Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man egentlig når man blir "tvunget" til å spise kake? 

Altså. Jeg er ikke allergisk mot noe . Jeg er ei som elsker kaker. Gode kaker. Dessverre vet alle andre at jeg liker kake, og forventer så at jeg spiser mye av det. 

Men hvor vanskelig skal det være å lage en ok sjokoladekake? Når en sjokoladekake er tørr og smaker mer sukker enn sjokolade, og glasuren er kun sjokade med melis, er det ikke veldig lett å takke ja til et stykke til. 

Jeg spiser for høfligheten sin skyld. Jeg vil ikke være vanskelig og såre personen som sikkert har stått lenge og laget kaken. Når personen sier at det er mye igjen, jeg må spise, så går det på samvittigheten. Men jeg får seriøst vondt i magen når det blir for mye søtt. 

Kan ikke lyve å si jeg er på diett heller fordi jeg er synlig undervektig. 

Hvordan kan man si nei til kake i det hele tatt uten at det skal oppfattes dårlig og uhøflig? 

Etter et stykke har jeg endelig klart å si ifra at jeg ikke orker mer, men har begynt å reagere veldig på mye søtt med magevondt og kvalme, og orker rett og slett ikke..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Wow! Heftig problemstilling. Dette krever lang og grundig fundering. Jeg kommer tilbake senere. 

Anonymkode: feea1...6d5

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan? Slutt å være tafatt og si nei takk hver gang en spører? Rare mennesker 🤯

Anonymkode: 9c28f...e55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja, si du er mett, at du er kvalm, at du ikke har lyst på kake, at du har kuttet ned på sukker fordi du blir uvel av det, at du nettopp har spist kake og at det holder. Eventuelt er det faktisk lov å si til noen at de baker litt kjedelig kaker og gi dem tips til hvordan kakene kan bli bedre, så lenge man sier det på en OK måte uten å gå inn for å såre vedkommende.

Jeg kommer fra en familie med elendige kakebakere, så jeg kjenner faktisk igjen problemstillingen din. Jeg pleier å tilby å bake kake og ta med, på den måten får jeg en kake jeg faktisk har lyst til å spise. 

Anonymkode: 5b78a...b45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Uglems skrev:

Hvordan kan man si nei til kake i det hele tatt uten at det skal oppfattes dårlig og uhøflig? 

Etter et stykke har jeg endelig klart å si ifra at jeg ikke orker mer, men har begynt å reagere veldig på mye søtt med magevondt og kvalme, og orker rett og slett ikke..

"Nei takk, har begynt å reagere på veldig mye søtt med magevondt og kvalme, orker rett og slett ikke et stykke til." :) 

Anonymkode: 55014...c7d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg som deg men litt mindre høflig: elsker kaker, men hater dårlige og middelmådige kaker. Jeg tenker bare: har bare ett liv, ingen vits å presse ned dårlige kaker, når der er så mange gode. Jeg gidder ikke spise for å være høflig, men sier bare "Nei takk"/"Jeg tror jeg spiste litt mye til middag" eller hva enn hvit løgn som faller meg inn. 

Anonymkode: 9cfdd...1aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser aldri kaker. Skeier kontrollert ut i helgene, utover det spiser jeg ikke usunne ting. Sier bare „nei takk“. Gidder ikke dytte i meg noe jeg ikke liker for å være høflig. Folk venner seg til det.

Anonymkode: 82ba5...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Uglems skrev:

Hva gjør man egentlig når man blir "tvunget" til å spise kake?

Hadde dette problemet i helgen. 

Ble rådårlig. Trodde jeg skulle spy. Hadde spist 2 forskjellige kakebiter, med kaffe og brus. 

Svigermor hadde mer kake, jeg måtte si strengt nei takk, ikke mer til meg nå, med et stressa blikk.

Da spurte hun ikke mer.

Anonymkode: aa693...ba9

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du misforstår at de forsøker være høflig og vise dega t det er greit å spise mer med at du blir tvunget. Si nei takk. Trenger ikke gjøre mer ut av det enn det

Anonymkode: fe567...e8f

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, si du er mett, at du er kvalm, at du ikke har lyst på kake, at du har kuttet ned på sukker fordi du blir uvel av det, at du nettopp har spist kake og at det holder. Eventuelt er det faktisk lov å si til noen at de baker litt kjedelig kaker og gi dem tips til hvordan kakene kan bli bedre, så lenge man sier det på en OK måte uten å gå inn for å såre vedkommende.

Jeg kommer fra en familie med elendige kakebakere, så jeg kjenner faktisk igjen problemstillingen din. Jeg pleier å tilby å bake kake og ta med, på den måten får jeg en kake jeg faktisk har lyst til å spise. 

Anonymkode: 5b78a...b45

Jeg har veldig vanskelig å se for meg hvordan denne samtalen skulle foregå for at ingen skulle bli såret, uansett hvordan det ble lagt frem. 

Anonymkode: 1f6e2...cd2

• Liker 6
Skrevet

#ilandsproblemer :ironi:

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Folk er gærne med kakene sine. Man skulle tro at «nei, takk» holdt, men da tar de helt av med maset sitt. Man må bare stå på sitt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig såret og skuffet hvis noen takker nei til kakene mine ihvertfall. Blir nesten aggressiv kjenner jeg siden jeg har lagt ned så mye tid og kjærlighet.

Det mest sårende jeg har opplevd var da jeg stekte vafler til dugnaden, og ingen spiste noe som helst, enda jeg sa jeg til og med hadde ofret en halv liter morsmelk til vaffelrøren.

Anonymkode: 49b27...4ee

• Liker 8
Skrevet (endret)

Si at du holder et strengt kostholdsregime, på grunn av at du er undervektig. Kakespising gjør at du ikke klarer å få i deg det du trenger av fullverdig næring, fordi du da mister appetitten.

INGEN kan si noe på det.

Tillegg: sier du dette FØR du tar et bittelite kakestykke, oppnår du både å slippe å spise mer og å få medynk, fordi du åpenbart har lyst på kake, men ikke spiser mer enn bittelitt. Dette forutsetter naturligvis at du på forhånd vet at kaka er uspiselig.

Endret av T-Rex
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å si nei-takk. I bursdager, i bryllup, på kake-fredag, på søndagsbesøk. Maser folk ler jeg bare litt av dem, sier at jeg nesten har litt vondt av dem når de har stått på, men at jeg rett og slett ikke liker kaker og søtt. 

Anonymkode: 16c73...cba

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir veldig såret og skuffet hvis noen takker nei til kakene mine ihvertfall. Blir nesten aggressiv kjenner jeg siden jeg har lagt ned så mye tid og kjærlighet.

Det mest sårende jeg har opplevd var da jeg stekte vafler til dugnaden, og ingen spiste noe som helst, enda jeg sa jeg til og med hadde ofret en halv liter morsmelk til vaffelrøren.

Hei, trollemor 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier alltid nei til kaker om jeg ikke vet hvor de er bakt, eller ikke vet om vedkommende er renslig. 

Jeg hadde en venninne som bakte en kake til dugnad en gang jeg var hos henne. Hun slikka på slikkepotten for å smake, og fortsatte å røre i kakerøren med den etterpå... Så nei, jeg spiser ikke med mindre jeg har inntrykk av at vedkommende som har bakt har normal kjøkkenhygiene. 

Jeg har forøvrig vært gift med en konditor, så er kanskje litt kresen på kaker. 

Sier bare nei takk. Lager ikke noe mer nummer utav det.

Anonymkode: 9483d...b8f

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens beste. Jeg satte tyggisen i halsen. 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si nei takk og ikke ta mer kake? Er ikke verre enn det

Anonymkode: a52da...648

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...