Snop Skrevet 5. august 2018 #1 Del Skrevet 5. august 2018 Jeg har gått i anskaffelse av en inngrodd tånegl, og det er ikke første gangen. Andre ganger har jeg fått god hjelp av fotterapeut, men det er veldig smertefullt/plagsomt og jeg kan få time hos privatlege sporenstreks i morgen (dyrt) eller så er det litt lang venteliste hos fotterapeuten her i området (ikke så dyrt). Har det noe for seg å gå til lege med dette? Det er ikke infeksjon i det så vidt jeg vet, og det har vært kjempebra når fotterapeuten har klippet riktig og satt på bøyle. Er det i det hele tatt noe legen kan gjøre som jeg bare ikke vet om, så lenge det ikke trengs operasjon/antibiotika, eller er det en jobb for fotterapeuten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #2 Del Skrevet 5. august 2018 Litt vanskelig å vite uten bilde. Anonymkode: 1fa7b...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #3 Del Skrevet 5. august 2018 Hva du foretrekker lege eller fotterapeut er fritt valg. Tåen er vell full av puss? Da må den tømmes. Jeg tømmer selv og retter ut neglen når dette oppstår. Anonymkode: 6c889...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 5. august 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 5. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt vanskelig å vite uten bilde. Anonymkode: 1fa7b...d3d Tåa ser foreløpig normal ut, bare rød. Så vondt at jeg kun kan bruke sandaler og ikke får sove om natta, riktignok, men du ser ikke forskjell på den tåa og den friske tåa på andre foten. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva du foretrekker lege eller fotterapeut er fritt valg. Tåen er vell full av puss? Da må den tømmes. Jeg tømmer selv og retter ut neglen når dette oppstår. Anonymkode: 6c889...3a5 Kan legen gjøre noe hvis den ikke er full av puss? Rette ut neglen slik som fotterapeut ville gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 5. august 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 5. august 2018 ...er forresten bare redd for å betale masse penger for privatlege i morgen kun for å bli anbefalt å gå til fotterapeut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #6 Del Skrevet 5. august 2018 Hvis den ikke er veldig betent og du ikke trenger operasjon er lege bortkastede penger dra til fotterapeut du! Anonymkode: f87fb...24b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #7 Del Skrevet 5. august 2018 18 minutter siden, Snop skrev: Jeg har gått i anskaffelse av en inngrodd tånegl, og det er ikke første gangen. Andre ganger har jeg fått god hjelp av fotterapeut, men det er veldig smertefullt/plagsomt og jeg kan få time hos privatlege sporenstreks i morgen (dyrt) eller så er det litt lang venteliste hos fotterapeuten her i området (ikke så dyrt). Har det noe for seg å gå til lege med dette? Det er ikke infeksjon i det så vidt jeg vet, og det har vært kjempebra når fotterapeuten har klippet riktig og satt på bøyle. Er det i det hele tatt noe legen kan gjøre som jeg bare ikke vet om, så lenge det ikke trengs operasjon/antibiotika, eller er det en jobb for fotterapeuten? Jeg ville ringt legekontoret i morgen og spørt om legen behandler dette eller om man må til fotterapeut! Min mor gikk til lege med liktorn, da fikk hun beskjed om å gå til fotterapeut. Anonymkode: 855b8...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #8 Del Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, Snop skrev: ...er forresten bare redd for å betale masse penger for privatlege i morgen kun for å bli anbefalt å gå til fotterapeut. Har du ingen fastlege? Alle fastleger har akuttimer de tildeler fra morgen av til første person til mølla prinsippet. Uten å se tåen er det vanskelig å vurdere, uten å vite hva eller hvordan legen du oppsøker vurderer det han ser er det umulig å svare for andres vurderinger. Å rette ut en stortånegl kan du selv gjøre ved å kjøpe klips til å sette på neglen. Anonymkode: 6c889...3a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zwish Skrevet 5. august 2018 #9 Del Skrevet 5. august 2018 31 minutter siden, Snop skrev: Tåa ser foreløpig normal ut, bare rød. Så vondt at jeg kun kan bruke sandaler og ikke får sove om natta, riktignok, men du ser ikke forskjell på den tåa og den friske tåa på andre foten. Kan legen gjøre noe hvis den ikke er full av puss? Rette ut neglen slik som fotterapeut ville gjort? Min erfaring etter mange år med stadig inngroddetånegler er- lege kan ikke gjøre noe annet enn å operere, evt anbefale deg grønnsåpebad. Hatt tre operasjoner, j@&*% vondt, samme problem oppstår igjen senere. De retter ikke ut eller fikser som fotterapeuter. Gikk lenge jevnlig (2-4 ggr pr år) til fotterapeut som forebyggende, fikk ofte satt på spange for a t neglen skulle vokse rett. Nå har jeg gått over til å fikse dette selv, bestiller sånn spangeopplegg på nettet, billigere og kjekkere. Min erFaring er at spange hvertfall for meg har gjort smertene mindre ganske raskt, da den løfter neglen litt. Den greia fra scholl som har kommet nå som nOen over her linket til kan kanskje også funke. Om du har hatt det lenge må du innstille deg på at dette er et kronisk problem, og tenke forebyggende, gjøre tiltak før det blir så ille som nå. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #10 Del Skrevet 5. august 2018 2 timer siden, Zwish skrev: Min erfaring etter mange år med stadig inngroddetånegler er- lege kan ikke gjøre noe annet enn å operere, evt anbefale deg grønnsåpebad. Hatt tre operasjoner, j@&*% vondt, samme problem oppstår igjen senere. De retter ikke ut eller fikser som fotterapeuter. Gikk lenge jevnlig (2-4 ggr pr år) til fotterapeut som forebyggende, fikk ofte satt på spange for a t neglen skulle vokse rett. Nå har jeg gått over til å fikse dette selv, bestiller sånn spangeopplegg på nettet, billigere og kjekkere. Min erFaring er at spange hvertfall for meg har gjort smertene mindre ganske raskt, da den løfter neglen litt. Den greia fra scholl som har kommet nå som nOen over her linket til kan kanskje også funke. Om du har hatt det lenge må du innstille deg på at dette er et kronisk problem, og tenke forebyggende, gjøre tiltak før det blir så ille som nå. Lykke til! Kan du linke til den du bestiller på nett? Når du får inngrodd negl så ofte så bør du jo ikke klippe neglen for kort, og passe på hvilke sko du bruker. Anonymkode: 6c889...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #11 Del Skrevet 5. august 2018 ta deg et langt og godt fotbad med varmt vann og grønnsåpe. Når neglen er helt myk så kan du fint prøve å få den på plass selv Anonymkode: 5ca97...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zwish Skrevet 6. august 2018 #12 Del Skrevet 6. august 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du linke til den du bestiller på nett? Når du får inngrodd negl så ofte så bør du jo ikke klippe neglen for kort, og passe på hvilke sko du bruker. Anonymkode: 6c889...3a5 Link: https://www.curvecorrect.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2018 #13 Del Skrevet 6. august 2018 Ubetent og også betent kan man løse selv med mindre det er gjentakende infeksjonsproblem. Søk på youtube how to fix ingrown toenail. Jeg lærte et vidunderlig triks med å ta bomullsdotten fra en q tips av q tipsen, ta vann på den og rulle den til en kule eller pølse, og dytte den under tåneglen med en tannpirker eller lignende og skyve den så langt nær kanten som mulig så neglen heves litt og ikke graver nedi huden. Deretter tar man teit på huden ved siden av neglen og trekker stramt rundt halve tåa så man får trekt huden ut til siden så neglen ikke skjærer der i hjørnet. Og så skyver man bomullspølsa/dotten enda litt mer ut i kanten av neglen med tannpirkern så den fungerer som en pute mellom det skarpe neglhjørnet og huden. Umiddelbar smertelindring og etter et par dager merker du det ikke lenger. Skift ut teip og bomull ved behov, en uke eller to så er neglen grodd i ikke-gnagete lengde igjen. Anonymkode: 2ae98...152 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå