Cereal Killer Skrevet 4. august 2018 #1 Skrevet 4. august 2018 I enkelte tråder dreier diskusjonen seg i stor grad om bloggerbarnas ve og vel. Det er kritikk av omsorgspersonene og bekymring for de mindreårige. Kritikken går langt utover det som har med eksponeringen å gjøre; den handler om bloggerne som omsorgspersoner og om hvordan barna blir påvirket av valg foreldrene tar, i tillegg til barnas hjemmesituasjon generelt. Jeg tviler ikke på at mye av kritikken er berettiget eller at bekymringen er ekte, men i mine øyne er dette noe som burde diskuteres mer generelt eller andre steder enn på et offentlig forum. Fordi dette er barnas liv og de har ikke bedt om å bli offentlige personer eller å få livet sitt diskutert. (De har heller ikke bedt om å bli eksponert av foreldrene sine, men det er en annen debatt enn den jeg mener å ta opp nå.) Det jeg lurer på er dermed hva dere andre mener om å diskutere ting som har med bloggerbarnas hjemmesituasjon og til en viss grad livsførsel å gjøre, og om det bloggerne velger å dele i sine kanaler avgjør hva som er forsvarlig å inkludere i diskusjonene her inne? Jeg er veldig interessert i å høre andres tanker og prøve å se dette fra et annet synspunkt. 8
Vipser Skrevet 5. august 2018 #2 Skrevet 5. august 2018 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4dAmB9/Barndom-selges-Hoyeste-bud-gjelder--Mariann-Johansen 11
Jobbermedbarn Skrevet 5. august 2018 #3 Skrevet 5. august 2018 29 minutter siden, Vipser skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4dAmB9/Barndom-selges-Hoyeste-bud-gjelder--Mariann-Johansen Kan egentlig bare sitere denne ypperlige kronikken som sier det som er å si. Må bare tilføye at det selvfølgelig ikke er en annen debatt at de ikke er blitt bedt om å bli eksponert av foreldrene sine. Det er jo utgangspunktet for hele denne debatten, og hva som skrives i kronikker, diskuteres innenfor ulike fagfelt om dette, og også her inne! Hadde ikke denne digitale eksponeringen funnet sted hadde vi jo ikke visst noen ting om barna, slik det er med de aller fleste barna til kjendiser feks. Etter min mening et helt merkelig skille man ikke kan ha. 7
Cereal Killer Skrevet 5. august 2018 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2018 17 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Kan egentlig bare sitere denne ypperlige kronikken som sier det som er å si. Må bare tilføye at det selvfølgelig ikke er en annen debatt at de ikke er blitt bedt om å bli eksponert av foreldrene sine. Det er jo utgangspunktet for hele denne debatten, og hva som skrives i kronikker, diskuteres innenfor ulike fagfelt om dette, og også her inne! Hadde ikke denne digitale eksponeringen funnet sted hadde vi jo ikke visst noen ting om barna, slik det er med de aller fleste barna til kjendiser feks. Etter min mening et helt merkelig skille man ikke kan ha. Det at bloggere eksponerer barna sine fører til to ting: 1. Generell debatt om eksponering av barn 2. Konkrete diskusjoner av disse identifiserbare barnas privatliv og følelser Det er helt riktig at vi ikke hadde visst noen ting om barna dersom eksponeringen ikke hadde funnet sted og at debatten om eksponeringen er viktig og riktig å ta, men det er ikke det jeg forsøker å ta opp her. Det jeg stiller spørsmål ved er diskusjonen som ikke lenger handler om selve eksponeringen og at de blir eksponert; den diskusjonen som ikke lenger er kritikk av eksponeringen, men som inneholder kommentarer til og diskusjon rundt det vi får vite om barna, deres privatliv/følelser/hjemmesituasjon på grunn av eksponeringen. Jeg er interessert i å høre andres tanker og vurderinger rundt dette. Selv mener jeg at detaljert diskusjon rundt innholdet i et barns hjemmesituasjon og livsførsel er noe annet enn debatten som kritiserer og setter fokus på at barn blir eksponert og hvor feil dette er. 6
Cereal Killer Skrevet 5. august 2018 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2018 1 time siden, Vipser skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4dAmB9/Barndom-selges-Hoyeste-bud-gjelder--Mariann-Johansen Dette er en flott og viktig kronikk. 5
Gjest Berga Skrevet 5. august 2018 #6 Skrevet 5. august 2018 24 minutter siden, Cereal Killer skrev: Det at bloggere eksponerer barna sine fører til to ting: 1. Generell debatt om eksponering av barn 2. Konkrete diskusjoner av disse identifiserbare barnas privatliv og følelser Det er helt riktig at vi ikke hadde visst noen ting om barna dersom eksponeringen ikke hadde funnet sted og at debatten om eksponeringen er viktig og riktig å ta, men det er ikke det jeg forsøker å ta opp her. Det jeg stiller spørsmål ved er diskusjonen som ikke lenger handler om selve eksponeringen og at de blir eksponert; den diskusjonen som ikke lenger er kritikk av eksponeringen, men som inneholder kommentarer til og diskusjon rundt det vi får vite om barna, deres privatliv/følelser/hjemmesituasjon på grunn av eksponeringen. Jeg er interessert i å høre andres tanker og vurderinger rundt dette. Selv mener jeg at detaljert diskusjon rundt innholdet i et barns hjemmesituasjon og livsførsel er noe annet enn debatten som kritiserer og setter fokus på at barn blir eksponert og hvor feil dette er. Jeg er veldig usikker på hva du vil fram til her, kanskje fordi jeg ikke har sett at bloggerbarns hjemmesituasjon har blitt diskutert. Det jeg h a r sett, er diskusjon rundt eksponeringen og hva det innebærer av risiko for digital utnyttelse, stalking, etc. Jeg vil gjerne ha et tips om hvor slike diskusjoner som du henviser til, finner sted? Har du sett det på nettet? Har du opplevd det IRL?
Cereal Killer Skrevet 5. august 2018 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2018 (endret) 9 minutter siden, Berga skrev: Jeg er veldig usikker på hva du vil fram til her, kanskje fordi jeg ikke har sett at bloggerbarns hjemmesituasjon har blitt diskutert. Det jeg h a r sett, er diskusjon rundt eksponeringen og hva det innebærer av risiko for digital utnyttelse, stalking, etc. Jeg vil gjerne ha et tips om hvor slike diskusjoner som du henviser til, finner sted? Har du sett det på nettet? Har du opplevd det IRL? Det er trådene om "Villa Paprika" jeg har i tankene, der handler ikke diskusjonen (kun) om eksponeringen. Men jeg mener at dette er en prinsippiell debatt. Endret 5. august 2018 av Cereal Killer 6
Kollontaj Skrevet 5. august 2018 #8 Skrevet 5. august 2018 Jeg er enig i at det modereres annerledes i trådene om bloggeren Øvestad enn i de andre barneutleverende bloggene som diskuteres her. 9
Gjest Berga Skrevet 5. august 2018 #9 Skrevet 5. august 2018 Det er en tråd jeg ikke har fulgt noe særlig, men hvis det stemmer det du sier, er det på tide å rapportere. Man skal i k k e diskutere barn eller private forhold, kun blogg og blogger, noe man fint kan gjøre uten å drive overtramp. Har bloggen kommentarfelt? Da kan man ta det opp direkte med bloggeier. Generelt: Dessverre er det ikke alle bloggere som forstår konsekvensen av sine handlinger, og da nytter det ikke med slike direkte kommentarer. Hvis vi skal gjøre noe med problemet må nok lovverket bli tydeligere slik at barn beskyttes mot sine foreldres uvettige nettbruk.
Femilie Skrevet 5. august 2018 #10 Skrevet 5. august 2018 Jeg er enig med deg. Det er en grense der som blir tråkket over i spesielt Villa Paprika-tråden. 5
Aricia Skrevet 5. august 2018 #11 Skrevet 5. august 2018 4 minutter siden, Berga skrev: Det er en tråd jeg ikke har fulgt noe særlig, men hvis det stemmer det du sier, er det på tide å rapportere. Man skal i k k e diskutere barn eller private forhold, kun blogg og blogger, noe man fint kan gjøre uten å drive overtramp. Dette. 4
Cereal Killer Skrevet 5. august 2018 Forfatter #12 Skrevet 5. august 2018 Jeg har vært i kontakt med andre brukere og vet med sikkerhet at det er forsøkt å rapportere dette inn, men at rapportene ikke blir tatt til følge. Dette gjelder både gamle og nye innlegg. Når regelverket tillater det og noen brukere velger å diskutere barnas liv, så har jeg ikke annet valg enn å sette fokus på dette for å forhåpentligvis få til en endring som følge av det da det er det jeg mener er det eneste riktige å gjøre. Samtidig forsøker jeg å forstå og se dette fra andres perspektiv, spesielt de som er av en annen mening enn meg. For jeg synes ikke dette er greit, men forsøker å være åpen for at det kan være et større bilde jeg ikke ser når det tross alt finnes diskusjon rundt konkrete barns liv midt inni debatten og kritikken av selve eksponeringen. 4
pøbelsara Skrevet 5. august 2018 #13 Skrevet 5. august 2018 39 minutter siden, Cereal Killer skrev: Jeg har vært i kontakt med andre brukere og vet med sikkerhet at det er forsøkt å rapportere dette inn, men at rapportene ikke blir tatt til følge. Dette gjelder både gamle og nye innlegg. Når regelverket tillater det og noen brukere velger å diskutere barnas liv, så har jeg ikke annet valg enn å sette fokus på dette for å forhåpentligvis få til en endring som følge av det da det er det jeg mener er det eneste riktige å gjøre. Samtidig forsøker jeg å forstå og se dette fra andres perspektiv, spesielt de som er av en annen mening enn meg. For jeg synes ikke dette er greit, men forsøker å være åpen for at det kan være et større bilde jeg ikke ser når det tross alt finnes diskusjon rundt konkrete barns liv midt inni debatten og kritikken av selve eksponeringen. Hvis rapportene ikke er tatt til følge av moderator, bør du spørre om hvorfor på ris og ros. jeg leser ikke VP-tråden - eller bloggen - nettopp fordi jeg synes hennes utlevering er helt over alle støvleskaft. Det er innafor på KG å diskutere at - og hvordan bloggere eksponerer ungene - men det er ikke tillatt å diskutere barnas liv utover AT de eksponeres. Det r i hvertfall ikke tillatt i andre tråder om andre bloggere. Jeg vil oppfordre til å rapportere igjen. 4
Gjest Berga Skrevet 5. august 2018 #14 Skrevet 5. august 2018 (endret) 2 timer siden, Cereal Killer skrev: Jeg har vært i kontakt med andre brukere og vet med sikkerhet at det er forsøkt å rapportere dette inn, men at rapportene ikke blir tatt til følge. Dette gjelder både gamle og nye innlegg. Når regelverket tillater det og noen brukere velger å diskutere barnas liv, så har jeg ikke annet valg enn å sette fokus på dette for å forhåpentligvis få til en endring som følge av det da det er det jeg mener er det eneste riktige å gjøre. Samtidig forsøker jeg å forstå og se dette fra andres perspektiv, spesielt de som er av en annen mening enn meg. For jeg synes ikke dette er greit, men forsøker å være åpen for at det kan være et større bilde jeg ikke ser når det tross alt finnes diskusjon rundt konkrete barns liv midt inni debatten og kritikken av selve eksponeringen. Dersom du er misfornøyd med at rapporterte innlegg ikke blir fjernet/moderert, kan du beskrive problemet i all offentlighet i denne tråden https://forum.kvinneguiden.no/forum/15-ris-ros-og-spørsmål-om-forumet/ - da må forumansvarlige administratorer og moderatorer forklare hvorfor de mener de beskrevne innleggene ikke er overtramp, og det gir muligheter for en diskusjon der regelverket ikke er klart nok. Endret 5. august 2018 av Berga
Cereal Killer Skrevet 5. august 2018 Forfatter #15 Skrevet 5. august 2018 Beskjeden er at innlegg som står i trådene allerede er vurdert og at de ikke har kapasitet til å gå gjennom dette igjen. 1
Gjest Berga Skrevet 5. august 2018 #16 Skrevet 5. august 2018 7 minutter siden, Cereal Killer skrev: Beskjeden er at innlegg som står i trådene allerede er vurdert og at de ikke har kapasitet til å gå gjennom dette igjen. Reglene blir stadig endret og har blitt strengere i det siste, så om dette er en sak du brenner for, ville jeg ikke gitt opp så lett. På «Ris og ros» er det en bruker som kaller seg «sidelinjen» som har tatt opp temaet (foreløpig ingen svar fra Egmont). Det er kanskje verdt å delta der.
Cereal Killer Skrevet 8. august 2018 Forfatter #17 Skrevet 8. august 2018 På 5.8.2018 den 16.40, Berga skrev: Reglene blir stadig endret og har blitt strengere i det siste, så om dette er en sak du brenner for, ville jeg ikke gitt opp så lett. På «Ris og ros» er det en bruker som kaller seg «sidelinjen» som har tatt opp temaet (foreløpig ingen svar fra Egmont). Det er kanskje verdt å delta der. Jeg vet om tråden til "Sidelinjen", men jeg lurer også på hvorfor diskusjoner og innlegg som omhandler barna er å finne i trådene. Og det er det brukere som styrer, ikke regelverket, derfor stiller jeg det spørsmålet her. Angående innleggene jeg skrev om over, er de ikke gamlere enn den siste regelen fra Egmont. Hvis det ikke går an å få igang en diskusjon om dette, tar jeg oppfordringen deres om å ta det opp med de forumansvarlige. Iallefall det som har med regler å gjøre. 2
Cereal Killer Skrevet 8. august 2018 Forfatter #18 Skrevet 8. august 2018 (endret) På 5.8.2018 den 14.03, pøbelsara skrev: Hvis rapportene ikke er tatt til følge av moderator, bør du spørre om hvorfor på ris og ros. jeg leser ikke VP-tråden - eller bloggen - nettopp fordi jeg synes hennes utlevering er helt over alle støvleskaft. Det er innafor på KG å diskutere at - og hvordan bloggere eksponerer ungene - men det er ikke tillatt å diskutere barnas liv utover AT de eksponeres. Det r i hvertfall ikke tillatt i andre tråder om andre bloggere. Jeg vil oppfordre til å rapportere igjen. Reglene gjelder vel for hele forumet, så det skal ikke være forskjell. Er du sikker på at det ikke er lov til å skrive noe som helst om barnas liv utover at de blir eksponert? Bloggen til Villa Paprika leser jeg av åpenbare grunner ikke, ei heller andre mammablogger. Men jeg har fulgt diskusjonen om bloggerbarna, og i det siste også lest det som handler om eksponering i noen av bloggertrådene. Endret 8. august 2018 av Cereal Killer 2
Sidelinjen Skrevet 8. august 2018 #19 Skrevet 8. august 2018 Dropp det, gi opp, du kommer ingen vei! Ingen svar i min tråd, til tross for svar i trådene både over og under. Tydelig at dette ikke skal stilles spørsmål om. Bortkastet tid.
Cereal Killer Skrevet 8. august 2018 Forfatter #20 Skrevet 8. august 2018 1 minutt siden, Sidelinjen skrev: Dropp det, gi opp, du kommer ingen vei! Ingen svar i min tråd, til tross for svar i trådene både over og under. Tydelig at dette ikke skal stilles spørsmål om. Bortkastet tid. Vel, du kommer jo hvert fall ingen vei ved å gi opp da... Hvorfor har du slettet det? Unødvendig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå