AvaAdore Skrevet 10. mars 2005 #1 Skrevet 10. mars 2005 hey, naar man bestiller f.eks med bridesave og lign, naar kommer da momsen paa? faar man regning i posten? blir det lagt paa i sendekostnadene fra usa? jeg er ikke HELT inne paa dette bestillegreiene...
TeddyToria Skrevet 10. mars 2005 #2 Skrevet 10. mars 2005 Momsen regnes ut fra gjenstandenes verdi... Det er moms på alt over 200,-...eller 1000,- hvis det er gave. Så det kan være kjekt å få de som sender til å krysse av på gave, eller opplyse en noe lavere verdi, hvis de vil gjøre det - det kan man forhøre seg om... Pakker blir stoppet i tollen, og der regner de ut momsen, som de sender til deg med en faktura - dette gjøres gjerne av posten, som legger ut tollen for deg, som du da må betale dem tilbake!
AvaAdore Skrevet 10. mars 2005 Forfatter #3 Skrevet 10. mars 2005 Momsen regnes ut fra gjenstandenes verdi... Det er moms på alt over 200,-...eller 1000,- hvis det er gave. Så det kan være kjekt å få de som sender til å krysse av på gave, eller opplyse en noe lavere verdi, hvis de vil gjøre det - det kan man forhøre seg om... Pakker blir stoppet i tollen, og der regner de ut momsen, som de sender til deg med en faktura - dette gjøres gjerne av posten, som legger ut tollen for deg, som du da må betale dem tilbake! Kjolen (i folge hjemmesiden) blir sendt rekommandert, saa noe gave-avkryssing blir nok ikke aktuelt.. :-( men den momsen! hvordan betales den tilbake? i ettertid? naar pakken blir levert? foer man faar pakken?
ragsan Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 Hvis du har sagt ja til at posten får lov til å fortolle for deg får du regning i posten for moms+gebyr separat fra pakken (en regning som selvsagt går til inkasso på normal måte dersom du ikke betaler den...). Hvis det er første gang du bestiller noe som det blir avgift på var det i hvert fall sånn før at du fikk et brev der det sto "du har fått pakke - hvis du vil at posten skal tollbehandle signer og returner" som du da må returnere før de gjør noe mer med pakken. Det du får av utgifter, for å ta det, er altså moms på verdien oppgitt for innholdet i pakken (hvis over 200 (1000 for gave)) + moms på porto/eksp-gebyr (dette teller ikke med i de 200, men du får moms på det dersom varens verdi overstiger 200 - høl i hue, men sånn er det nå engang) + postens gebyr som er på 70 kr omtrent.
AvaAdore Skrevet 10. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2005 jaja.. bare de ikke staar paa doeren og krever pengene levert i haanden foer jeg faar pakken, saa er det vell i prinsippet greitt
Blueberry Skrevet 10. mars 2005 #6 Skrevet 10. mars 2005 spørs om jeg har hatt flaks eller ei da.. jeg har bestilt noen stempler fra USA og var nettopp innom nettbanken for å sjekke hvor mye jeg hadde betalt. 200,18 NOK. Hadde kursen vært litt lavere hadde det kommet under 200,-, men kanskje jeg er heldig og slipper moms likevel? Hvis momsen regnes ut på en god dag (for meg) så slipper jeg moms, hvis derimot dollarkursen stiger så må jeg betale moms...*sukk*
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #8 Skrevet 11. mars 2005 Hei Sendte nettopp en mail til bridesave om dette! Har du sjekket frakten for kjolen? Fikk beskjed om at frakt for et par sko var på $83!!!! Og nei de skrev absolutt ikke lavere verdi utenpå pakken eller krysset av for gave! Ellers er det somregel slik at du kan gå å fortolle pakken selv eller la posten gjøre det for deg. 25% moms +posten / tollvesenets avgifter. Posten tar i tillegg 72 kroner pr dag for oppbevaring (trodde det var derfor jeg betalte porto jeg....) Håper det hjalp deg litt! Du skal være veldig heldig om det kommer en stor pakke fra et firma og du slipper moms. Det er en annen ting om den kommer fra en privatperson.... Søta
AvaAdore Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2005 frakt paa kjolen er $150.. jeg synes ikke det er saa grusomt mye jeg.
Gjest Madam Felle Skrevet 11. mars 2005 #10 Skrevet 11. mars 2005 frakt paa kjolen er $150.. jeg synes ikke det er saa grusomt mye jeg. Rundt 900 kr for å sende en kjole? vel jeg har aldri betalt så mye for noe fra USA, og hadde IKKE gjort det heller. Det går fint an å sende pakken billigere, for går pakken med båt halverer du prisen med en gang. Ja, det tar noen dager ekstra, men skal en kjøpe mye er det også mye å spare på det. Viktigste er å ikke bare akseptere fraktprisen med en gang, men be de sende den på en billigere måte. For det finnes billigere måter
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #11 Skrevet 11. mars 2005 spørs om jeg har hatt flaks eller ei da.. jeg har bestilt noen stempler fra USA og var nettopp innom nettbanken for å sjekke hvor mye jeg hadde betalt. 200' date='18 NOK. Hadde kursen vært litt lavere hadde det kommet under 200,-, men kanskje jeg er heldig og slipper moms likevel? Hvis momsen regnes ut på en god dag (for meg) så slipper jeg moms, hvis derimot dollarkursen stiger så må jeg betale moms...*sukk*[/quote'] Kursen som benyttes i så måte er oppgitt på tollvesenets nettsider http://www.toll.no/ De fastsettes for en uke av gangen. Det er komplett irrelevant hva du faktsik har betalt.
Vendelin Skrevet 11. mars 2005 #12 Skrevet 11. mars 2005 KJolen min ble levert på døren fra usa 2.desember. Har fortsatt ikke fått noe regning fra posten eller tollvesenet jeg. Vet de har åpnet og sjekket pakken og der ligger også kvitteringen på kjøpet av kjolen. Noen som vet hvor lang tid i etterkant regninga kommer. :klø: .eller har jeg vært veldig heldig Jeg bestiller ofte stempel fra usa og har aldri betalt en krone i toll. og jeg bestiller som regel for 3-400 kroner av gangen.
AvaAdore Skrevet 12. mars 2005 Forfatter #13 Skrevet 12. mars 2005 KJolen min ble levert på døren fra usa 2.desember. Har fortsatt ikke fått noe regning fra posten eller tollvesenet jeg. Vet de har åpnet og sjekket pakken og der ligger også kvitteringen på kjøpet av kjolen. Noen som vet hvor lang tid i etterkant regninga kommer. :klø: .eller har jeg vært veldig heldig er det mulig at ikke alle pakkene blir stoppet i tollen da kanskje? siden der er flere som burde betalt toll, som ikke har faatt noen regning? hvor bestillte du forresten kjolen? hvilket...firma/butikk?
Vendelin Skrevet 12. mars 2005 #14 Skrevet 12. mars 2005 Jeg vet at kjolen ble stoppet i tollen fordi det lå brev om det i esken om at den var åpnet av tollvesenet for sjekk. Det står også det på tracking loggen av pakken. Jeg bestilte her: http://discountbridal.info/gowns.html
Gjest hi hi!! Skrevet 12. mars 2005 #15 Skrevet 12. mars 2005 Du kan faktisk få ettersendt i fra tollen en regning med renter 6 mnd etter at kjolen har blitt sendt ut, så det lureste er kanskje å ringe å spør om å få regningen. Dette er noe du må passe på sjøl, derav navnet "selv deklarering "
Vendelin Skrevet 12. mars 2005 #16 Skrevet 12. mars 2005 Jeg har ingen planer om å ringe å spørre om den regninga. DET er iallefall helt sikkert. Etter det jeg vet om fakturering, kan ingen kreve hverken purregebyr eller renter av en regning som ikke mottager har mottat. Selv deklarering eller ikke.Så der er jeg redd du tar feil hi-hi.. Men at regninga fortsatt kan komme er jeg fullstendig klar over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå