AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Hva er det som gjør at barn må gå i slitte klær, brukt av flere familiemedlemmer før dem, utvasket og noen ganger hullete tøy. Sko som enten er for trange eller for store. Ikke får de ski, heller ikke skøyter. Foreldrene har gjerne dårlig råd, men til gjengjeld er de gjerrige. Sixpacken på Kiwi har de råd til, men utstyr til barna sine som er av noenlunde kvalitet blir prioritert bort. Hvis folk har så jævlig dårlig råd eller null styring på økonomien, hvorfor få barn da? Snakker ikke om innvandrerne de er i en annen liga. Nordmenn har alle muligheter, de kan bruke prevensjon om de ikke orker enda en lausunge. Så hva er dealen? Er det den fete barnetrygden som lokker? Den blir jo tydelig ikke brukt på ungene 🙄 Anonymkode: 33be4...588 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Provokasjonstråd. Next! Anonymkode: eb319...bb9 23
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 Finnes mye fornuftige foreldre der ute som ikke bidrar like sterkt til bruk og kast samfunnet Anonymkode: c63e3...a37 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Finnes mye fornuftige foreldre der ute som ikke bidrar like sterkt til bruk og kast samfunnet Anonymkode: c63e3...a37 Og i MPDG sin ånd skaper de mobbeofre. Flott med grønne tanker, barna er det ikke så nøye med. Anonymkode: 33be4...588 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes mye fornuftige foreldre der ute som ikke bidrar like sterkt til bruk og kast samfunnet Anonymkode: c63e3...a37 Ihvertfall ikke til kast når de lar ungene gå i hullete klær. Anonymkode: 811ac...2d7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 Her vi bor er det nødvendigvis ikke de fattige som lar barna sine gå med slitte klær brukt av mange, eller for små eller for store sko etc men faktisk de som er pengesterke. Flott hus, fine jobber, båt, hytte etc har de, men å la barna gå med stor nok utedress som ikke strammer over ryggen, eller passe nok sko nei det tar de seg ikke råd til, og arver de noe ja så må barna bruke det, er skoene for store er visst det kjekt for da passer de neste år også. Er helt enig i bruk og kast mentaliteten, men får da være grenser. Vi har ikke spesielt god råd, men prioriterer godt nok klær og utstyr til barna, ikke det aller beste nødvendigvis, og bruker gjerne arvede hele og pene klær, men her har vi ikke prioritert hytte, fin bil etc heller. Anonymkode: 6e82e...ff3
Sportiva Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 (endret) Jeg er helt enig i at barn bør har klær og sko som passer, og som ikke er helt utslitt. Når det er sagt, så kaster ikke jeg klær kun fordi de får et lite hull i seg. Tynne merinogensere og bodyer får jo hull og flekker bare du ser litt hardt på dem. Vask nesten hva som helst noen ganger, og det blir nuppete. Spiller ingen rolle om det er en collegegenser fra GANT, et eller annet fancy ullplagg eller en pysj fra Lindex (og ja, jeg leser vaskeanvisningen). Jeg synes det er umoderne og litt harry å insistere på å alltid kjøpe nytt og i store mengder når vi bor i et land med slik overforbruk og samtidig står overfor global ressursmangel. Endret 5. august 2018 av Sportiva 7
Honey Dew Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 Hos oss bruker vi ikke arvede klær. Ikke fordi vi er fisefine, men fordi vi synes det er greit at barna har sine egne klær. De er også med og plukker ut hva de kunne tenke seg på klesbutikkene, men det betyr ikke at de får alt de peker på
