AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Jeg skal være med kjæresten hjem til hans familie som bor på Måløy. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg bør kle meg. Foreldrene er ikke bønder, men har sånne vanlige jobber som butikkansatt og bank. En gang reiste venninna mi hjem til kjærestens foreldre i Trøndelag, og de hadde reagert på at hun var kledd som ei bybærte hadde noen sagt. Jeg vil ikke at kjæresten min sin familie skal tenke sånn om meg, og vil derfor kle meg fint men også sånn at jeg er komfortabel. Kler folk på Måløy seg veldig bondsk? Kjæresten min sier at familien er konservativ men gode mennesker. For meg betyr det at folk kler seg litt Bærumsaktig når de er konservative, men sånn er det vel ikke på Måløy? Anonymkode: 15f5d...bc8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Så lenge klærne er rene, hele og smilet er med så spiller det vel ikke noen rolle? Anonymkode: 674cd...eec 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 Det heter «bor i Måløy» ikke «på Måløy». Måløy er et tettsted på Vågsøy. Har familie derfra og er der regelmessig. Måløy (og Vågsøy) har få bønder, mer fiskerelatert næringsliv, endel entreprenører og med relativt høy millionærtetthet. Som andre steder er folk forskjellige, men de følger med og kler seg moderne. Det er en viss materialisme der, men kanskje ikke sp mye som i Ålesund og Molde. Ville ikke tolket konservativ som «Bærum-konservativt» (Busnel, Ralph Lauren etc selv om det ikke blir helt feil), mer som fravær av rosa hår, ring i nesen ol. Kle deg som den du er, men sjekk værmeldingen, dumt med trenchcoat og høyehælte pumps hvis det er allværsjakkevær. Anonymkode: fbfc7...607 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 Ha med fornuftige sko. Toppturer er populært. Og stiletter eller støvletter med hæl er upraktisk selv ved en kjøretur til Kannesteinen. Ta med vanlige klær etter været, legg ved joggesko og en regnjakke eller allværsjakke. Det er kaldt og surt her nå, og skal være sånn kommende uken. Det er ikke bondsk, men helt normalt. Jeg går ofte i blyantskjørt og topp på REMA, like gjerne som jeans og tskjorte med trykk. Men om du kler deg veldig med omhu, og bruker timesvis på negler sminke og hår, er ikke kledd for anledningene eller klarer å virke avslappet, kan det være noen reagerer. Folk her omkring er koselige og jordnære. Tropp til frokost uten sminke og perfekt hår. Det største komplimentet er at du slapper av, føler deg hjemme og sover godt, og liker maten. 😛 I vårt hjem, I hvert fall. Anonymkode: 1467a...19d 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 Takk for svar, da bør jeg kanskje farge håret mitt brunt før vi reiser. Jeg er litt opptatt av å ikke spise så mye, er det sant at i sunnmøre regner de 1 kake per person når de har selskap? Det sier kjæresten min, at jeg kommer til å se så mye kaker at øyene triller ut bokstavelig talt. Anonymkode: 15f5d...bc8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar, da bør jeg kanskje farge håret mitt brunt før vi reiser. Jeg er litt opptatt av å ikke spise så mye, er det sant at i sunnmøre regner de 1 kake per person når de har selskap? Det sier kjæresten min, at jeg kommer til å se så mye kaker at øyene triller ut bokstavelig talt. Anonymkode: 15f5d...bc8 ? Anonymkode: b21dd...717 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #7 Skrevet 6. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: ? Anonymkode: b21dd...717 Ja jeg har sånn jordbærrosa hår nå. Og det skiller seg vel litt ut. Anonymkode: 15f5d...bc8
Rotehodet Skrevet 6. august 2018 #8 Skrevet 6. august 2018 Alle på Måløy går i passgang, ja du vet. Samme arm og fot samtidig, og så ser de aldri opp, eller ned - stirr rett frem, samtidig som du kakler som ei høne. Det er et krav for å ikke skille deg ut!! Men du, seriøst - kle deg etter forholdene, og aktivitetene du skal være med på. Og for guds skyld, stå for den du er - og kle deg slik du ønsker. Bygdedyrene slipper du aldri unna likevel. 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #9 Skrevet 6. august 2018 Kakebordene på Sunnmøre er et syn i seg selv! Gled deg! Anonymkode: 2fc8c...863
Stina234 Skrevet 6. august 2018 #10 Skrevet 6. august 2018 Gled deg, folk i Måløy er hyggelige og setter pris på besøk. Kle deg som vanlig 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #11 Skrevet 6. august 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Ja jeg har sånn jordbærrosa hår nå. Og det skiller seg vel litt ut. Anonymkode: 15f5d...bc8 Det kan vel folk ha overalt i landet.. Anonymkode: b21dd...717
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #12 Skrevet 6. august 2018 Måløy er ikke på Sunnmøre, men i Nordfjord. Ja, det er vanlig med enorme kakebord. Det er også vanlig å sende kaker hjem med alle som bidrar til festen, samt ja restefest. At de beregner en kake per pers er lit ti overkant, men de forventer aldri at kakene skal bli spist opp. Om kakebord blir tomt kommer vertene til å føle de hadde for lite. Det skal være overdådig, så overdådig at folk spiser seg stappmett og det er fortsatt mye igjen. Rosa hår går sikkert fint. Men, ikke si til folk i Måløy at det er "fint å være på Sunnmøre". Det blir trolig ledd av. Du er i regionen Nordfjord når du er i Måløy. Anonymkode: 1467a...19d 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #13 Skrevet 6. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har sånn jordbærrosa hår nå. Og det skiller seg vel litt ut. Anonymkode: 15f5d...bc8 Finner garantert de med jordbærrosa hår i Måløy også. Men det er like lite kledelig hvor du enn er i landet, så det kan med fordel farges. Anonymkode: 751d7...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #14 Skrevet 6. august 2018 La håret være som det er. Ikke gi slipp på det du selv liker for å tekkes 'svigers'. Allværsjakke og gode sko. Jeans og overdel. Praktisk tøy. Og pass på å forsyne deg av flere sorter og gå minst to ganger til kakebordet - et lite stykke av to ulike kaker på første tur og to andre kaker på andre tur. Så viser du at du setter pris på overdådigheten 😉 Anonymkode: 066e6...1a3
-jk- Skrevet 6. august 2018 #15 Skrevet 6. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finner garantert de med jordbærrosa hår i Måløy også. Men det er like lite kledelig hvor du enn er i landet, så det kan med fordel farges. Anonymkode: 751d7...5d0 Tullball Det er nok av kjedelige hårfarger her i landet, bare fint at noen liver opp med noe annerledes. Slik som Line for eksempel
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #16 Skrevet 6. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: La håret være som det er. Ikke gi slipp på det du selv liker for å tekkes 'svigers'. Allværsjakke og gode sko. Jeans og overdel. Praktisk tøy. Og pass på å forsyne deg av flere sorter og gå minst to ganger til kakebordet - et lite stykke av to ulike kaker på første tur og to andre kaker på andre tur. Så viser du at du setter pris på overdådigheten 😉 Anonymkode: 066e6...1a3 Det med kakene er faktisk ikke kødd! Pass på å spise litt av alle kakene slik at ingen av kakebaketantene blir fornærmet. Og de følger med - believe me! Hvis du ser at du ikke klarer å smake på alle, så sørg for at du i alle fall smaker på kakene til de mest aggressive. Det er gjerne de som har levd lenge uten mann og som snakker høyt og lenge om hvor dårlige de er til å bake kake og om hvor mislykket kaken deres ble denne gangen. Da venter de selvfølgelig at alle skal si at kaken som vanlig ble veldig god. Anonymkode: 11116...7cc
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #17 Skrevet 6. august 2018 Det heter I Måløy og I Vågsøy :-) Er det noe som blir ledd av så er det når folk sier på. Anonymkode: 13abe...0fe
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #18 Skrevet 6. august 2018 Du kan godt kle deg litt uvanlig, så får folk noe å snakke om, og du blir kjendis over natta. Anonymkode: 2fc8c...863
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå