AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Jeg er en student som ikke har inntekt. Når jeg fullfører masteren er jeg 27 år og ønsker da å få barn, men har hørt noe om at man må jobbe ett år for å få støtte/foreldrepenger/hva det heter? så mitt spørsmål er, får jeg støtte dersom jeg får barn rett etter fullført master, og i såfall av hvem, og hvor mye? Er det et tapprosjekt å få barn uten å ha hatt inntekt det siste året? et alternativ kan være å få barn siste året av masteren, når jeg skriver masteroppgaven. Spørsmålet blir da om jeg får støtte dersom jeg fortsetter utdanningen, eller må jeg «ta pause» for å få støtte? har prøvd å søke litt om dette på nettet, men synes det er så vanskelig fordi det varierer sånn fra person til person, virker det som 😛 står alltid noe med liten skrift. Om det har innvirkning så har kjæresten min utdanning og fast inntekt når jeg fullfører masteren Hilsen forvirret student (25) Anonymkode: bf3d0...5f3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Du bør ha en jobb i ett år minst før barn. Men er vel en engangstønad som gir noen tusen hvis barn får barn uten inntekt. Men ikke nok til å ta permisjon. Er jo også bedre å ha en jobb å begynne i etter permisjon. Anonymkode: 97904...49c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 Så veldig opptatt du er av støtte og hva du kan få. Sørg heller for å få deg en jobb. Anonymkode: 4679d...784 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 Kanskje ikke så lurt å planlegge barn når man er avhengig av støtte for å kunne forsørge barnet Anonymkode: 90740...881 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så veldig opptatt du er av støtte og hva du kan få. Sørg heller for å få deg en jobb. Anonymkode: 4679d...784 Selvfølgelig er jeg det, jeg vil ikke at barnet mitt skal mangle noe og da er det klart at økonomi spiller en rolle? Jobb blir det etterhvert, jeg kommer til å ha en solid utdanning, men det var ikke det som var spørsmålet mitt 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke så lurt å planlegge barn når man er avhengig av støtte for å kunne forsørge barnet Anonymkode: 90740...881 Folk får jo barn når de er 19 år og bor hjemme, så med utdanning og mann med inntekt kan jeg jo tilby barnet noe. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet og jeg vil ikke vente til jeg er 40 år før jeg får barn heller. Hadde vært kjekt med noen konstruktive råd? 😛 Anonymkode: bf3d0...5f3 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 Du må ha jobbet 10 måneder eller noe slik før du går ut i permisjon for å ha rett til foreldrepenger. Om du ikke har rett til det får du engangstønad. Det lønner seg å enten jobbe eller å søke videre utdanning, da vil du få noe støtte fra lånekassen. Anonymkode: 7ce44...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ha jobbet 10 måneder eller noe slik før du går ut i permisjon for å ha rett til foreldrepenger. Om du ikke har rett til det får du engangstønad. Det lønner seg å enten jobbe eller å søke videre utdanning, da vil du få noe støtte fra lånekassen. Anonymkode: 7ce44...2f1 Tusen takk, da har jeg noe å gå etter TS Anonymkode: bf3d0...5f3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 Jeg gjør det samme nå. Får barn under masteren, så jeg utsetter innlevering og tar pause/permisjon ett semester. Da får jeg 10.000 i mnd av lånelasssen i stipend som ikke må betales tilbake. Anonymkode: 2082c...f48 2
VakobJ Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 Mitt tips er: Skaff deg barn når du har stabil inntekt og jobb! 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 Jeg fikk barn rett etter masteren😊 Hadde fått fast jobb, men rakk å jobbe i et par måneder bare før jeg gikk ut i permisjon. Jeg hadde også jobbet ved siden av studiet (deltid), og siden man må ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste mnd før man går ut i permisjon for å få foreldrepenger, oppfylte jeg dette kravet. De tok også utgangspunkt i lønnen på tidspunktet jeg gikk ut i permisjon, så fikk 100% lønn i permisjonstiden😊 Hadde da en trygg å god jobb å komme tilbake til når jeg var ferdig i permisjon. Så det går helt fint! Hadde likevel sørget for at du dekker kravet om å ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før barnet kommer slik at du får foreldrepenger😊 Lykke til! Anonymkode: 7614e...743
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 Det lønner seg mye mer å få barn under utdannelse enn like etter. Får du barn mens du studerer, får du stipend av lånekassen (like mye du får nå, bare at alt er stipend og ingenting lån) + ekstra foreldrestipend. Venter du til like etter, får du bare engangsstønad hvis du ikke rekker å jobbe noe. Du må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før permisjon for å få foreldrepenger Anonymkode: 3b917...44c 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #12 Skrevet 6. august 2018 Enig med personen over. Det er bedre å få barn nå under utdanning enn å få det rett etter at du er ferdig. Ikke tenk på de som sier at man må ha stabil jobb og helst ha jobbet noen år før du får barn. Har du greie jobbutsikter og en samboer som ikke er arbeidsløs så vil dere mest sannsynlig klare dere veldig bra. En baby er billig og drift. Eneste større kostnaden vil være barnehage når den tid kommer. Anonymkode: 5dff1...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Få barn under utdanning Anonymkode: 38b62...d5e
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 Hvis du jobber/har inntekt (inkludert at du er sykemeldt, dersom du blir det i svangerskapet) 6 av de siste 10 månedene før du skal ut i permisjon,får du 100% av denne lønnen i 7 mnd, hvis du både tar mødrekvoten og felleskvoten. Denne lønnen er nok minst tre ganger høyere enn det du kan få av Lånekassen. Når de 7 mnd er over kan du enten ut i jobb igjen, eller ta ulønnet permisjon resten av tiden. Det går også an å ta permisjon med 80% lønn i 9 mnd, men totalsummen blir som regel lavere da enn hvis man tar 7 mnd med full lønn og to måneder ulønnet. Hvis du begynner å jobbe 100% har du krav på ammefri inntil barnet fyller ett år. Dette gjelder også selv om far er hjemme i permisjon med barnet. Anonymkode: 59d90...85e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå