AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Min venninne har fått tilbud fra en bedrift om å låne penger fra dem til egenkapital da hun ikke har noe egenkapital selv. Egenkapitalen som hun låner fra dem skal bli brukt til å ta opp lån i banken og kjøpe et hus som de ønsker å selge til henne. De selger også dette huset til henne for over 250 000 under takst fordi de slepper å bruke penger på megler. Tror de at de har noen baktanker med dette eller har de bare et genuint ønske med å hjelpe? Anonymkode: 46756...efc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Det høres ikke bra ut. Eller helt lovlig ut Anonymkode: cb84b...e93 1
_Mayhem_ Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 Tja om huset ser greit ut og hun føler det er verdt pengene (utifra markedspris ellers i området) er det vel greit, men en advokat bør nå være involvert lell. Det er jo også noen skatteregler på lån via jobben, pengerådet podcast har noe om dette. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 Jeg så en sånn sak på tv2 hjelper deg. Folk var blitt svindlet foe millioner (hele banklånet). Jeg hadde skygget banen. Ingen betaler 250.000 for megler heller. Anonymkode: af360...bbe 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ikke bra ut. Eller helt lovlig ut Anonymkode: cb84b...e93 Hvorfor mener du at det ikke høres bra eller lovlig ut? Anonymkode: 46756...efc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 Umulig å si uten å vite mer om omstendighetene. Hva er denne bedriften, hva har huset blitt brukt til? Er det et hus de har brukt som pendlerbolig, eller er det et selskap som driver med kjøp og salg, tvangssalg o.l.? Hva er betingelsene for de lånte pengene? Dessuten må hun også betale dokumentavgift (forutsatt selveier) som hun også må ha penger til. Det er nok ikke noe jeg ville gått med på uten videre, ihvertfall ikke uten å forhøre meg med en advokat som har greie på dette. En megler er ikke bare en som holder visninger og annonserer boligen, men også en som tar seg av det formelle i salgsprosessen med å få tinglyst skjøtet, holde av penger på klientkonto og håndtere en eventuell tvist. Det er nok flere feller å gå i i en slik prosess. Anonymkode: 10ebf...1f9 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 3 minutter siden, _Mayhem_ skrev: Tja om huset ser greit ut og hun føler det er verdt pengene (utifra markedspris ellers i området) er det vel greit, men en advokat bør nå være involvert lell. Det er jo også noen skatteregler på lån via jobben, pengerådet podcast har noe om dette. Advokat? Jeg trodde bare at det var megler som var involvert når en bolig skal selges? Hvilken rolle har advokaten i forhold til salget? Anonymkode: 46756...efc 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg så en sånn sak på tv2 hjelper deg. Folk var blitt svindlet foe millioner (hele banklånet). Jeg hadde skygget banen. Ingen betaler 250.000 for megler heller. Anonymkode: af360...bbe Skjønner. Er det ikke slik at megler skal ha en viss prosent av pengene som huset blir solgt for? Det kan vel fort bli så mye penger det? Anonymkode: 46756...efc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skjønner. Er det ikke slik at megler skal ha en viss prosent av pengene som huset blir solgt for? Det kan vel fort bli så mye penger det? Anonymkode: 46756...efc Mann inngår en avtale med megler før salget. Det pleier nok å koste rundt 100.000 avhengig av sted og megler. Anonymkode: af360...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umulig å si uten å vite mer om omstendighetene. Hva er denne bedriften, hva har huset blitt brukt til? Er det et hus de har brukt som pendlerbolig, eller er det et selskap som driver med kjøp og salg, tvangssalg o.l.? Hva er betingelsene for de lånte pengene? Dessuten må hun også betale dokumentavgift (forutsatt selveier) som hun også må ha penger til. Det er nok ikke noe jeg ville gått med på uten videre, ihvertfall ikke uten å forhøre meg med en advokat som har greie på dette. En megler er ikke bare en som holder visninger og annonserer boligen, men også en som tar seg av det formelle i salgsprosessen med å få tinglyst skjøtet, holde av penger på klientkonto og håndtere en eventuell tvist. Det er nok flere feller å gå i i en slik prosess. Anonymkode: 10ebf...1f9 Bedriften er en bedrift som kjøper hus og lignende for å pusse de opp for å selge de videre. Huset har blitt leid ut til en familie som ikke har noen tilknytning til bedriften så vidt jeg vet. Ok. Anonymkode: 46756...efc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mann inngår en avtale med megler før salget. Det pleier nok å koste rundt 100.000 avhengig av sted og megler. Anonymkode: af360...bbe Åja. Anonymkode: 46756...efc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #12 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bedriften er en bedrift som kjøper hus og lignende for å pusse de opp for å selge de videre. Huset har blitt leid ut til en familie som ikke har noen tilknytning til bedriften så vidt jeg vet. Ok. Anonymkode: 46756...efc Ok, høres forsåvidt greit ut. Men jeg er fortsatt litt skeptisk til det lånet de skal gi. Hva er betingelsene for det? Høres ut som en litt uvanlig praksis. Anonymkode: 10ebf...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 Kommer helt an på, men ville vært litt skeptisk. Er firmaet relativt velkjent? Har de mange klienter i området? Kan være lurt å sjekke med noen som har erfaringer først. Hva har boligen blitt brukt til, og kan det være skader som de forsøker å dekke over ved å selge den "billig" utenom markedet til en pris under takst? Jeg ville hvert fall ha tatt med uavhengig takstmann for besiktigelse først. Og ikke minst, hva er lånerenta, nedbetalingstid og andre betingelser? Ofte gir små finansaktører som gir lån til de som ikke får lån til EK i bank lån med dyrere betingelser enn et vanlig banklån fordi de anser risikoen som høyere, og fordi de ikke har den samme soliditeten som en vanlig bank har. Hvis du aldri har hørt om firmaet ville jeg også sjekket det opp i Brønnøysund, årsrapport etc. for å se om det er et solid firma for øvrig. Veldig kjedelig hvis det er et firma som er på randen til å gå konkurs. Anonymkode: 52048...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedriften er en bedrift som kjøper hus og lignende for å pusse de opp for å selge de videre. Huset har blitt leid ut til en familie som ikke har noen tilknytning til bedriften så vidt jeg vet. Ok. Anonymkode: 46756...efc Jeg kan også tilføye at jeg tviler på at 250.000kr under takst er noe røverkjøp når det er et selskap som faktisk tjener penger på eiendom slik som dette. Da vet de hva de driver med og har som mål å tjene mest mulig på salget. Litt som en bilforhandler som gir ekstrautstyr "til flere tusenlapper gratis" på nybilkjøp. Anonymkode: 10ebf...1f9 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #15 Skrevet 5. august 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min venninne har fått tilbud fra en bedrift om å låne penger fra dem til egenkapital da hun ikke har noe egenkapital selv. Egenkapitalen som hun låner fra dem skal bli brukt til å ta opp lån i banken og kjøpe et hus som de ønsker å selge til henne. De selger også dette huset til henne for over 250 000 under takst fordi de slepper å bruke penger på megler. Tror de at de har noen baktanker med dette eller har de bare et genuint ønske med å hjelpe? Anonymkode: 46756...efc Uten å vite hva dette er mer presist, så er det vanskelig å mene noe som helst. Anonymkode: 3df94...58c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, høres forsåvidt greit ut. Men jeg er fortsatt litt skeptisk til det lånet de skal gi. Hva er betingelsene for det? Høres ut som en litt uvanlig praksis. Anonymkode: 10ebf...1f9 Jeg tror det eneste betingelsen er at hun betaler tilbake lånet med renter. Hvilken rente de har avtalt vet jeg ikke. Anonymkode: 46756...efc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #17 Skrevet 5. august 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer helt an på, men ville vært litt skeptisk. Er firmaet relativt velkjent? Har de mange klienter i området? Kan være lurt å sjekke med noen som har erfaringer først. Hva har boligen blitt brukt til, og kan det være skader som de forsøker å dekke over ved å selge den "billig" utenom markedet til en pris under takst? Jeg ville hvert fall ha tatt med uavhengig takstmann for besiktigelse først. Og ikke minst, hva er lånerenta, nedbetalingstid og andre betingelser? Ofte gir små finansaktører som gir lån til de som ikke får lån til EK i bank lån med dyrere betingelser enn et vanlig banklån fordi de anser risikoen som høyere, og fordi de ikke har den samme soliditeten som en vanlig bank har. Hvis du aldri har hørt om firmaet ville jeg også sjekket det opp i Brønnøysund, årsrapport etc. for å se om det er et solid firma for øvrig. Veldig kjedelig hvis det er et firma som er på randen til å gå konkurs. Anonymkode: 52048...5ac Jeg vet ikke hvor velkjent firmaet er eller om de har mange klienter i området. De andre spørsmålene dine har jeg heller ikke svar på dessverre. Anonymkode: 46756...efc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #18 Skrevet 5. august 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan også tilføye at jeg tviler på at 250.000kr under takst er noe røverkjøp når det er et selskap som faktisk tjener penger på eiendom slik som dette. Da vet de hva de driver med og har som mål å tjene mest mulig på salget. Litt som en bilforhandler som gir ekstrautstyr "til flere tusenlapper gratis" på nybilkjøp. Anonymkode: 10ebf...1f9 Skjønner. Men så mye penger under takst er jo egentlig helt utrolig? Spesielt om det stemmer om advokat og mangler bare koster halvparten av det. Hva tror du grunnen er til at de går så mye ned i pris? Anonymkode: 46756...efc
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #19 Skrevet 5. august 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten å vite hva dette er mer presist, så er det vanskelig å mene noe som helst. Anonymkode: 3df94...58c Ja. Jeg vet dessverre ikke noe mer enn det som jeg allerede har skrevet. Anonymkode: 46756...efc
Menchit Skrevet 5. august 2018 #20 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvor velkjent firmaet er eller om de har mange klienter i området. De andre spørsmålene dine har jeg heller ikke svar på dessverre. Anonymkode: 46756...efc Hun kan sjekke firmaet på proff.no, det vil i det minste gi en pekepinn på hvordan det står til med økonomien i selskapet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå