Gå til innhold

Noen som har regnet på hva hjemmelagde kaker koster?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har regnet på hva det koster å lage hjemmelagd kake? Kan du evt. Oppgi pris og type kake? 

Kun ingredienser som brukes i kaken ikke annet.

Takk og god søndag🍰

Anonymkode: 2ac0c...a48

Skrevet

Det varierer jo veldig. Det kommer helt an på kaken, type og størrelse. 

Hvilke kaker har du i tankene? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Baker langpannekaker til jobb innimellom, en gulrotkake og en sjokoladekake. Med alle ingredienser jeg bruker koster det rundt 350 kroner. Noen av ingrediensene varer til mange ganger da, så etter første gang kostet det litt mindre til jeg må kjøpe mer av de (kakao, natron, kanel, bakepulver etc.). 

Anonymkode: 66a24...0a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan lage en langpannekake til 30 kroner, og en til 1 000. 

Så dette er et "hvor langt er et tau" spørsmål. 

Hvis du vil ha relativt rimelige kaker anbefaler jeg gulrotkake med first-price smørost, sjokoladekake i langpanne (med kakao, ikke smeltet 80% sjokolade). Men smaken er jo ikke den samme. 

I andre enden av skalaen finner du oreokaker, fondantkaker, ostekaker med ekslusive ingredienser, fruktkaker. 

En bløtekake kan gjøres veldig billig. Sukkerbunn koster niks, man kan bruke marmelade, og first price marsipan. Eller man kan gjøre den fem ganger så dyr. 

Anonymkode: 133fd...7e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, stan skrev:

Det varierer jo veldig. Det kommer helt an på kaken, type og størrelse. 

Hvilke kaker har du i tankene? 

Jeg vil vite om alle folk vet om. Det er sikkert noen som lager pga elger kaker her og vet☺

Må du ha en kan vi begynne med enkel sjokoladekake i rund form.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baker langpannekaker til jobb innimellom, en gulrotkake og en sjokoladekake. Med alle ingredienser jeg bruker koster det rundt 350 kroner. Noen av ingrediensene varer til mange ganger da, så etter første gang kostet det litt mindre til jeg må kjøpe mer av de (kakao, natron, kanel, bakepulver etc.). 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lage en langpannekake til 30 kroner, og en til 1 000. 

Så dette er et "hvor langt er et tau" spørsmål. 

Hvis du vil ha relativt rimelige kaker anbefaler jeg gulrotkake med first-price smørost, sjokoladekake i langpanne (med kakao, ikke smeltet 80% sjokolade). Men smaken er jo ikke den samme. 

I andre enden av skalaen finner du oreokaker, fondantkaker, ostekaker med ekslusive ingredienser, fruktkaker. 

En bløtekake kan gjøres veldig billig. Sukkerbunn koster niks, man kan bruke marmelade, og first price marsipan. Eller man kan gjøre den fem ganger så dyr. 

Så da er 123 kaker på pose rimeligere enn å lage hjemmebakt da. Trodde det var motsatt.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er 123 kaker på pose rimeligere enn å lage hjemmebakt da. Trodde det var motsatt.

Ja, er ofte det. Men sier jo en del om hva de putter oppi disse posene... 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er ofte det. Men sier jo en del om hva de putter oppi disse posene... 

Det er helt vanlige ingredienser som mel, sukker, bakepulver, kakao osv. Har en her hjemme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det koster faktisk en god del å bake kake. 

Jeg ble bedt om å bake en spesifikk kake til et bryllup til en venninne. Følte at jeg måtte si ja til dette, og det kostet meg både tid og penger. Og gave kom i tillegg. 

Ble dyrt for en studentlommebok. 

Anonymkode: babe5...cef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke egentlig. Brukte sjokoladekakeversjonen av disse før. Både Toro og Møllerens. Alle sier at den hjemmelagede er SÅ mye bedre da, og veldig mye billigere er det heller siden kremen er den samme, smørkrem med smeltet sjokolade og jeg i tillegg tilsatte en del ekstra i poseblandingene, som kefir. I tillegg er sjokoladekaken den klart billigste av de to jeg baker, jeg har bare ikke regnet det separat da jeg alltid baker disse to sammen og det er den eneste gangen jeg kjøper alt til bakingen samtidig og faktisk ser hvor mye jeg bruker på bare kaker. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye du bruker av hver ingrediens, og hvor mye disse koster i innkjøp. 

Bruker du egg fra first price, eller dyrere egg. Har kaken ett eller seks egg? Kokosmasse eller smeltet 70% sjokolade? Hvordan pynter du den? 

Du får eventuelt komme med oppskrift på den kaken du lurer på, så får du et anslag. 

Jeg kan bake en kake til 30 kroner, eller til 500+.

Anonymkode: 5c87c...93e

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det koster jo akkurat like mye hver gang du bruker av disse ingrediensene :) Det er bare at du har forskuddsbetalt ved innkjøp ;)

Anonymkode: 5c87c...93e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En vanlig ikke-fancy kake koster under hundrelappen. Jeg lager f.eks ofte en sjokoladekake i rund springform (26 cm) med krem laget av fløte og kakao. 

Nå tar jeg utgangspunktet i Meny sin nettbutikk når jeg skriver prisene, fordi den er oversiktlig, men mange av varene er det sikkert mulig å finne billigere:

3 dl lettmelk = 5,49 kr

4 dl hvetemel = 4,36 kr

3 dl sukker  = 5,67 kr

3 egg(Prior) = 11,2 kr

2 ts vaniljesukker = 0,9 kr (her gjetter jeg at det er 50 ts i en boks)

3 ts bakepulver = 1,8 kr

200g meierismør = 15 kr

8 ss kakaopulver (både til bunnen og kremen) = 8 kr

3 dl kremfløte = 19,8 kr

130 g melis = 4,8 kr

TOTALT 77 kr.

Anonymkode: d03ce...d97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlige ingredienser som mel, sukker, bakepulver, kakao osv. Har en her hjemme.

Nå snakket jeg om kvaliteten på, og renheten av, ingrediensene... 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det kommer an på mye. Dersom du har mel, sukker, kakao, bakepulver og krydder alt så blir det ikke så dyrt. Kilosprisen på en toro ferdigkake er nok litt dyrere en en hjemmelagd kake.

Anonymkode: baa62...d33

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...