Gå til innhold

En beboer knuste brillene mine, hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber deltid på aldershjem og i helgen knuste en av beboerne der brillene mine. Dette er en utagerende beboer som gikk fysisk løs på en medbeboer, jeg måtte raskt gå i mellom de to for å avbryte «slåsskampen» før noen ble skadet. I det jeg gjorde det fikk jeg et hardt slag i ansiktet med knyttneven. Brillene mine knuste, og jeg fikk neseblod. 

Kan jeg kreve at jobben dekker brillene mine? De koster rundt 6000 kr og er kjøpt for tre år siden. Jeg er avhengig av briller og trenger disse for å fungere normalt. Hvilke rettigheter har jeg? Jeg forhørte meg med en kollega og fikk beskjed om at hun måtte dekke sine selv da hennes ble knust av en annen bruker under stell, dette skjedde for er halvt år siden. 

Anonymkode: 80200...2d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du absolutt få dekket ja. Ta det opp med leder i morgen 😊

Anonymkode: 2574d...405

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du skal skrive skademelding, og ta saken videre med arbeidsgiver. Skademelding skal skrives straks. Les personalhåndboken og snakk med personalansvarlig.

Anonymkode: 15b47...2d0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du har selvsagt rett til å få dekket eiendeler som blir skadet på jobb. Siden de fleste arbeidsplasser er ræva kommer sjefen sikkert til å prøve seg på at du må kjøpe nye selv, men stå på ditt. Dette var en skade som skjedde i arbeidstiden, gi en frist til å få dekket nye briller. Hvis ikke kaller du inn jurist på teppet. 

Anonymkode: 6fda7...ab6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har selvsagt rett til å få dekket eiendeler som blir skadet på jobb. Siden de fleste arbeidsplasser er ræva kommer sjefen sikkert til å prøve seg på at du må kjøpe nye selv, men stå på ditt. Dette var en skade som skjedde i arbeidstiden, gi en frist til å få dekket nye briller. Hvis ikke kaller du inn jurist på teppet. 

Anonymkode: 6fda7...ab6

Jeg er helt enig i at dette bør dekkes, men har dessverre ikke råd til å kalle inn en jurist på teppet. Er student og sliter allerede med å få endene til å møtes. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal skrive skademelding, og ta saken videre med arbeidsgiver. Skademelding skal skrives straks. Les personalhåndboken og snakk med personalansvarlig.

Anonymkode: 15b47...2d0

Jeg skrev skademelding på jobben i dag og skal ta det opp med avdelingsleder. Gruer meg til å ta det opp, da hun er vanskelig å prate med. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette dekker jobben. 

Anonymkode: bb3ca...afd

AnonymBruker
Skrevet

Beklageligvis, så kan det godt være du må dekke det selv - om ikke arbeidsgiver er veldig velvillige eller dere har en lokal avtale. Men de må egentlig ikke.

Står mer omkring dette i denne saken:

Sitat

Selvsagt betaler arbeidsgiver nye briller hvis de blir ødelagt på jobb, tenker du kanskje. Mange har tenkt som deg. Når de står der med de ødelagte brillene i hånda, har de surt fått erfare at de tok feil. De må betale regninga selv.

https://fagbladet.no/seksjon-kontor-og-administrasjon/brillekamp-pa-jaren-6.91.309845.7f5d6817c3

Anonymkode: e40ef...1a8

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

Papirfly, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...