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 37 minutter siden, Honey Dew skrev: Hos oss bruker vi ikke arvede klær. Ikke fordi vi er fisefine, men fordi vi synes det er greit at barna har sine egne klær. De er også med og plukker ut hva de kunne tenke seg på klesbutikkene, men det betyr ikke at de får alt de peker på Blir ikke klærne barna arver deres? Anonymkode: aaae0...e5e 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 Vi bruker arva klær, men stort sett kjøper vi sko nye. (Så lenge det ikke er veldig pent brukte støvler etc) og jeg bryr meg egentlig ikke om at det er et lite hull i klærne de skal bruke i bhg. Der er det så høy slitasje på klærne uansett, så det kunne like gjerne vært barna selv som hadde laga det hullet. Synes det er kjekt med arv, for klær blir tross alt ikke oppbrukt av et barn. Noe nytt blir det jo alltids uansett, og jeg tenker det er sunt at barna lærer at gjenbruk er bra. Økonomi har lite med saken og gjøre for vår del, men når vi slipper å kjøpe masse hverdagsklær til barna, kan vi bruke litt ekstra på å høyne kvaliteten på skoene vi kjøper. Anonymkode: a5c5a...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 Signerer denne! Ei i klassen til datteren min har alltid arvet klær. Og det er jo fint det at klærne blir gjenbrukt, sparer miljøet for mye.. Men når klærne er så ille at selv ikke fretex hadde solgt det, så hadde det kanskje vært litt fint for barnet å få slippet de klærne.. Og morra dytter trynet fult med sminke, fillers, hair extensions, hun snuser og øl til typen er alltid med hjem fra butikken. Alt av sko er arvet (kjøpt brukt på facebook). Jeg vet hun får bra med barnebidrag, fordi dette har hun fortalt meg, men de pengene går ikke til ungen for å si det sånn.. Anonymkode: 9d1ba...023 3
lille humla Skrevet 5. august 2018 #12 Skrevet 5. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Signerer denne! Ei i klassen til datteren min har alltid arvet klær. Og det er jo fint det at klærne blir gjenbrukt, sparer miljøet for mye.. Men når klærne er så ille at selv ikke fretex hadde solgt det, så hadde det kanskje vært litt fint for barnet å få slippet de klærne.. Og morra dytter trynet fult med sminke, fillers, hair extensions, hun snuser og øl til typen er alltid med hjem fra butikken. Alt av sko er arvet (kjøpt brukt på facebook). Jeg vet hun får bra med barnebidrag, fordi dette har hun fortalt meg, men de pengene går ikke til ungen for å si det sånn.. Anonymkode: 9d1ba...023 Synes det var en veldig fordømmende tekst. Hva har fillers med dette å gjøre? Annet enn å gjøre din forakt mot dette menneske mere relaterende for de fleste kvinner på en ganske bitter måte. Din mening virker som ganske unødvendig når det kommer til din analyse av dette menneskets valg. Skinner ikke mye troverdighet av det du skriver annet av fordømmelse. Hilsen en som aldri har hatt noe gjort med eget utseende annet enn sminke og farget håret (rosa en gang). 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 Sånn går det når norske menn setter unger på golddiggers fra EØS. Er ikke akkurat kremen av kvinner fra EØS som må dra til Norge for å finne noen som kan forsørge dem. Heller ikke kremen av norske menn som ligger med utenlandske kvinner uten prevensjon. Men det er en perfekt oppskrift for å skape neglisjerte barn. Anonymkode: c9e63...271 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 Blant velstående familier og mindre velstående som jeg kjenner, er det ganske tydelig at de med minst penger bryr seg mest om fancy klær og ting. Ser det også med venninner på egen alder. De med lav utdanning og dårlig råd MÅ bare ha den nyeste iPhone, de med høy utdanning og god råd som fint kunne hatt råd til nyeste iphone har en gammel mobil med knust skjerm. Det er ikke så viktig. Kanskje føler fattige familier at det er noe skamfullt med å arve klær, mens rike familier ser på det som et bevisst verdivalg? Anonymkode: 2228d...30a 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #15 Skrevet 5. august 2018 2 timer siden, lille humla skrev: Synes det var en veldig fordømmende tekst. Hva har fillers med dette å gjøre? Annet enn å gjøre din forakt mot dette menneske mere relaterende for de fleste kvinner på en ganske bitter måte. Din mening virker som ganske unødvendig når det kommer til din analyse av dette menneskets valg. Skinner ikke mye troverdighet av det du skriver annet av fordømmelse. Hilsen en som aldri har hatt noe gjort med eget utseende annet enn sminke og farget håret (rosa en gang). La meg oppsummere for deg: Hun tar seg råd til å fikse på utseende sitt, bryr seg veldig mye om å være fin og flott. Men når det kommer til ungen, skal det brukes så lite penger som overhodet mulig. Da er det helt greit med ihjel vasket gensere som har blitt arvet en del ganger før den endte opp hos denne ungen. Sko, jakker, ull-tøy, nei det er ikke så viktig at det ikke funker som det skal lenger, så lenge morra fikk det gratis. Ser du virkelig ikke at dette blir feil? Og ang fillers og sånt, jeg gjør akkurat det samme selv, men jeg sører for at ungene har det de trenger før jeg tar meg råd til det. Beklager for at du tok deg nær av innlegget mitt, men barn koster faktisk penger! Er man nøtt til å velge mellom overfladiske ting på seg selv og klær til barna, så velger man faktisk klærne. Anonymkode: 9d1ba...023 2
Honey Dew Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir ikke klærne barna arver deres? Anonymkode: aaae0...e5e De er brukt av andre
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #17 Skrevet 6. august 2018 Hvis du spør helt generelt om hvorfor noen barn går i arvetøy, hullete tøy, for små og for store klær selv om foreldrene har råd til nytt, er et av svarene at barna har tilgang til dette tøyet og foretrekker det, sånn er det med mine barn, vi arver store mengder (har god råd og venner og familie med veldig god råd). Barna velger selv, de har sine favoritter, og særlig mitt ene barn foretrekker for små olabukser med hull, for eksempel, og for store merkeklær-hettejakker, og tar de skoene hun syns er kulest selv om de er slitte, ikke de nye fornuftige, dyre jeg har kjøpt til henne. Så har de sine favorittplagg, og de må IKKE kastes! Jeg føler det blir feil av meg å insitere på nytt tøy fordi JEG vil signalisere at jeg bruker penger på henne. Hun er ikke alene om dette, gjenbruk, arving , loppemarked og brukt er faktisk litt status her vi bor. Vi bruker MYE penger på barna uansett, på fritidsaktiviteter, fornøyelser, sportsutstyr (det som ikke arves), reiser, lommepenger, etc. Så det er ikke fordi vi er gjerrige, og det er antageligvis sånn fordi barna våre ikke ville drømme om at noen kan dømme dem som fattige eller oss som dårlige foreldre pga klær. Hvis du snakker om noen spesifikke, gjerrige, fattige foreldre som alltid prioriterer øl og sminke til seg selv, og barna faktisk ikke har passende klær til skolebruk, er det deres prioriteringer. Men det er jo meningsløst for ressurssvake foreldre å for eksempel kjøpe nytt skiutstyr til barna hvis de ikke drar på ski, ikke reiser på ferier der man kan gå på ski, ikke melder barna på skiskole. Videre syns jeg det er direkte tåpelig å kjøpe nytt av prinsipp. Men klær fra HM på salg er ikke dyrt, så hvis de du viser til klager over at de ikke har råd, er det jo feilprioritering så fremt de har råd til andre ting. Men det er nok også dessverre slik at de med dårligst råd, er de som får minst fint å arve og låne, og har minst ressurser til å lete opp funn på finn osv. Det er nok også i deres omgivelser man finner slike som deg, som legger merke til slikt og bryr seg om hva andre bruker pengene sine på, og hvor mye eller lite de har å rutte med. Anonymkode: 1f1a2...c69 3
matrobot Skrevet 6. august 2018 #18 Skrevet 6. august 2018 Faren min likte å fortelle historien om hull i sokkene. Da jeg og søsteren min var små, tok faren min med oss til byen. Der var det et hoppeslott. Han tok av mine sko og oppdaget at jeg hadde hull i sokkene. Han tenkte at det var flaut at jeg hadde hull i sokker. Faren undersøkte de andre barna som hoppet i hoppeslottet og fant en annen unge som også hadde hull i sokkene. Det var min søster 😄 Jeg innrømmer at jeg er heller ikke flinke til å sjekke sokkene. Jeg er ganske vant til å vokse opp med hull i mine sokker. Det samme gjorde mine foreldre. Vi har ikke spesielt dårlig råd egentlig. Det er bare gamle "vaner" som har gått i generasjoner, hehe. Men jeg har begynt å bli flinkere i det siste og påpeker ungene når de har hull i sokkene. Da ber jeg dem å kaste dem i søppel. 2 par oppi søppel denne uken 😀 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå