som trengs for å gjennomføre høyere utdanning. Det er kanskje brutalt å si det, men det er bedre om du tenker over dette på forhånd, enn at du bruker tid og penger på å ta opp fag og så studielån, bare for å mislykkes på studiet. Det stilles helt andre krav på høyere utdanning enn på vgs. Nå kan det selvsagt hende at det var ytre forhold som ikke er til stede lenger som gjorde at det var så vanskelig på vgs for deg. Familieproblemer, helse og lignende. Da blir det selvsagt noe annet. Anonymkode: d1f76...60c Som nevnt, så er det da to fag jeg MÅ ta opp. Jeg er temmelig kvikk og rask, vil nå hvertfall jeg påstå- men VGS ble ikke så lett da jeg kom rett fra mobbing i grunnskole og ungdomsskole, og deretter rett inn på videregående. Bortsett fra det, er jeg skoleflink i fag som ikke inkluderer tall;) Jeg har kikket på opptakskravene, og jeg ligger under dessverre. Var derfor jeg ønsket erfaringer fra folk, for å høre om hele greia er håpløs. Erfaringer om folk som har søkt med snitt som ikke er 4,5-5,2 på vitnemålet. Anonymkode: d9441...a0c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #6 Skrevet 6. august 2018 Husk at du får 8 alderspoeng. La oss si at kravet er 45 konkurransepoeng. 45-8 = 37 konkurransepoeng. Altså trenger du kun et snitt på 3,7 for å komme inn. Anonymkode: ddcb5...580
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #7 Skrevet 6. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at du får 8 alderspoeng. La oss si at kravet er 45 konkurransepoeng. 45-8 = 37 konkurransepoeng. Altså trenger du kun et snitt på 3,7 for å komme inn. Anonymkode: ddcb5...580 Ja, det hadde vært veldig digg. Men hvis jeg skal søke med 23/5-regelen så er det ikke alderspoeng å opptjente før man er fylt 24 år. Skikkelig kjipt. Anonymkode: d9441...a0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå