Gå til innhold

Nordmenn blant verstingene på globalt klimaavtrykk, gir du også faen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bryr du deg? Hvis ja, hva gjør du for å være miljøvennlig?

https://www.nrk.no/urix/nordmenn-blant-verstingene-pa-globalt-klimaavtrykk-1.14147490

I dag har vi «brukt opp» jordas ressurser for i år. Hvis alle skulle levd som nordmenn, ville vi trengt 3,6 jordkloder.

Tronstad Lund peker på Norges høye brutto nasjonalprodukt og inntekter som en årsak til nordmenns overforbruk.

– Det gjør nok at vi har en mindre gjennomtenkt holdning til bruk og kast. Vi kjøper jo ting vi strengt tatt ikke trenger, i tillegg til at vi har et relativt høyt matsvinn.

Ifølge Conradi er det viktig at hver enkelt tar sin del av ansvaret, ved å gjøre endringer i måten vi lever på.

– Det er mange små grep man kan ta som vil bidra i det store. Man kan for eksempel kjøre mer kollektivt, eller spise litt mindre kjøtt.

– Mange argumenterer med at nordmenn ikke kan gjøre store endringer på verdensbasis, og at andre land er større «miljøverstinger» enn oss. Hva tenker du om det?

– Det er et argument vi hører ofte. Men miljøet er like fullt et kollektivt ansvar, og det at noen er verstinger betyr ikke at vi ikke skal ta vår del av ansvaret.

Her er WWF Verdens naturfonds liste over enkle tiltak du kan gjøre for å redusere ditt klimaavtrykk:

• Redusere forbruk ved å tenke deg om en ekstra gang før du kjøper noe nytt
  • Kjøp ting av god kvalitet og reparer dem når det blir ødelagt
  • Hvis du må kaste noe, sørg for at det får nytt liv ved å resirkulere
  • Fly mindre privat og på jobb
  • Bruk kollektivtransport, sykkelen og beina
  • Ta i bruk energieffektive løsninger i egen bolig og på jobben

Anonymkode: 998be...f6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryr du deg? Hvis ja, hva gjør du for å være miljøvennlig?

https://www.nrk.no/urix/nordmenn-blant-verstingene-pa-globalt-klimaavtrykk-1.14147490

I dag har vi «brukt opp» jordas ressurser for i år. Hvis alle skulle levd som nordmenn, ville vi trengt 3,6 jordkloder.

Tronstad Lund peker på Norges høye brutto nasjonalprodukt og inntekter som en årsak til nordmenns overforbruk.

– Det gjør nok at vi har en mindre gjennomtenkt holdning til bruk og kast. Vi kjøper jo ting vi strengt tatt ikke trenger, i tillegg til at vi har et relativt høyt matsvinn.

Ifølge Conradi er det viktig at hver enkelt tar sin del av ansvaret, ved å gjøre endringer i måten vi lever på.

– Det er mange små grep man kan ta som vil bidra i det store. Man kan for eksempel kjøre mer kollektivt, eller spise litt mindre kjøtt.

– Mange argumenterer med at nordmenn ikke kan gjøre store endringer på verdensbasis, og at andre land er større «miljøverstinger» enn oss. Hva tenker du om det?

– Det er et argument vi hører ofte. Men miljøet er like fullt et kollektivt ansvar, og det at noen er verstinger betyr ikke at vi ikke skal ta vår del av ansvaret.

Her er WWF Verdens naturfonds liste over enkle tiltak du kan gjøre for å redusere ditt klimaavtrykk:

• Redusere forbruk ved å tenke deg om en ekstra gang før du kjøper noe nytt
  • Kjøp ting av god kvalitet og reparer dem når det blir ødelagt
  • Hvis du må kaste noe, sørg for at det får nytt liv ved å resirkulere
  • Fly mindre privat og på jobb
  • Bruk kollektivtransport, sykkelen og beina
  • Ta i bruk energieffektive løsninger i egen bolig og på jobben

Anonymkode: 998be...f6a

Ja jeg bryr meg, men ifølge kg panelet har det ingenting å si hva jeg gjør for jeg har fått barn, og da vil jeg visst aldri kunne ta igjen og balansere forbruket uansett hva jeg gjør. 

Her hjemme bruker vi ikke plastfolie ol, vi bruker bivokspapir som gjenbrukes. 

Har ikke bil.

Kildesorterer.

Leverer all plast til gjenvinning på miljøstasjon. 

Kjøper aldri ting jeg ikke virkelig trenger, om jeg kjøper noe som helst kjøper jeg det brukt. 

Fikser alle klær med småhull ol. 

Kjøper dyre klær i god kvalitet da disse varer. Kjøper helst klær i hamp eller andre mer miljøvennlige materialer. 

Lager egen kompostjord av restavfallet.

Kjøper ikke nye møbler, pusser heller opp gamle ting jeg finner på finn.no

Så jeg vil hvertfall si at jeg prøver. 

Anonymkode: 8ae64...620

AnonymBruker
Skrevet

Ja prøver jeg også,

Jeg spiser ikke rødt / bearbeidet kjøtt og kaster svært lite mat
Kjøper klær som koster litt mer og varer mye lengre, fikser klærne om nødvendig og shopper sjelden
Downsized leilighet, bor på nok kvm, ikke alt for mye 
Kildesorterer

Anonymkode: 6a897...3d7

Skrevet

Bryr meg ikke skrekkelig mye, i likhet med de fleste andre. Det er klart de fleste ønsker å unngå klimaendringer, men de færreste bryr seg nok til å kutte kraftig i eget forbruk og goder. 

Skrevet

Vi kjører hybrid, resirkulerer, kjøper litt brukte leker, utstyr og klær. Har tre barn så vi tar vare på ting, reparerer og de arver. Panter alltid alt, har kompostbinge og grønnsakshage, får egg av svigerfars lille hage-hønsegård og prøver å handle kortreist. 

Ellers lever vi ganske vanlig. 

Skrevet

Nei jeg bryr meg ikke, lille norge kan ikke redde klimaet, men millionbyer som Tokyo osv med 30 millioner mennesker kan gjøre mye med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Subaru xv 95 skrev:

Nei jeg bryr meg ikke, lille norge kan ikke redde klimaet, men millionbyer som Tokyo osv med 30 millioner mennesker kan gjøre mye med det. 

Og nettopp den tankegangen er problemet.

Tror du ikke svært mange i Japan tenker det samme, bare om Kina. Det betyr ikke at hverken Japan eller Norge har rett til å fraskrive seg ansvaret og leve som storforbrukere. Men allikevel er det det dere gjør....

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jo, jeg bryr meg vel litt. Ved forrige valg stemte jeg blant annet på grunnlag av miljøpolitikk.  Jeg kildesorterer det meste: plast, metall og glass, papir,matavfall og restavfall. Brukte batterier og lyspærer har jeg i en pose hengende på en dør. Jeg kunne vært bedre på kildesortering, som regel er jeg god men noen ganger orker jeg ikke separere plast og papir og kaster det i plasten. Tenker plast er det verste, så bedre at papiret går feil enn plasten? Og som regel skylder jeg ikke plasten, så blir litt matrester i plasten av og til. Matrester er jo nedbrytbart så regner med at det går bra. Jeg bruker skjeldent bil, går mye og tar buss. Plukker av og til opp søppel når jeg er ute! 

Endret av Emblja
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp den tankegangen er problemet.

Tror du ikke svært mange i Japan tenker det samme, bare om Kina. Det betyr ikke at hverken Japan eller Norge har rett til å fraskrive seg ansvaret og leve som storforbrukere. Men allikevel er det det dere gjør....

Om det ikke hadde vært noe forurensning i det heletatt fra Norge hadde ikke virket inn på klimaet om de store byene gir faen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...