AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Jada, jeg søker jobber og mener ikke å bli naver resten av livet, så dere trenger ikke spekulere i dette eller hvorfor jeg er i den situasjonen jeg er i. Jeg har bare noen spørsmål jeg ønsker svar på. På dagpengesøknaden står det at man må legge ved: Arbeidskontrakt, oppsigelse, og grunn til oppsigelse. Så er det jo sånn at om man sa opp selv, så får man dagpenge-karantene. Jeg jobbet noen år i en kommune i årsvikariater på samme arbeidsplass. Jeg kunne nok fått fast jobb etter hvert om jeg spurte pent, man har vel uansett rett til det etter noen år(?). Men jeg har flyttet, og fortsatte jo dermed ikke å jobbe på denne plassen. Det var aldri noe oppsigelse. Jeg jobbet ut årsvikariatet mitt. Jeg _sluttet_ jo aldri. Jeg fikk muntlig tilbud om å jobbe der videre, men jeg vet ikke om de mente fast eller vikariat. Jeg skulle uansett flytte, så jeg takket nei. Som dere sikkert har skjønt har jeg ikke fått ny jobb. Det jeg lurer på da, er hva jeg gjør i forhold til dagpengesøknaden? Holder det med en arbeidskontrakt med start-slutt-dato? Altså som dokumentasjon på oppsigelse? Og hva skriver/sier jeg som grunn til oppsigelse? Jeg har jo ikke sagt opp, jeg har jobbet ut tiden som står på kontrakten, men takket nei til videre jobb. Kan jeg skrive «Årsvikariat slutt»?. Eller må jeg utdype og skrive at jeg takket nei til videre jobb? Mulig de spør om dette på nav uansett? Grunnen til at jeg takket nei til videre jobb og flyttet er personlig. Den kan jeg godt forklare for nav hvis de spør, men må jeg skrive hele grunnen på søknaden? Anonymkode: d23fd...d6e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Du blir ikke straffet for å ikke oppgi opplysninger. Du kan bli straffet for å gi feile opplysninger. Det som er mer "inn" nå som karantene tidene er blitt økt ytterligere av Høyre regjeringen er å sykmelde seg rett før en slutter. Da får en 100% av lønnen, arbeidsgiver kommer ikke til å forlenge kontrakten når du er syk og dermed kan du få dagpenger etterpå. Dette forutsetter jo at du er syk, men kanskje jobben gjorde deg syk, hva vet jeg. Anonymkode: 0801f...345
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du blir ikke straffet for å ikke oppgi opplysninger. Du kan bli straffet for å gi feile opplysninger. Det som er mer "inn" nå som karantene tidene er blitt økt ytterligere av Høyre regjeringen er å sykmelde seg rett før en slutter. Da får en 100% av lønnen, arbeidsgiver kommer ikke til å forlenge kontrakten når du er syk og dermed kan du få dagpenger etterpå. Dette forutsetter jo at du er syk, men kanskje jobben gjorde deg syk, hva vet jeg. Anonymkode: 0801f...345 Litt for sent for meg å bli «syk» nå, da jeg allerede er ferdig med vikariatet. Jeg er ikke ute etter å lure nav. Men lurer på hvor mye jeg må utdype i søknaden? Og jeg ser at søknaden er rettet mot de som _sier opp_ eller blir _sagt opp_. Da det spørres etter dokumentasjon på oppsigelse, og grunn. Men hva med de som har jobbet ut et årsvikariat eller fler? Man har jo ikke sagt opp. Så hva er relevant å skrive i søknaden? Må jeg skrive at jeg takket nei til et muntlig tilbud om videre jobb? Jeg kommer til å være ærlig hvis de spør, men føler det ikke er nødvendig å legge ut om hele situasjonen min i den skriftlige søknaden liksom. Eller må man det? TS Anonymkode: d23fd...d6e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 Vikariatet ditt er slutt, ferdig med det. NAV sjekker vel sikkert ikke om du fikk muntlig beskjed om nytt vikariat, hvordan skal de uansett bevise det. Muntlige beskjeder er umulig å bevise. Bare si at vikariatet ditt gikk ut. Anonymkode: 777b8...2db
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vikariatet ditt er slutt, ferdig med det. NAV sjekker vel sikkert ikke om du fikk muntlig beskjed om nytt vikariat, hvordan skal de uansett bevise det. Muntlige beskjeder er umulig å bevise. Bare si at vikariatet ditt gikk ut. Anonymkode: 777b8...2db Hadde flere årsvikariater i samme jobb. Virker jo logisk at jeg ville blitt tilbudt jobb videre. Jeg vil jo være ærlig. Grunnen til at jeg takket nei til å jobbe videre er jo kort sagt fordi jeg flyttet av personlige grunner. En grunn som helt sikkert egentlig ikke er «god nok» for nav. Jeg er ikke syk eller noe sånt. Men et egoistisk valg, på en måte. Orker ikke utdype her. Er klar over karantene på dagpenger, og vet at jeg egentlig bør godta det. Så er litt usikker på hva jeg skal skrive. «Flyttet»? kanskje. «Flyttet etter endt årsvikariat?» Mulig de spør meg om å utdype mer om jobben og hvorfor jeg flyttet? De er vel strenge på dette med stønader? TS Anonymkode: d23fd...d6e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde flere årsvikariater i samme jobb. Virker jo logisk at jeg ville blitt tilbudt jobb videre. Jeg vil jo være ærlig. Grunnen til at jeg takket nei til å jobbe videre er jo kort sagt fordi jeg flyttet av personlige grunner. En grunn som helt sikkert egentlig ikke er «god nok» for nav. Jeg er ikke syk eller noe sånt. Men et egoistisk valg, på en måte. Orker ikke utdype her. Er klar over karantene på dagpenger, og vet at jeg egentlig bør godta det. Så er litt usikker på hva jeg skal skrive. «Flyttet»? kanskje. «Flyttet etter endt årsvikariat?» Mulig de spør meg om å utdype mer om jobben og hvorfor jeg flyttet? De er vel strenge på dette med stønader? TS Anonymkode: d23fd...d6e De er strenge med de ærlige. De er ikke så strenge med de uærlige. Du er uansett ikke uærlig dersom faktisk ikke fikk et konkret jobbtilbud. Løst snakk er ikke et jobbtilbud. Anonymkode: 777b8...2db
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 På spørsmålet om sluttårsak ville jeg svart "kontrakt utgått" (tror det kommer opp automatisk). Ville også lagt ved kopi av den nyeste kontrakten. Det er ikke uærlig å ikke legge ut i det lange og brede om livssituasjonen din uten at noen har spurt. Dersom NAV trenger mer info, ber de om det. Anonymkode: d4f16...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 55 minutter siden, AnonymBruker said: På spørsmålet om sluttårsak ville jeg svart "kontrakt utgått" (tror det kommer opp automatisk). Ville også lagt ved kopi av den nyeste kontrakten. Det er ikke uærlig å ikke legge ut i det lange og brede om livssituasjonen din uten at noen har spurt. Dersom NAV trenger mer info, ber de om det. Anonymkode: d4f16...6c0 OK, så man må velge fra en sånn «meny» hva grunnen er..? Har ikke sett på selve søknaden enda, bare lest punkter om hva som må være med. Anonymkode: d23fd...d6e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, så man må velge fra en sånn «meny» hva grunnen er..? Har ikke sett på selve søknaden enda, bare lest punkter om hva som må være med. Anonymkode: d23fd...d6e Ja, jeg mener å huske det! Anonymkode: d4f16...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå