Gå til innhold

redd for å miste banet mitt i krybbedød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3 mnd gammel baby som akkurat har gjennomgått en virusinfeksjon med feber og oppkast. Så leste jeg på mozon sidene på nettet at flere barn som har dødd på denne måten har gjennomgått en virusinfeksjon i forkant. Trodde ikke mitt barn skulle bli sykt så tidlig. Hun er frisk nå ser det ut for og spiser godt ser det ut for selv om vekten har flatet litt ut.

Jeg har tatt de forholdregler jeg vet om i forhold til krybbedød, men ble redd når jeg leste det. Tenkte at det vel ikke er så¨mange små babyer som gjennomgår virusinfeksjoner og hun er ekstra utsatt nå. Huff hvor lett man bekymrer seg. :cry:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Begge mine barn ble syke før de var en mnd. Synes er ganske så vanlig at nyfødte blir det jeg. Tror ikke du skal uroe deg jeg.

Skrevet

Hei!

Huff - stakkar deg, skjønner godt hvordan du har det. Vi hadde en opplevelse med Vesla da hun var 5 måneder, som jeg tolket (og fortsatt tolker) som et forstadie til krybbedød. Fant henne helt slapp og blek og kald i senga, men blå hender og uten reaksjon i det hele tatt. Sov ikke på ukevis etterpå, og var livredd. (Var selvsagt hos lege og på sykehuset og sjekket, men de fant aldri noe).

Ikke så mye jeg kan trøste med egentlig - annet enn at det er svært svært sjeldent at barn dør i krybbedød. Og det er veldig veldig vanlig at barn har feber og oppkast /virusinfeksjoner nå. Det går enormt mye infeksjoner rundt omkring, og om babyen din har kontakt med andre barn, ville det være nærmest rart om h*n IKKE fikk det.

Ta vare på h*n som best du kan, nyt dagene sammen og prøv å slappe av er det beste rådet jeg kan gi. Det er ikke bevist at man blir mer utsatt for krybbedød av virusinfeksjon (tror jeg), selv om man ser at noen (få) flere av de som faktisk døde hadde infeksjon i forkant, og de aller aller aller fleste babyene som får en slik infeksjon, har det helt fint når de er friske igjen.

:klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Er vondt det der. Husker noen jeg kjenner litt til var så redd for å miste førstefødte i krybbedød, at når barnet sov så sjekket de nesten hele tiden om det pustet. Barnet våknet ofte av dette, og ble etterhvert veldig utrygg og urolig.

Gjest Madeline
Skrevet

At en baby gjennomgår en virusinfeksjon er ikke uvanlig. Alle mine hadde virusinfeksjoner med feber og snørr. Den ene fikk også vannkopper, noe som ikke var moro, for hun ble veldig hardt rammet siden hun var så liten. Du får trøste deg med at det er sjelden noen dør i krybbedød. Men jeg tror alikevel det er noe de fleste foreldre har i bakhodet og er redd for. Når du har tatt alle forholdsregler, er det ikke så mye mer du kan gjøre. Prøv å slappe av og kos deg med den lille. Forstår godt at du er bekymret, men det går som regel bra. Kan kanskje være godt å ta en prat med de på helsestasjonen? De sitter inne med kunnskap om sånne ting og det kan være godt å ha noen å prate med.

Skrevet

Som foreldre har vi lett for å tenke det værste. Selv kunne jeg ligge å tenke på slike ting om kvelden og måtte stå opp flere ganger for å sjekke barna. Og hos 99,999% skjer det jo ingenting.

Jeg hørte naboen hadde leid en sånn alarm som forteller om barnet slutter å puste for å unngå bl.a. krybbedød. Det kostet ikke allverden, og hadde det vært slike innretninger på min tid som nybakt far hadde jeg sikkert kjøpt/leid både dette og alt annet som finnes på markedet. Men det er heldigvis nesten altid totalt bortkastede penger.

Skrevet

Bare en liten kommentar til siste innlegg: Jeg vurderte å kjøpe en slik pusteregistrerings-dings. Fikk anbefalt å ikke gjøre det. De registrerer endringer ikke bare pustestans. Endringer i rytmen har barnet hele tiden, og alarmen går visstnok forholdsvis ofte.

Skrevet

Er det noen som vet hvor mange babyer det er i året som dør av krybbedød? Og hva kan man gjøre for å forebygge mot det? Hva er grunnen egentlig..?

Skrevet

Broren min døde i krybbedød da han var 7 mnd... Kunne vært 26 nå. Mamma har gått og vært redd i et år nå, etter at det kom et barnebarn i familien (mitt tantebarn) Det var ingen som kunne forklare hvorfor han døde. I dag sier de at man må være forsiktig med å legge barna på siden eller på magen, men broren min lå på ryggen hver natt.... Kommer til å være skikkelig bekymra når jeg får barn selv. Må være helt sykt å oppleve å finne barnet død i sengen om morgenen, når det var friskt og fint da du la det om kvelden....

Skrevet
Er det noen som vet hvor mange babyer det er i året som dør av krybbedød? Og hva kan man gjøre for å forebygge mot det? Hva er grunnen egentlig..?

Det er ca. 25 barn i året som dør i krybbedød (fødselstallet pr år ca 56.000). Du kan lese mer på www.sids.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...