Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt hevdet at rundt 10% av befolkningen ikke har høy nok IQ til å fungere i dagens arbeidsliv.  Det har ikke intelligensen til å  klare hva arbeidslivet krevet.  Man kan sikkert diskutere hvor grensen går og det er klart at enkelte jobber krever høyere IQ enn andre. 

Men det er vel ikke uplausibelt at minst 10% har for lav IQ til å kunne lede landet og å sette seg inn i kompliserte problemstillinger. 

Burde man ikke derfor ha krav om at man minst være minst blant de 90% smarteste for å kunne sitte i regjering eller sitte på Stortinget?

Her er det snakk om å kun luke ut de dummeste av de dummeste. Dette er mennesker som man trolig aldri ville turt å ansette i en komplisert jobb man selv hadde ansvar for.  Om man ikke ville turt å latt personen være stengeansvarlig på Kiwi hvorfor skal man da la personen få styre landet?  Ikke bare vil vedkommende trolig ikke klare å sette seg inn i de politiske spørsmålene, men i en krisesituasjon som f.eks 22. juli eller 9.april 1940 så kan det jo fort ende katastrofalt. 

Enkelte vil kanskje si at vi bør stille enda strengere krav. Og det kan jeg være enig i, men det kan kanskje være en ide å kun luke ut de verste av de verste først.  Personene som det er grovt uansvarlig å la få lov til å lede landet. 

Noen vil kanskje si at i et demokrati så bør det bare være hvem som får flest stemmer som avgjør  hvem som skal lede landet.  Men vi har allerede regler som sier at man kan bli dradømt stemmeretten ved f.eks valgfusk eller landssvik. Visse mennesker mener man ikke engang er kvalifisert til å stemme.  Én stemme vil sjeldent påvirke landets retning, mens én statsminister vil ha enorm innflytelse på landet. Det burde vel ikke være strengere krav for stemmerett enn for hvem som sitter i regjering og på Stortinget?

Andre regler som vil kunne være aktuelt er krav om evne til konsentrasjon. Personer som har for  store konsentrasjonsvansker til å kunne sette seg inn i problemstillingene eller være med å lede landet i en krisestituasjon bør også utelukkes. 

Om tviler på at  også de dummeste av de dummeste kan vinne valg. Så oppfordrer jeg dere til å ta en IQ-test for da er det godt mulig dere er blant de 10% dummeste. 

Anonymkode: 7cbe7...38e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høy IQ og smart er ikke sammenlignbart. IQ forteller hvor effektivt hjernen løser ukjente problemstillinger.

• Liker 2
Skrevet

Politikerne skal representere de som velger dem. FrP-velgere får Per Sandberg.

• Liker 3
Skrevet

Det er fortsatt problematisk da man kan fortsatt sette egne interesser først om man har høy IQ. Det kan faktisk gjøre det lettere å slippe unna med korrupsjon og manipulering der man ikke ønsker et bedre samfunn, men ønsker mer makt og penger på vegne av seg selv. Og hvor mye bedre vil samfunnet bli da?

Ideelt sett hadde politikere vært smarte og interessert i å skape et bedre samfunn for flest mulig, men per idag tror jeg ikke det finnes en valgprosess som garanterer at den type personligheter blir valgt inn. Jeg tror også mange smarte mennesker som genuint ønsker et bedre samfunn ikke synes å være politiker er appellerede + at de sannsynligvis hadde blitt skyvd ut ganske kjapt av andre sleipe politikere

Skal sies at selv når politikere er smarte og ønsker et bedre samfunn, så hjelper ikke det om befolkningen ikke har samme kunnskapen og innsikten, for da vil de selvsagt ikke bli valgt eller lyttet til. Samtidig må man gjerne fordumme ned problemstillinger og appellere til befolkningen heller enn å ta gode avgjørelser. Hvor mange ola nordmann gidder bruke 5 timer på å fordype seg der de kan ha en verdifull mening om hvert tema og der de kan gjenkjenne hvilken politiker som tar et godt og informert valg? Meget få. Så systemet vi har idag, samt metoden for å velge ledere oppmuntrer ikke til innsikt og gode valg, men til hvem som kan navigere best mulig gjennom det politiske farvann og knytte best mulig relasjoner med andre. Noen ganger lurer jeg på hvor mange avgjørelser som blir tatt på bakgrunn av ideologi vs behovet for å fremstå som handlingssterke foran velgerne, der man driver byttehandler som gir begge parter fordeler, men som ikke egentlig satser på en bedre fremtid for oss alle på lang sikt. 

Osv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2018 den 14.09, NySnakk skrev:

Høy IQ og smart er ikke sammenlignbart. IQ forteller hvor effektivt hjernen løser ukjente problemstillinger.

Kunnskapsrik mener du, ikke smart. For smart er synonymt med IQ. Mens kunnskap er tillært og har ikke noe særlig med IQ å gjøre.

Anonymkode: 68176...ec6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2018 den 14.19, T-Rex skrev:

Og MDG velgere får:

3780790.jpg

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og MDG velgere får:

3780790.jpg

Jeg er halvgammel og forholdsvis konservativ. Dette til orientering.

Skrevet

Jeg ville heller hatt en kunnskapstest. IQ forteller lite.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunnskapsrik mener du, ikke smart. For smart er synonymt med IQ. Mens kunnskap er tillært og har ikke noe særlig med IQ å gjøre.

Ikke i nærheten av hva jeg skriver.

Skrevet
On 8/8/2018 at 10:45 AM, Husholdning1 said:

Jeg ville heller hatt en kunnskapstest. IQ forteller lite.

Man kunne gjerne hatt en kunnskapstest også. 

TS

Skrevet
On 8/5/2018 at 2:19 PM, T-Rex said:

Og kvinner får marxister og kommunister, som har stått for ca 200 millioner drap og dødsfall siden 1918.....

Anonymkode: 3339d...940

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Man kunne gjerne hatt en kunnskapstest også. 

TS

Hvordan skal det hjelpe på de problemene jeg skisserte?

• 1 måned senere...
Skrevet
På 5.8.2018 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Det har blitt hevdet at rundt 10% av befolkningen ikke har høy nok IQ til å fungere i dagens arbeidsliv.  Det har ikke intelligensen til å  klare hva arbeidslivet krevet.  Man kan sikkert diskutere hvor grensen går og det er klart at enkelte jobber krever høyere IQ enn andre. 

Men det er vel ikke uplausibelt at minst 10% har for lav IQ til å kunne lede landet og å sette seg inn i kompliserte problemstillinger. 

Burde man ikke derfor ha krav om at man minst være minst blant de 90% smarteste for å kunne sitte i regjering eller sitte på Stortinget?

Her er det snakk om å kun luke ut de dummeste av de dummeste. Dette er mennesker som man trolig aldri ville turt å ansette i en komplisert jobb man selv hadde ansvar for.  Om man ikke ville turt å latt personen være stengeansvarlig på Kiwi hvorfor skal man da la personen få styre landet?  Ikke bare vil vedkommende trolig ikke klare å sette seg inn i de politiske spørsmålene, men i en krisesituasjon som f.eks 22. juli eller 9.april 1940 så kan det jo fort ende katastrofalt. 

Enkelte vil kanskje si at vi bør stille enda strengere krav. Og det kan jeg være enig i, men det kan kanskje være en ide å kun luke ut de verste av de verste først.  Personene som det er grovt uansvarlig å la få lov til å lede landet. 

Noen vil kanskje si at i et demokrati så bør det bare være hvem som får flest stemmer som avgjør  hvem som skal lede landet.  Men vi har allerede regler som sier at man kan bli dradømt stemmeretten ved f.eks valgfusk eller landssvik. Visse mennesker mener man ikke engang er kvalifisert til å stemme.  Én stemme vil sjeldent påvirke landets retning, mens én statsminister vil ha enorm innflytelse på landet. Det burde vel ikke være strengere krav for stemmerett enn for hvem som sitter i regjering og på Stortinget?

Andre regler som vil kunne være aktuelt er krav om evne til konsentrasjon. Personer som har for  store konsentrasjonsvansker til å kunne sette seg inn i problemstillingene eller være med å lede landet i en krisestituasjon bør også utelukkes. 

Om tviler på at  også de dummeste av de dummeste kan vinne valg. Så oppfordrer jeg dere til å ta en IQ-test for da er det godt mulig dere er blant de 10% dummeste. 

Ja, i alle fall en god del av dem. 

Anonymkode: 1d450...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...