Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den virkelige verden? Jeg har ikke lov til å sjekke opp kunder på min arbeidsplass, den jeg har «i den virkelige verden», virkelig ikke noe problem å følge den regelen. De som ikke evner å følge reglene på min arbeidsplass vil også få advarsler, og til slutt sparken hvis de ikke skjerper seg. 

Det er forøvrig på ingen måte noe problem å la være å sjekke opp noen når jeg jobber, jeg har fritid jeg kan bruke til sånt. 

Hva som er galt og ikke i en slik situasjon er faktisk opp til kunden, det er derfor det finnes regler og retningslinjer. Det meste oppleves mye mer ubehagelig når man er alene i en taxi midt på natten med en vilt fremmed, ofte en del eldre person, enn på en fest med mange mennesker rundt og alle muligheter til å trekke seg bort fra personen. Greit at du ikke opplever det sånn, men for de fleste vil det være ubehagelig. Det faktum at det dessuten ikke er greit for arbeidsgiveren (taxiselskapet) burde faktisk gi deg et lite hint om at det ikke er så OK som du virker til å tro. 

Anonymkode: 45d82...52e

nei så fintfølende kan man ikke være hvis man skal ferdes i det offentlige rom ;) 

Anonymkode: 40329...c48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei så fintfølende kan man ikke være hvis man skal ferdes i det offentlige rom ;) 

Jo, man kan faktisk det! ;) 

Anonymkode: 45d82...52e

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men han har jo ikke gjort noe galt! han ga kun uttrykk for at han likte henne og det skjedde ikke noe mer, hva er problemet? 

Hvis du i «galt» legger at han ikke har gjort noe straffbart, så har du selvfølgelig rett i det. Poenget er at slik det her er beskrevet fra TS sin side, så setter han passasjeren i en vanskelig og ubehagelig situasjon ved å legge an på henne. Til og med invitere henne til forsetet. Det er selvfølgelig situasjonsavhengig, faktum kan vris i flere retninger. En uskyldig kommentar f eks om at passasjeren har en fin jakke er kanskje innafor, men ikke noe mer enn det. De som utøver spesielle yrker har et særlig ansvar for å ikke sette seg selv eller sine kunder i slike situasjoner. Det handler om dømmekraft. Slik det er beskrvet her, vil faktisk arbeidsgiver kunne ha oppsigelsesgrunn dersom han følger opp på riktig måte og det gjentar seg flere ganger. Så kan det selvfølgelig spekuleres i det uendelige om TS har invitert til noe eller ei. Men det er ikke poenget slik jeg ser det. Taxisjåfører skal holde seg unna sine passasjerer.  

Endret av Suits
Korrigert
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Suits skrev:

Hvis du i «galt» legger at han ikke har gjort noe straffbart, så har du selvfølgelig rett i det. Poenget er at slik det her er beskrevet fra TS sin side, så setter han passasjeren i en vanskelig og ubehagelig situasjon ved å legge an på henne. Til og med invitere henne til forsetet. Det er selvfølgelig situasjonsavhengig, faktum kan vris i flere retninger. En uskyldig kommentar f eks om at passasjeren har en fin jakke er kanskje innafor, men ikke noe mer enn det. De som utøver spesielle yrker har et særlig ansvar for å ikke sette seg selv eller sine kunder i slike situasjoner. Det handler om dømmekraft. Slik det er beskrvet her, vil faktisk arbeidsgiver kunne ha oppsigelsesgrunn dersom han følger opp på riktig måte og det gjentar seg flere ganger. Så kan det selvfølgelig spekuleres i det uendelige om TS har invitert til noe eller ei. Men det er ikke poenget slik jeg ser det. Taxisjåfører skal holde seg unna sine passasjerer.  

men når hun velger å si ja til å flytte seg til forsetet han hun jo gitt et visst inntrykk tilbake.. og vi vet ikke om målet hans bare var å være hyggelig. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

han prøvde nok bare å være hyggelig :) skal man melde til arb.giver at en ansatt er en trivelig fyr??

Ja sikkert kjempe hyggelig. Blir man redd så er det noe som ikke stemmer og da bør man si ifra- dette burde da alle skjønne og ha forståelse for

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men når hun velger å si ja til å flytte seg til forsetet han hun jo gitt et visst inntrykk tilbake.. og vi vet ikke om målet hans bare var å være hyggelig. 

Tror jeg slutter diskusjonen her for min del. Hvis du mot formodning er taxisjåfør eller har lignende yrke der du jobber med kundebehandling og møter damer (eller andre) i potensielt sårbare situasjoner, så ønsker jeg deg lykke til med karrieren. Du går en lys framtid i møte😎

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Suits skrev:

Godt sagt

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Suits skrev:

Tror jeg slutter diskusjonen her for min del. Hvis du mot formodning er taxisjåfør eller har lignende yrke der du jobber med kundebehandling og møter damer (eller andre) i potensielt sårbare situasjoner, så ønsker jeg deg lykke til med karrieren. Du går en lys framtid i møte😎

ja man får jo ikke mer moro enn man lager selv ;)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? Satt bak i taxi og han ba meg flytte frem.. For å snakke med han. Spurte om jeg hadde kjæreste mm. Han sa jeg kunne få rabatter hos han!? Når jeg gikk av ville han ha en klem. Utenlandsk opprinnelse. Følte dette var litt ekkelt. 

Anonymkode: 5a46c...509

Jeg opplever det ganske ofte. Enten vil de ha nummeret mitt, bli med meg inn og sånne ting. Det er jo bare et kompliment det. Hvis han var veldig pågående så ville jeg gitt beskjed til taxiselskapet.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja man får jo ikke mer moro enn man lager selv ;)

Hehe. Ha en fin søndag. Hold deg på matta. Jeg skal faktisk rekke en taxi🤫

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Suits skrev:

Hehe. Ha en fin søndag. Hold deg på matta. Jeg skal faktisk rekke en taxi🤫

ikke sett deg foran da, lykke til

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? Satt bak i taxi og han ba meg flytte frem.. For å snakke med han. Spurte om jeg hadde kjæreste mm. Han sa jeg kunne få rabatter hos han!? Når jeg gikk av ville han ha en klem. Utenlandsk opprinnelse. Følte dette var litt ekkelt. 

Du må være mer direkte. Hvis du opplever noe lignende på nytt, så vær streng i blikket og be fyren være profesjonell. Noter løyvenummeret tydelig foran ham. Si at dette vil bli meldt videre! 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld fra både til politiet og til taxiselskapet. Den personen skal ikke kjøre taxi, men en slik oppførsel.

Anonymkode: f4aa6...0aa

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og innlegg skrevet sv utestengt bruker.

Papirfly, mod.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han spurte om hun kunne sette seg foran. Hvor leser du at hun flyttet seg?

Hvis han vil være hyggelig, starter han en normal samtale. Det er lett å snakke med passasjerer selv om de sitter i baksetet.

Anonymkode: 40d1e...01c

AnonymBruker
Skrevet

Veldig viktig å rapportere sånt!!!!

Har opplevd en del ubehageligheter selv, alt fra subtile ting der jeg sitter bak og de trekker frem stolen foran og sjekker ut bena mine før de gir meg kortautomaten (og lettere får befølt meg om jeg fremstår full nok) og til direkte beføling, kjøring til annet sted og ekle spørsmål om jeg vil på date med de eller bli med hjem. De sier det på så glad måte og ikke en direkte truende måte så man blir så satt ut. Og ofte er det de samme sjåførene som har gjenganger for å oppføre seg sånn mot kvinnelige passasjer. Selvom mqn

Her er en historie en venninde nylig opplevde kopi: 

I dag har jeg vært på Grønland politistasjon og anmeldt en drosjesjåfør for seksuell trakassering. 

Søndag kveld feiret jeg en venninne, og tok drosje hjem fra Grønland. Jeg var i veldig godt humør, litt beruset men saklig og oppegående. Turen startet bra, jeg snakket muntert om musikken som var på radioen og sang med. Før vi var halvveis hjem begynte han å stryke meg på kinnet og på arm og skulder. Jeg ble ganske satt ut, men lot det passere. Jeg tenkte at vi snart var fremme, det er jo en ganske kort tur. 

Da vi kom til Helsfyr svingte ikke sjåføren av som han skulle, men slo av takstameteret og fortsatte i retning øst på E6. Jeg protesterte og spurte hvor han hadde tenkt seg, men han lo og sa at jeg ikke skulle tenke på det, på en måte som ikke var spesielt betryggende. Jeg var både ganske vantro, satt ut og sjokkert over hva slags situasjon jeg plutselig befant meg i, og hadde angst for hva denne fyren kunne finne på.

Han svingte av forbi Ulven, og selv om jeg forklarte hva som var raskeste vei til meg, og sa at han kunne stoppe hvor som helst og straks slippe meg av kjørte han videre rundt litt på måfå. Han strøk meg ganske aggressivt på store deler av kroppen og jeg ble mer og mer redd og stressa.

Da han svingte av Ole Deviks vei og kjørte ned på parkeringsplassen bak Lefdal Installasjon AS ble jeg hysterisk, og begynte å rope at han skulle kjøre meg hjem. "Hehe, det er lov å prøve seg" sa han bare, og snudde for å kjøre riktig vei. Da vi kom utenfor der jeg bor sa han "Denne turen trenger ikke du betale for", men jeg insisterte på at jeg skulle betale med kort. Mens jeg betalte, stakk han hele hånda ned i utrigningen min for å ta meg på puppene. 

Jeg er jo en voksen kvinne med masse trening i å si fra når folk går over streken, likevel var det ikke helt lett å trosse min egen frykt der og da. Hva hadde skjedd om jeg var 19 år og for redd eller sjenert til å protestere? Hva hadde skjedd om jeg sovna i bilen? Hvor langt ville denne fyren gått? Jeg vil si - ganske langt.

Dagen etter skrev jeg en mail til drosjeselskapet og beskrev hva som hadde skjedd. Jeg sendte dem skjermbilde fra nettbanken av transaksjonen med sum og tidspunkt for reisen. De tok det på største alvor, svarte først på mail før de ringte meg og sa at jeg måtte politianmelde dette. Hun sa at de ikke uten videre kunne ta fra sjåføren retten til å kjøre for dem, men hun meldte fra til bymiljøetaten, som tildeler drosjeløyvene, og at det veide tyngre om det lå en politianmeldelse på sjåføren inne. Hun sendte meg også navn og drosjenummer til sjåføren, så jeg hadde noe konkret å gi til politiet. 

Politiet var også svært takknemlige for at jeg anmeldte saken, de sjekket navnet og fant fort ut at det ikke var første sak på denne personen. 

Denne lange facebookstatusen skriver jeg fordi det er viktig å være bevisst hva samfunnet har prega inn i oss av skyld og skam når det kommer til slike tilfeller. For til og med jeg, med den feministiske fartstiden jeg har, måtte i noen sekunder innom en del tullete tanker før jeg anmeldte. For...  Var det ikke kanskje egentlig litt min egen skyld? Var jeg ikke litt for full? Burde jeg ikke vært sur og ikke snakka når jeg satte meg inn i bilen? Burde jeg ikke ha bitt han i armen når han strøk meg på kinnet, eller i det minste sagt utroolig tydelig fra straks og med en gang om at NÅ HOLDER DU OPP ved første tegn til tafs? Og enda teitere: Blir det ikke stress for han potensielle voldtektsmannen å miste jobben sin på grunn av min anmeldelse? I noen sekunder var jeg innom alle disse skikkelig tåpelige tankene.

Det var ikke min skyld. Det er drosjesjåførens valg å opptre uprofesjonelt, å angripe meg. Han er nok helt klar over at han kan miste løyvet om jeg anmelder. Likevel valgte han å gjøre det. Han kommer sannsynligvis til å gjøre det igjen. 
Anmeld om du opplever slike ting!

Anonymkode: 68162...916

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvom man ikke blir voldtatt er det veldig viktig å rapportere for det kan skje med den neste passasjeren. Denne sjåføren gikk langt over grensa og da vet vi faktisk ikke om han har noen grenser. Og din rapport til taxiselskapet kan styrke andre rapporter på mannen. Som sagt er det sannsynligvis et mønster hos han og vi skal ikke bare børste det av oss og håpe det ikke skjer igjen, vi må gjøre vårt for at ikke andre skal måtte oppleve det og gjøre vårt for at han ikke for jobbe på en arena der han utnytter og setter kvinner i fare 

Anonymkode: 68162...916

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg satt bak og ble bedt om å flytte meg frem, ville jeg gått ut av taxien og tatt neste taxi. Dere unge jenter som adlyder en taxisjåfør slik, slutt med det.

Anonymkode: f5f65...7a3

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd dette flere ganger. Fått meldinger av taxisjåførene i ettertid, gamle menn av utlandsk opprinnelse. Var også en som sa at jeg kun fikk sitte på hvis han fikk fitta mi, da hadde jeg allerede satt meg inn og han hadde begynt å kjøre... 

Anonymkode: 3f99f...08b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...