Gå til innhold

Er norsk barnevern en eneste stor skandale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

BBC har laget en dokumentar om norsk barnevern hvor de blir omtalt som den store stygge ulven. Det er intervjuet med mødre som har blitt fratatt barna. Dette ble en veldig ensidig dokumentar, men det var kanskje meningen? 

hva ligger bak barnevernets vedtak om omsorgsovertakelse? Det er vel mer alvorlig svikt enn å gi ungen for mye sjokolade?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet er en helt nødvendig instans, all den tid det finnes foreldre som ikke er egnet til å være omsorgspersoner. 

Jeg er glad vi har et barnevern med ryggrad, så får disse «kritikerne fra utlandet» bare mene hva de vil. 

Det er forresten lovgiverne, altså Stortinget, som regulerer barnevernets mandat. 

Anonymkode: 04d68...dbc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg skal begynne å lese meg opp på det her...

Anonymkode: 0efc1...e31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Britenes system er veldig likt det norske, både mtp barnevern, barnehelse og fødsels/barselomsorg. Flere av våre systemer er bygget på deres, så her lurer jeg på om de enten feier for feil dør eller faller for tabloide overskrifter. 

Feil forekommer i alle yrker hvor mennesker jobber. Det alene er grunnen til at det finnes et eget organ til å undersøke og straffe politiet. 

Norsk barnevern er ikke verre enn andre, men de er konsekvente på å aldri, aldri uttale seg i enkeltsaker, ikke engang for å møte media med dementi eller bekreftelse på generelle spørsmål så samt det er knyttet til enkeltsaker - fordi de beskytter barna for enhver pris, ikke foreldrene, ikke familiene og ikke seg selv. De har elendig PR pga dette og et økende dårlig rykte. 

Men det står enorm respekt av det. 

Anonymkode: 24297...636

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal være glad for at det finnes kritikere der ute, som gjør at vi som jobber i barneverntjenesten hele tiden får noe å reflektere rundt. Samtidig er det fantastisk slitsomt å nesten ikke tørre å si at man jobber i bvtj på grunn av at "alle" har meninger om barnevernet, og mange, (inkludert min egen familie), synes barneverner er bullshit og kun består av noen maktsyke kvinns. Jeg tok jobben med et reelt ønske om å hjelpe familier, og barn som trenger hjelp. Det er også derfor jeg blir. 

Anonymkode: 8c4df...189

• Liker 7
Gjest Optimo
Skrevet

Er norsk barnevern en eneste stor skandale?

Nei. 

Gjør de feil noen ganger? 

Ja. 

Er det bra å ha et barnevern? 

Ja. 

Skrevet

Jeg skulle gjerne sett at utdanningskravet var mye høyere. Der sitter folk som har karret seg gjennom tre enkle år på høyskolen med svært stor makt. Der finnes mange dyktige konsulenter, men det skyldes erfaring mer enn utdanning.

Det er mye synsing og føling og for lite kunnskap blant altfor mange.

I tillegg er det for lite hjelpetiltaksmuligheter i en rekke kommuner.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye skandaløst med Barnevernet. Har vært det lenge. Det verste er historisk sett de eksperimentelle terapiene, IQ-testingen og systemets generelle omsorgsvikt. 

Men det kunne blitt bedre om det var lettere å sparke ansatte og tilknyttet personell som ikke akkurat kaster glans over Barnevernet. Det er likevel et bra konsept. Jeg synes barnevernspedagutdanningen har et greit utgangspunkt og studentene virker idealistiske, som er bra. Men de blir vel kvalt av systemet når de kommer ut i jobb. Det er også svært negativt at griske investorer tjener grovt på dette, på institusjoner. Samt systemet med pseudovitenskapelige sakkyndige som tar seg veldig godt betalt for... å bare tjene penger. Hadde man kunnet fjerne dette, og fokusert på å utvide/forbedre selve barnevernspedagogutdannelsen, kunne det blitt bedre. Altså fokus på pedagogikken, bistanden og hjelpetiltakene.

24 minutter siden, Rotemor skrev:

Jeg skulle gjerne sett at utdanningskravet var mye høyere. Der sitter folk som har karret seg gjennom tre enkle år på høyskolen med svært stor makt. Der finnes mange dyktige konsulenter, men det skyldes erfaring mer enn utdanning.

Det er mye synsing og føling og for lite kunnskap blant altfor mange.

I tillegg er det for lite hjelpetiltaksmuligheter i en rekke kommuner.

Ja, dette er gode poeng. Jeg leser det som at personlig egnethet kommer litt i skyggen, noe som jeg er enig i. De burde kanskje hatt mer praktisk erfaring før de blir fast ansatte. 

Barnevernet har et forbedringspotensiale, men det virker som om de er åpne for å rette opp i en del ting nå.

Anonymkode: 0619b...9ce

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet er en helt nødvendig instans, all den tid det finnes foreldre som ikke er egnet til å være omsorgspersoner. 

Jeg er glad vi har et barnevern med ryggrad, så får disse «kritikerne fra utlandet» bare mene hva de vil. 

Det er forresten lovgiverne, altså Stortinget, som regulerer barnevernets mandat. 

Anonymkode: 04d68...dbc

Er det bare foreldre med dårlige omsorgsevner som får hjelp av barnevernet ? 

Hvis feks jeg ble alenemor til trillinger og ikke hadde nok nettverk  til avlaste med barna, kunne jeg da fått hjelp av barnevernet?

eller hvis eneforsørger får kreft og barna måtte ha en alternativ base?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt stor tiltro til barnevernet og synes de har gjort en fantastisk jobb. Inntil jeg en dag plutselig satt på den "andre siden av gjerde" grunnet en bekymringsmelding levert av et psykisk syk familiemedlem som ville ramme meg meg, men som utad virker meget troverdig med ulike toppjobber på CVen. At et statelig organ kan handle så drastisk UTEN å gjøre forundersøkelser annet enn bassere vedtaket sitt på bekymringsmeldingen, har rystet meg langt inn i sjelen, og har gjort at jeg har mistet all tro på systemet.

Barnevernet var for meg før noe trygt og godt som vernet om barn som ikke hadde det bra,- jeg har dessverre erfart det motsatte. De har påført mine barn unødvendige traumer, og er nå noe jeg frykter (helt uten grunn, men jeg vet hva de er i stand til å gjøre uten å ha grunnlag for å handle).

Trist at det er blitt slik,og jeg er redd det skal gå utover de barna som virkelig trenger hjelp.

Anonymkode: a0a1c...9b6

• Liker 4
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Håper det er noen her som kan bekrefte eller avkrefte følgende to påstander (fra videoen i innlegg #3):

1) Det er barnevernet selv som plukker ut og lønner den sakkyndige psykolog/psykiater som skal vurdere barnevernets utredning. Sant eller usant?

2) Når barnevernet setter inn hjelpetiltak for familier går dette på kommunens budsjett, mens når barnevernet går inn for omsorgsovertagelse blir dette finansiert fra statens budsjett. Sant eller usant?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Håper det er noen her som kan bekrefte eller avkrefte følgende to påstander (fra videoen i innlegg #3):

1) Det er barnevernet selv som plukker ut og lønner den sakkyndige psykolog/psykiater som skal vurdere barnevernets utredning. Sant eller usant?

2) Når barnevernet setter inn hjelpetiltak for familier går dette på kommunens budsjett, mens når barnevernet går inn for omsorgsovertagelse blir dette finansiert fra statens budsjett. Sant eller usant?

Dette har vært diskutert noe for ei tid tilbake. Selv om vi trenger et barnevern, så er det ting omkring organisering, knyttinger og penger vi som samfunn bør være mer obs på - og diskutere. Det blir for enkelt med "barnevernet har alltid en god grunn" osv argumentasjon. Når det viser seg at det er strukturelle ting her, dess mer jeg leser om og setter meg inn i problemstillingene. Vi bør og må ha et barnevern - men det er nok ting som kunne vært gjort bedre. Og på tide med mer åpenhet omkring dette - ikke blindt godta at ting er godt og uklanderlig gjennomført.

Generelt lesestoff: https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-ekspertnettverk-skal-sla-alarm-om-feil-i-barnevernsaker---vi-er-rystet-inn-til-hjerterota/67528271

1) Det stemmer.
http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=423804&a=3
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2015/06/30/194408491/noen-sakkyndige-sier-de-ikke-har-rad-til-vaere-uenig-med-barnevernet

2) Det stemmer.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/betalingsordninger-i-barnevernet/id108601/
https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/barnevern-koster-hvem-betaler-1.533675

Anonymkode: e8431...50a

Skrevet

Når det kommer til fosterforeldre så lurer jeg på om barnevernet gjør en god nok jobb eller kunne tilbudt mer hjelp og veiledning? 

En venninne har tatt til seg et fosterbarn som selvfølgelig har en tung bagasje. Hun etterlyste veiledning rundt hans behov, men det hun fikk var nokså dårlige råd og manglende kunnskap Fosterforeldrene burde hatt veiledning av ansatte innen psykisk helse og ikke bare av ansatte i BV

et annet par  jeg kjenner har vært fosterhjem for tre barn. En av dem går det bra med, to andre valgte å flytte til henholdsvis institusjon og nytt fosterhjem etter en del år.  Når jeg ser hvordan fosterforeldrene håndterer konflikter så forstår jeg at barna blir usikre. De har stort fint hus i idylliske omgivelser, har god råd - men om de burde tatt imot tre fosterbarn med så store psykososiale vansker, det går vel ut over deres kompetanse. Jeg lurer derfor på om de har vært igjennom noe kurs eller personlighetstester før de ble godkjent som fosterforeldre? Hvor strengt er dette systemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...