AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #1 Skrevet 5. august 2018 Eksempel: Jeg mener at folk selv må ta ansvar. Når en kjører i høy hastighet i mørket, i dårlig vær, så skjer slike tragiste ulykker som dette. Det er ikke myndighetens skyld selv om de opphevet vannscooterforskriften. Anonymkode: 271a0...f50 6
wintergirl Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 Alle har selv et ansvar ja og burde kjenne sine egne grenser. 4
Kvinna Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 Dummeste jeg har lest(altså kommentareren du har tatt bilde av...) Det er så klart personen sin egen skyld. Når man er så dumme og kjører midt på natta. Da kunne man i det minste kjørt sakte. 2
282_NaughtySpark Skrevet 5. august 2018 #4 Skrevet 5. august 2018 Det er muligens bare jeg som er teit, men hva skjedde fra da Vibeke og kjæresten dro på konsert sammen på vannscooteren, til kjæresten plutselig var hjemme, alene, og Vibeke hadde vært borte en time og kjæresten meldte henne savnet? 2
Stina234 Skrevet 5. august 2018 #5 Skrevet 5. august 2018 Tragisk ulykke men latterlig å kjøre ansvaret over på politikere.
BMW 5-serie 535D Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 9 timer siden, 282_NaughtySpark skrev: Det er muligens bare jeg som er teit, men hva skjedde fra da Vibeke og kjæresten dro på konsert sammen på vannscooteren, til kjæresten plutselig var hjemme, alene, og Vibeke hadde vært borte en time og kjæresten meldte henne savnet? Det har jeg selv også tenkt litt på, høres litt rart ut 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #7 Skrevet 5. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Eksempel: Jeg mener at folk selv må ta ansvar. Når en kjører i høy hastighet i mørket, i dårlig vær, så skjer slike tragiste ulykker som dette. Det er ikke myndighetens skyld selv om de opphevet vannscooterforskriften. Anonymkode: 271a0...f50 Vil anta at denne personen så på Vibeke Skotterud som en ‘grønnsak’, en grønnsak uten evner til ansvar for eget liv. Da hun (Vibeke) så vannscooteren fikk hun en akutt trang til å bruke den og kastet alle hemninger over bord. Vibeke MÅTTE bruke den. Det var intet innslag av fri vilje bak vannscooterbruken. Godt denne personen tar ansvar og retter skylden mot slemmingan. Hvem kan ha manipulert Vibeke til å bruke en vemmelig vannscooter? 🤭 Kan man bare starte en vannscooter uten nøkkel? Det er mer alvorlig. Tenk på alle barna som ser en vannscooter og de kan startes alle uten nøkkel. For hvordan kan Vibeke Skotterud ha kjørt vannscooter uten nøkkel? Da er det en ansvarlig person bak som har enten vært sløv med å legge vannscooter-nøkkel rundt seg (slik at det blir altfor tiltrekkende å naske nøkkelen) eller så kan disse sakene startes uten sikring. Jeg er sjokkert over at vannscootere blir solgt uten å måtte startes av en nøkkel Anonymkode: dbe48...f8f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 Vel, vi hadde vært to dødsulykker mindre om det ikke var for at forbudet var opphevet. Og hva søren skal vi med vannscootere? Er det viktigere at hvem som helst kan få kjøre tulling rundt på vannet enn å ta hensyn til andre? De medfører masse støy og unødvendig forurensning, Det skremmer dyre- og fuglelivet. Nei, få dritten vekk igjen fra vannet. Anonymkode: a1511...4fd 1
Svartfugl Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Eksempel: Jeg mener at folk selv må ta ansvar. Når en kjører i høy hastighet i mørket, i dårlig vær, så skjer slike tragiste ulykker som dette. Det er ikke myndighetens skyld selv om de opphevet vannscooterforskriften. Anonymkode: 271a0...f50 Jeg liker ikke FrP, men det er en forkastelig påstand. Skofterud var ei voksen dame, og burde vurdert det som utrygt å kjøre vannscooter i mørket.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 Det er jo åpenbart at individuelle ulykker ofte er førerens feil når de kjører i høy hastighet, under dårlige forhold f. eks. når det er mørkt, det blir jo litt på samme måte som med bilkjøring. Det er alltid bilføreren som har ansvaret, og også ansvaret for å tilpasse kjøringen til forholdene. Man ligger ikke i 110 på motorvei med isglatt nedkjølt regn, tykk tåke og nattemørke på motorvei. Det er selvsagt ikke politikerens skyld som sådan. Samtidig bør man kunne erkjenne at man på samfunnsnivå vil få flere ulykker når man tillater en eller annen aktivitet som innebærer fart og mulighet for skade. Tillatelse av vannscooter er en slik aktivitet, og det hadde jo neppe skjedd om det fortsatt var ulovlig (bortsett fra enkelte som ikke bryr seg om lover og regler og hadde kjørt uansett) siden man vil få flere som driver med en eller annen aktivitet når det gjøres lovlig. Så jeg syntes ikke det er så enkelt som å si at det ikke er relatert til politikernes avgjørelse (selv om de ikke har den juridiske skylden på noe vis), den neo-liberale tankegangen om at man bare har ansvar for seg selv fungerer ikke på gruppenivå, særlig siden ens handlinger i mange tilfeller kan gå utover andre også. I dette tilfellet skjedde jo ikke det, men det er enkelt å tenke seg at en uvettig vannscooterkjører kjører på en i vannet, en annen vannscooter, vindsurfer etc. og med det også tar livet av en som selv ikke handlet uvettig. Anonymkode: 6d23b...6ba 2
Papirfly Skrevet 9. august 2018 #11 Skrevet 9. august 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Papirfly, mod.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #12 Skrevet 9. august 2018 Hun kjørte selv, men det var jo Frp som gikk til valg med lovnaden om å fjerne "tulleforbud" som de selv sa. Jaja, frp...det var vel ikke så tulleforbud likevel?? Anonymkode: 1121d...88a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #13 Skrevet 9. august 2018 Blir litt sånn "USA tendens" å legge skylden på Frp at Vibeke Skofterud omkom Anonymkode: 1772a...d35
Gjest Rocka69 Skrevet 9. august 2018 #14 Skrevet 9. august 2018 Det skjer faktisk flere ulykker med andre typer fartøyer på sjøen, og hva med bil? Forbudet mot vannscootere ble ikke opphevd av dagens regjering og FrP. Men forbudet ble forbudt av EU domstolen, og Norge måtte tillate at vannscootere produsert i EØS-området ble tillatt på linje med båter. Om Norge ville beholde forbudet mot vannscootere, så måtte Norge også forby salg og bruk av andre type motorbåter eller gå ut av EØS-avtalen. Å gå ut av EØS-avtalen er ikke aktuelt for de fleste partier på Stortinget(med unntak av SV, Rødt og SP). Så da hadde man stått igjen med å forby salg og bruk av motorbåter i Norge da - da hadde politikerne måttet innfinne seg på sosialkontoret etter hvert. Og i det forbudet ble forbudt av EU-domstolen, så truet produsentland utenfor EU med WTO og WTOs voldgiftsnemnd. Da kunne vi risikert at andre varer fra Norge ville få så høy toll at vi ikke hadde solgt en dritt utenom olje. Det som da i stedet skjedde under Stoltenberg regjeringen var at man tillot kjøp og bruk av vannscootere, men at man overlot til kommunene hvor man skulle få bruke de. Dette var FrP sterkt uenig i og Høyre og Venstre uenig i. Når de fikk flertall på Stortinget i 2013 så fjernet de denne bestemmelsen, fordi reglene var så ulike i fra kommune til kommune hvor man kunne benytte vannscootere - og soner der vannscooter var tillatt i en kommune og ikke tillatt i en annen som lå inntil hverandre var så forvirrende. Dette er det eneste FrP, Høyre og Venstre har gjort. Selve forbudet mot vannscootere ble faktisk dømt forbudt av EU-domstolen - og har ikke noe med noen partier i Norge å gjøre. Skal man gjeninnføre begrensningen på bruk eller igjen overlate dette til kommunene å bestemme hvor det er tillatt, så må i dag også innføre begrensinger på hvor raske motorbåter kan benyttes - og da befinner nok politikerne seg på sosialkontoret ganske så raskt. Uansett så har føreren av en vannscooter, båt, bil, buss eller fly ansvaret for at han/hun ferdes på