AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Min venninne leier hos meg med meg, usikkert hvor lenge perioden er, om det er 3mnd eller 6mnd. Vi er begge uføretrygdet og får derfor utbetaling fra NAV. Hun skal betale under 5000kr i mnd, det jeg lurer på er om jeg må skatte av dette eller melde inn til enten nav eller skatteetaten? Alt annet er i orden mtp leiekontrakt ect. Anonymkode: 1d2c5...2c2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Hvis hun leier bare ett rom, du disponerer minst ett rom, og dere deler på resten av boligen, såslipper du å skatte. I prinsippet skal det oppgis på ligningen din meste år, men når det er snakk om en så kort periode er det nok de færreste som gidder å oppgi det. Hvis noen av ytelsene deres fra nav er avhngig av boforhold, må dere være veldig ryddige overfor nav og opplyse der hvis det er nødvendig. Ikke bli tatt for noen form for trygdesvindel. Beklager skrivefeilene. Sitter i solen, gidde ikke rette. Anonymkode: e03f9...271
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun leier bare ett rom, du disponerer minst ett rom, og dere deler på resten av boligen, såslipper du å skatte. I prinsippet skal det oppgis på ligningen din meste år, men når det er snakk om en så kort periode er det nok de færreste som gidder å oppgi det. Hvis noen av ytelsene deres fra nav er avhngig av boforhold, må dere være veldig ryddige overfor nav og opplyse der hvis det er nødvendig. Ikke bli tatt for noen form for trygdesvindel. Beklager skrivefeilene. Sitter i solen, gidde ikke rette. Anonymkode: e03f9...271 Hmm, jeg får bostøtte, det er det eneste. Men det er jo bare for en "kort" periode, altså ikke permanent. Hun har et soverom, jeg har et soverom og resten deler vi, siden vi er venninner. Tror det ville stilt seg litt annerledes om jeg ikke var venn med leieboeren. Anonymkode: 1d2c5...2c2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 Dere går begge ned i uføretrygd når dere får samboer. Hva slags samboer har ikke så mye å si, bor dere med andre, går utbetalingen ned, visst nok. Anonymkode: fc799...3d3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere går begge ned i uføretrygd når dere får samboer. Hva slags samboer har ikke så mye å si, bor dere med andre, går utbetalingen ned, visst nok. Anonymkode: fc799...3d3 Dette har jeg kun hørt om hvis man er permanent samboer, ikke bare hvis noen bor hos meg en periode? Anonymkode: 1d2c5...2c2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 Siden du har bostøtte vil denne påvirkes om du oppgir det. Har hun endret adresse til deg,? Anonymkode: 6081a...217 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Siden du har bostøtte vil denne påvirkes om du oppgir det. Har hun endret adresse til deg,? Anonymkode: 6081a...217 Ja det har hun. Anonymkode: 1d2c5...2c2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 Da mister du nok bostøtten Anonymkode: 852d1...171
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg kun hørt om hvis man er permanent samboer, ikke bare hvis noen bor hos meg en periode? Anonymkode: 1d2c5...2c2 Hvis man oppholder seg på et sted så og så mange måneder i året så regnes man som flyttet dit uansett. Jeg ville ringt nav hvis jeg var deg, så dette ikke blir en smell Anonymkode: fc799...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da mister du nok bostøtten Anonymkode: 852d1...171 Ja, kun for perioden hun leier hos meg, eller for altid? Anonymkode: 1d2c5...2c2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da mister du nok bostøtten Anonymkode: 852d1...171 Stemmer, bustøtte avgjøresav husstandens samla inntekt Anonymkode: fc799...3d3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #12 Skrevet 5. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, kun for perioden hun leier hos meg, eller for altid? Anonymkode: 1d2c5...2c2 Kun perioden hun bor der. Anonymkode: fc799...3d3 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 Får kontakte nav i morgen. Anonymkode: 1d2c5...2c2
Atea Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 59 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm, jeg får bostøtte, det er det eneste. Men det er jo bare for en "kort" periode, altså ikke permanent. Hun har et soverom, jeg har et soverom og resten deler vi, siden vi er venninner. Tror det ville stilt seg litt annerledes om jeg ikke var venn med leieboeren. Anonymkode: 1d2c5...2c2 59 minutter siden, AnonymBruker said: Dere går begge ned i uføretrygd når dere får samboer. Hva slags samboer har ikke så mye å si, bor dere med andre, går utbetalingen ned, visst nok. Anonymkode: fc799...3d3 Dette er tull. 51 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, kun for perioden hun leier hos meg, eller for altid? Anonymkode: 1d2c5...2c2 Bare for perioden hun bor hos deg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #15 Skrevet 5. august 2018 Slutt med at hun betaler husleie. La henne betale felles mat og andre ting. Da beholder du bostøtta. Anonymkode: 6081a...217 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min venninne leier hos meg med meg, usikkert hvor lenge perioden er, om det er 3mnd eller 6mnd. Vi er begge uføretrygdet og får derfor utbetaling fra NAV. Hun skal betale under 5000kr i mnd, det jeg lurer på er om jeg må skatte av dette eller melde inn til enten nav eller skatteetaten? Alt annet er i orden mtp leiekontrakt ect. Anonymkode: 1d2c5...2c2 Skattereglene er det en fordel å sette seg inn i før du lager leiekontrakt. Hos Nav kan dere bli anset som "samboere" og begge få redusert trygd slik samboere gjør. Les også på Nav om hva du er pliktig til å melde fra til Nav om, som kan ha betydning for trygden du mottar. Å flytte sammen med noen under samme tak/i samme husholdning er blant de tingene du er pliktig til å melde fra om. Anonymkode: 9b44e...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #17 Skrevet 5. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Slutt med at hun betaler husleie. La henne betale felles mat og andre ting. Da beholder du bostøtta. Anonymkode: 6081a...217 Set handler da om den samlede inntekten, ikke hva hun betaler til vedkommende? Anonymkode: 17071...485 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #18 Skrevet 5. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skattereglene er det en fordel å sette seg inn i før du lager leiekontrakt. Hos Nav kan dere bli anset som "samboere" og begge få redusert trygd slik samboere gjør. Les også på Nav om hva du er pliktig til å melde fra til Nav om, som kan ha betydning for trygden du mottar. Å flytte sammen med noen under samme tak/i samme husholdning er blant de tingene du er pliktig til å melde fra om. Anonymkode: 9b44e...ec8 Uføretrygden vil ikke bli endret før de har vært samboere i 12 måneder. Anonymkode: 17071...485 1
Atea Skrevet 5. august 2018 #19 Skrevet 5. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Skattereglene er det en fordel å sette seg inn i før du lager leiekontrakt. Hos Nav kan dere bli anset som "samboere" og begge få redusert trygd slik samboere gjør. Les også på Nav om hva du er pliktig til å melde fra til Nav om, som kan ha betydning for trygden du mottar. Å flytte sammen med noen under samme tak/i samme husholdning er blant de tingene du er pliktig til å melde fra om. Anonymkode: 9b44e...ec8 De skal ikke leve i et ekteskapelig forhold. Du feilinformerer. 3 hours ago, AnonymBruker said: Slutt med at hun betaler husleie. La henne betale felles mat og andre ting. Da beholder du bostøtta. Anonymkode: 6081a...217 Ikke når de har samme adresse på folkeregisteret. Det går utover bostøtte. 45 minutter siden, AnonymBruker said: Uføretrygden vil ikke bli endret før de har vært samboere i 12 måneder. Anonymkode: 17071...485 Igjen. Man taper ikke på å bo med en venninne eller i et kollektiv, eller hos sine foreldre for den del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå