Gå til innhold

Feriedager: kun virkedager eller også lørdager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke dager går som feriedager? Er det kun virkedager eller kan man ta ut ferie en enkelt dag som en lørdag? Så fremt arbeidsgiver har mulighet å godkjenne det da. 

Anonymkode: a0c5f...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hva du mener... 

Ferieloven regner 6 arbeidsdager pr uke, dvs den regner med at du jobber lørdager. Ferielover opererer med 4 uker og en dag ferie. 

Siden de fleste jobber 5 dager i uken og har 5 uker ferie regner man for enkelhets skyld med at man har ferie 25 arbeidsdager pr år. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, petterm skrev:

Litt usikker på hva du mener... 

Ferieloven regner 6 arbeidsdager pr uke, dvs den regner med at du jobber lørdager. Ferielover opererer med 4 uker og en dag ferie. 

Siden de fleste jobber 5 dager i uken og har 5 uker ferie regner man for enkelhets skyld med at man har ferie 25 arbeidsdager pr år. 

Takk for svar. Forklarte meg sikkert litt dårlig. Jeg er en av de som ikke kun arbeider mandag-fredag. Arbeider også helger. Har av og til delt opp ferieuker slik jeg tar 2 feriedager i forbindelse med en frihelg og 3 feriedager i forbindelse med annen frihelg. Så får jeg noen langhelger. Men har jeg lov å ta en feriedag på en lørdag hvor jeg skal arbeide? Det er ikke alltid så lett å bytte vakter eller jobbe inn, og da kan en løsning være å ta ut en feriedag om det er mulig.

Anonymkode: a0c5f...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Noen har 5 virkedager, andre haf 6 virkedager. Jobber du helger har du 6 virkedager pr uke. Ja lørdager er vanlig arbeidsdag for oss, og kan taes ut iferie. Men vi får kun 1 søndag. Men, nå kan leder bestemme at du ikke får fri en lørdag. Eller det å ta ut enkeltdager er noe som leder kan si nei til.

Anonymkode: 377bb...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...