en trygg måte i henhold til en gjeldende lovregel eller naturforhold eller været. På vei så har offentlig myndighet tatt på seg vedlikeholdsansvaret for veien, og noen ganger så skjer ulykker pga veiforhold. I lufta så brukes flygeledere for å holde flyene fra hverandre. Men en flyger kan ignorerer ordrer fra flygeledere, men da blir F16 scramblet og skyter ned det aktuelle flyet. I veitrafikken vil politiet rykke ut for å stoppe deg, dette gjør de med bruk av spikermatter eller faktisk dytter deg ut av veien, eller bokser deg inne. Når det gjelder ferdsel på sjø, så er det gjerne internasjonale regler som gjelder - og de kan nok oppdateres. De ble laget i en helt annet tid. Men jeg tror at det må innføres obligatorisk opplæring og eksamen/sertifisering som er strengere enn hva båtførerbeviset har som krav i dag. Og at lovbrudd på sjøen må få konsekvenser for ev sertifikater man måtte ha på sjø, land og i luften. Og at politiet får tilført mer ressurser slik at de kan gjennomføre tilsvarende kontroller som på vei eller som i luftfarten der flykontrolltjenesten i ytterste konsekvens kan be luftforsvaret om å skyte ned et rogue fly. Og da snakker vi ikke bare om vannscootere, men alle motorfartøyer på vann. Men enhver fører av et kjøretøy, det være seg sykkel, vannscooter, traktor, fly, bil, båt eller skip skal avpasse sin oppførsel etter gjeldende lover, regler og værforhold og naturforhold - dette har du faktisk plikt til i henhold til en masse lover. Men skal man forby noe fordi det kan være farlig ved feil bruk, så må man forby tog, hest og kjerre, biler, busser, sykler, motorsykler, strøm, ved, kull, olje, sukker, salt, medisiner, fly, kniver, sakser, hammere, skrujern, sag. Altså gå tilbake noen millioner år, før hominider eksisterte er det man vil? Og legge skylden på FrP for at Vibeke Skofterud omkom i en vannscooterulykke, da har den personen bildet TS har vedlagt brukt for mye narkotiske stoffer slik at intelligensen er tapt. Ingen andre enn Vibeke Skofterud har skylden for at hun omkom, hun holdt altfor stor fart i forhold til forholdene og sin kompetanse om hvordan ferdes på sjøen. Hun kunne like gjerne ha omkommet på samme sted om hun hadde brukt en liten jolle med en påhenger. Og tilskrive at FrP eller andre partier har ansvaret for menneskers dumskap og feilhandlinger, det blir så idiotisk at slike mennesker burde få hjelp. En har ansvaret selv, til å følge. Det er ikke lov til å drepe et annet menneske, men likevel skjer det drap - og i de fleste tilfeller så blir drapsmannen/kvinnen arrestert, tiltalt og dømt til fengsel. Det blir det samme, politikere kan forby - men det er faktisk opp til deg om du følge loven eller ikke. Ergo så kan du ikke legge skylden på FrP eller andre for at noen ikke følger loven eller retningslinjer. Vibeke Skofterud brøt lovregler og retningslinjer og måtte betale prisen for det selv, den ultimate prisen med sitt eget liv. Hun kunne like gjerne ha bommet på skjæret, og truffet en annen båt eller en som svømte og drept denne. Men det kunne hun også ha gjort med en hvilket som helst annet sjøfartøy. Skal alt ansvar for sine handlinger tas av politikere og Staten? Da er det likegodt at man utrydder mennesket og overlater jorden til mer fornuftige vesener som f.eks krabber, maur, bakterier
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #15 Skrevet 9. august 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hun kjørte selv, men det var jo Frp som gikk til valg med lovnaden om å fjerne "tulleforbud" som de selv sa. Jaja, frp...det var vel ikke så tulleforbud likevel?? Anonymkode: 1121d...88a Når noen dreper seg fordi de driver med parkour og knekker nakken så kommer du og hyler om at parkour burde bli forbudt også da eller...? Eller hadde det vært et tulleforbud og man forventer at folk er oppegående nok til å ha litt vett i skallen? Anonymkode: 844c9...6f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå