AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Er gravid , dårlig i formen og generelt mye sliten etter dårlig stemning i heimen, aldri barnefri /avlastning og svangerskap. Barnet vårt er syk , og jeg som er sykemeldt har tatt alle nettene og stått opp, vært med barnet hele dagen . Barnet er ikke alvorlig syk men feber osv , så hun kan ikke gå i bhg. Jeg har følt meg helt utslitt , ikke sover barnet på natt eller dag og hele døgnrytmen er kaos. Jeg har så lyst til å be barnefar om hjelp av og til på natten, men han blir sur siden han skal jobbe dagen etter og jeg er hjemme pga sykemelding så tenker jeg bør ta det . Nå er feberen her igjen og vi må til lege , jeg kjenner meg helt urslitt og tanken på enda en natt med dette og dag i morgen gjør meg helt slått ut... Kan jeg be far ta sykt barn så vi kan bytte litt på eller skal jeg automatisk ta alle våken netter og sykdom når jeg er sykemeldt ? Jeg klarer nesten ikke å gå pga bekkenplager og sover dårlig, i tillegg er kvalmen der fortsatt og har mange andre småplager i tillegg ... Selv om jeg ikke jobber får jeg ikke hentet meg inn på dagen, og det er slitsomt for meg også... Hva tenker dere ? Bite tenna sammen eller få hjelp av barnefar? Hva er vanlig ? Ja, så klart det er synd på barnet som faktisk er syk, det er hovedfokuset her.. Men det praktiske er det jeg lurer på.. Anonymkode: 1e9a9...7ff
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Selvfølgelig skal far dra sin del av lasset! Å når du attpåtil har plager og er sykemeldt på grunn av at du bærer frem deres barn så er det heller han som skal bite tema sammen å yte litt ekstra. Tafatte mannfolk altså. Anonymkode: f6922...76a 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 Tenk at du må spørre fremmede på nett om du kan spørre din livspartner, din nærmeste om hjelp..nitrist altså. Anonymkode: 54687...858 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk at du må spørre fremmede på nett om du kan spørre din livspartner, din nærmeste om hjelp..nitrist altså. Anonymkode: 54687...858 Var vel mer ment som hva er vanlig , i forhold til å ta ut sykt barn dag når jeg går hjemme ? Jeg får ikke hjemme som arb ledig men sykemeldt og det innebærer at jeg ikke er i form, så det er en forskjell. Anonymkode: 1e9a9...7ff
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 Kan han ikke bli hjemme et par dager pga sykt barn? Anonymkode: ad4ae...c05
Rotemor Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk at du må spørre fremmede på nett om du kan spørre din livspartner, din nærmeste om hjelp..nitrist altså. Anonymkode: 54687...858 Dette. Jeg har heldigvis hatt partnere som har sett og forstått meg og ikke «blitt sure» når jeg feks har vært syk.... 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var vel mer ment som hva er vanlig , i forhold til å ta ut sykt barn dag når jeg går hjemme ? Jeg får ikke hjemme som arb ledig men sykemeldt og det innebærer at jeg ikke er i form, så det er en forskjell. Anonymkode: 1e9a9...7ff Selvfølgelig skal han være med å ta ungen når du ikke er i form. Det burde være en selvfølge, men ikke alle forstår det. Anonymkode: f6922...76a 3
Rotemor Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 Hva mener du med «det praktiske»? Dersom spørsmålet er om han har krav på fri fra jobb i forbindelse med sykt barn når han har sykt barn så er svaret «ja». Men at han blir sur fordi han må ta vare på familien sin kan vi ikke hjelpe med. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan han ikke bli hjemme et par dager pga sykt barn? Anonymkode: ad4ae...c05 Jo men mannen mener jeg er hjemme uansett så da trenger han ikke bruke de dagene... I tillegg passer det aldri med sykt barn på jobb.... zz Anonymkode: 1e9a9...7ff
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 OK, siden du spør om hva andre tenker/ville ha gjort. Jeg har helt klart høyere terskel for å spørre om avlastning fra mannen min når jeg er hjemme på dagtid (er i permisjon akkurat nå), men det går en grense. Er jeg skikkelig utkjørt, er virkelig ikke hans jobb hellig, da må han ta sin del. Anonymkode: 62655...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, Rotemor skrev: Hva mener du med «det praktiske»? Dersom spørsmålet er om han har krav på fri fra jobb i forbindelse med sykt barn når han har sykt barn så er svaret «ja». Men at han blir sur fordi han må ta vare på familien sin kan vi ikke hjelpe med. Nei nei, jeg vet han har krav på dette . Var mer om andre ville reagert om feks en av dine ansatte tok ut sykt barn dager mens kona var sykemeldt men hjemme allikevel ..? Anonymkode: 1e9a9...7ff
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #12 Skrevet 5. august 2018 Vel.. om du ønsker å vri litt på det , istedenfor å være borte på jobb pga sykt barn, be han være borte fra jobb for den som passer barnet er syk! Anonymkode: 6494e...4d4 3
Rotemor Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei nei, jeg vet han har krav på dette . Var mer om andre ville reagert om feks en av dine ansatte tok ut sykt barn dager mens kona var sykemeldt men hjemme allikevel ..? Anonymkode: 1e9a9...7ff Permisjonen heter «sykt barn/barnepasser» Hva spiller det for en rolle hva noen på jobben måtte mene? 3
Lycka Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 Her må far brette opp armene og komme på banen. Du er jo helt utslitt. Helt utrolig at han ikke tilbyr seg å avlaste deg. Det burde jo være en selvfølge. Kjenner jeg blir hissig bare av å lese om det 🤬 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #15 Skrevet 5. august 2018 26 minutter siden, Lycka skrev: Her må far brette opp armene og komme på banen. Du er jo helt utslitt. Helt utrolig at han ikke tilbyr seg å avlaste deg. Det burde jo være en selvfølge. Kjenner jeg blir hissig bare av å lese om det 🤬 Ja, sårende at han ikke tilbyr seg og de kommentarene som kommer om jeg vekker han... Han våkner heller ikke så jeg får aldri en natt med hel søvn, men det får han, da han sover tungt... Anonymkode: 1e9a9...7ff
Lycka Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, sårende at han ikke tilbyr seg og de kommentarene som kommer om jeg vekker han... Han våkner heller ikke så jeg får aldri en natt med hel søvn, men det får han, da han sover tungt... Anonymkode: 1e9a9...7ff Sårende, egoistisk og helt uhørt. Hva med familien din? Venner? Noen som kan avlaste deg litt der? Når far ikke er villig må du jo bare prøve det. Du trenger virkelig å få sovet ut en hel natt og hentet deg litt inn igjen før det sier helt stopp. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #17 Skrevet 5. august 2018 Har ingen familie her som kan avlaste... alle vennene mine har små barn selv så føler de har fullt opp ... Ja jeg får bare vekke mannen og la det bli dårlig stemning , så vi får dele på det , sykemeldt eller ikke. Anonymkode: 1e9a9...7ff
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #18 Skrevet 5. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ingen familie her som kan avlaste... alle vennene mine har små barn selv så føler de har fullt opp ... Ja jeg får bare vekke mannen og la det bli dårlig stemning , så vi får dele på det , sykemeldt eller ikke. Anonymkode: 1e9a9...7ff Du snakker med han. Du trenger ikke å starte kampen ved å vekke han midt på natta. Snakk med han på dagtid. Fortell hva du forventer. Anonymkode: f6922...76a 5
Oslogs Skrevet 6. august 2018 #19 Skrevet 6. august 2018 Tja, jeg ble sykemeldt når jeg var i permisjon i noen uker grunnet en ryggskade. Jeg kunne (naturligvis) ikke ta fullt ansvar for et halvtårsgammelt barn, men fikk høre at så lenge jeg var sykemeldt (for uansett hva), så skal far få omsorgspermisjon (omtrent som sykemelding) for å ta vare på barnet. Tror jeg konkluderer med: Så lenge du er sykemeldt, er det et "krav" om at han skal ta syke barn-dager/omsorgsdager. Men ser han ikke hvor syk og sliten du er? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå