Gå til innhold

amming og MME

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har en liten baby på 3 uker som ikke er særlig flink å ta brystet under amming, sovner hele tiden og blir aldri helt fornøyd. Har prøvd å pumpe etter hun har spist, men får bare ut ca 20 ml tilsammen, og det er jo ikke mye å gi henne i tillegg. Siden hun sover hele natten har jeg pumpet en gang i løpet av natten for å prøve å stimulere produksjonen, har da fått ut 70-100ml. Dette har jeg oppbbevart i kjøleskapet og gitt henne om kvelden før hun legger seg.

Tror som sagt hun får for lite mat, er ganske så urolig på dag/kveld suger på det hun kommer over og er ganske grinete til tider. Har lagt på seg litt for lite også frem til nå. Her prøver vi alt, prøver å bare ha to timer pause fra amme slutt til ny amme start.

Har veldig lyst å full amme, men begynner å bli lei, så lurer litt på å spe på med MME på dagtid. Får ikke gjort annet enn å dra frem brystet for mating

* Kan en blande rikelig MME og oppbevare det i kjøleskap så en slipper å blande for hver gang??

* Hvor lenge er det evt holdbart??

* Hvor mye skal en gi og hvor ofte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Utblandet MME holder seg fint et døng i kjøleskapet.

Dossenring for ditt barn finner du bak på pakken.

Hvis du ønsker å fortsette ammingen, noe som er veldig fint, er det lurt at du gir barnet morsmelk først, før du fyller opp med MME. Tilby gjerne brystet som en avslutning på måltidet også.

Stå på, du er jo flink!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har fått flere tips av blant annet jordmødrene på sykehuset og lege.

Jeg har en sønn på 4 uker og han gikk ned mer enn 10% av fødselsvekten. På sykehuset så måtte han tvangsfores hver 3 time. Og, det gjorde vi på følgende måte.

Han ble vekket (siden han var så slapp - skift på ungen din). Så ammet jeg ham. Deretter så gav vi ham mme fra et lite beger (flaske kan ødelegge for ammingen din). Deretter så pumpet jeg ut resten av det som jeg hadde av melk. Noe som ikke var så mye.

Etter et døgn med dette så kom melka igang, og jeg har siden ikke hatt problemer. Har hatt endel økedøgn (der ungen har sugd og sugd så ofte han har villet).

Søk hjelp på helsestasjonen din eller hos ammehjelpen. Det finnes hjelp å få. Og, har du prøvd alt og du må gå over til mme så veit du ihvertfall at du har prøvd alt:-) På helsestasjonen så kan du jo forsøke å veie ungen før og etter at du har ammet. Da ser du hvor mye/lite ungen tar til seg. Tipper de har gode tips til deg.

Et tips til:

Drikk alkoholfri øl - det øker melkemengden din.

Det er kjempe viktig at du også slapper og prøver å sove om dagen.

Syns du er flink jeg, og jeg ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...