Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har vært igjennom en voldsom runde med refinansiering av stor kredittgjeld. Jeg hadde fått pådratt meg slik idiotisk gjeld etter en ex. Uansett.. nå er det over og kausjonister og vi har vært i banken i møte. Hvor vi måtte legge frem alt.

Det jeg lurer på er om banken kommer til å kreve få tilsendt selvangivelser i årene fremover? For å se at vi ikke har pådratt oss mer gjeld. Utenom boligen og bilen våres selvsagt. Er dette vanlig praksis? Hu sa ingen ting om det i løpet av denne prosessen. 

Anonymkode: cbc1b...070

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvangivelse eksisterer ikke lenger. Det heter skattemelding. En bank kan ikke forlange å få skattemeldingen til kunden uten grunn. Hvilke grunner er helt avhengig av situasjonen.

Anonymkode: 3c0db...2d5

Skrevet

De vil ha tilgang til skattemeldingen din fra 2017. Har du/dere pådratt dere mer gjeld i 2018 vil det ikke visen för på neste års skattemelding.

Hvis banken deres sier ja til å hjelpe dere vil de ikke kreve å få tilgang til skattemeldingen deres i prene dom kommer. De gir dere avslag eller hjelp på bakrunn av 2017 skattemelding.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen har vært igjennom en voldsom runde med refinansiering av stor kredittgjeld. Jeg hadde fått pådratt meg slik idiotisk gjeld etter en ex. Uansett.. nå er det over og kausjonister og vi har vært i banken i møte. Hvor vi måtte legge frem alt.

Det jeg lurer på er om banken kommer til å kreve få tilsendt selvangivelser i årene fremover? For å se at vi ikke har pådratt oss mer gjeld. Utenom boligen og bilen våres selvsagt. Er dette vanlig praksis? Hu sa ingen ting om det i løpet av denne prosessen. 

Nei, det vil de ikke kreve. Aldri hørt om at bankene sitter og ber om skattemeldinger/selvangivelser i etterkant av et tildelt lån.

Hvorfor lurer du på det? Har dere planer om å ta opp mer gjeld og lurer på om banken vil få vite det?

Anonymkode: 4eb5a...972

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar😊 

nei vi har ingen planer å pådra oss mer gjeld.. da denne prosessen har vært beintøff psykisk! Det var en så stor kredittgjeld, så å havne i en slik situasjon vil vi aldri gjøre igjen. Banken våres sa at vi måtte sverge på å ikke ta opp mer gjeld ikke bare for våres del ang økonomi men også for kausjonistene sin del som stiller sikkerhet. Vi har fått all gjeld samlet til ett på huslånet. Grunnen til at jeg spør er egentlig fordi jeg har blitt helt paranoid av dette. Under prosessen med å få refinansiert så har rådgiveren våres gått inn på kontroversielt og sett hva jeg har brukt penger på.. utenom å gi beskjed til meg. Hun sa også forann kausjonistene på møtet at hun hadde sett selv at jeg hadde betalt ned det ene kredittkortet da feriepengene mine kom inn..så jeg blir paranoid og tror at banken kommer til å følge med på oss ved å gå inn på våre kontoer... og å få tak i selvangivelsen som kommer til neste år bare for å se st vi ikke har mer gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig problemet med at de får se skattemeldingene da, hvis dere ikke har planer om å pådra dere mer gjeld? Jeg for min del hadde ikke hatt det minste problem med at banken hadde fått skattemeldingen min hvert år.

Anonymkode: e0cf7...af8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig problemet med at de får se skattemeldingene da, hvis dere ikke har planer om å pådra dere mer gjeld? Jeg for min del hadde ikke hatt det minste problem med at banken hadde fått skattemeldingen min hvert år.

Jeg spør fordi jeg ikke liker å bli overvåket. Enkelt å greit. Har ingen ting med at vi skal sjule noe. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg ikke liker å bli overvåket. Enkelt å greit. Har ingen ting med at vi skal sjule noe. 

Du blir jo overvåket av staten hvert eneste år uansett. De skal ha nøyaktig oversikt over alt du tjener og skal til og med ha en stor del av det. Og banken vet jo allerede alt som går ut og inn av kontoene dine. 

Har aldri forstått hvorfor vanlige mennesker har angst for "overvåkning" her i landet.

Skrevet

De vil ikke be om fremtidig skattemelding - hvorfor skulle de det?

Banken er bare interessert i at alle betalingene blir gjort til riktig tid, så lenge dere holder frister og gjør opp for dere bryr ikke banken seg noe om hva annet dere driver med.

Om dere får et boliglån så har banken en sikkerhet i boligen. Dersom betalingene deres uteblir trekker banken i nødbremsen og krever at boligen blir solgt slik at de får tilbake pengene sine (kort fortalt, det skjer ikke over natten).

Det er slik banken håndterer risikoen sin, de oppnår ingenting ved å følge med på andre deler av økonomien deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...