Gjest marthepia Skrevet 6. april 2005 #41 Skrevet 6. april 2005 Nei, jeg vil ikke si at det bor en hore i alle jenter...
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2005 #42 Skrevet 6. april 2005 Det blir feil å diskutere dette når jeg mener definisjonen på "hore" er noe helt annet enn det trådstarter mener det er. Vi er ikke en gang enig i deifinsjonen..da blir det vanskelig å diskutere innholdet.
Gjest renate på besøk Skrevet 8. april 2005 #43 Skrevet 8. april 2005 Jeg er verken frekk eller slu, og jeg er jente. Dog har jeg høy moral, ut ifra MIN definisjon av moralsk standard. Jeg har hørt to gangbare definisjoner på hore: 1. En kvinne som selger sex. 2. En kvinne som "ligger rundt". For noen år siden gikk noen prostituerte ut og ville ha seg frabedt å bli kalt "horer". De gikk for den siste definisjonen, og ville påpeke at "alle" kunne være horer, mens DE var prostituerte. Jeg tror vi med dagens kvinnefrigjøring kan slå fast at det å "ligge rundt" ikke lenger er en skamplett for kvinnen. Vil en kvinne ligge med noen, så raker ikke det fler enn henne og den personen hun ligger med, så lenge de ikke skader eller sårer noen utenforstående ved å gjøre det. Alle som mener noe annet, anbefales å lese "Uten en tråd" av Jens Bjørneboe (som tok opp dette temaet på 60-tallet!). Spesielt anbefales hans essay "I stedet for en forsvarstale" i forkant av rettssaken mot ham. De øvrige personlighetstrekkene noen her trekker inn i diskusjonen blir latterlige, for det å være "hore" har ikke noe med å være frekk, slu etc å gjøre. Jeg har stor respekt for utvikling og modernisering av språket, men dette er feil bruk av ord fordi man fjerner seg fullstendig fra ordets opprinnelige betydning. Min konklusjon er at ordet "hore" har utspilt sin rolle i det norske språket. Vi har prostituerte, vi har kvinner som er seksuelt frigjorte, og vi har kvinner med uheldige personlighetstrekk. Da blir det få igjen som kan kalles horer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå